«فیلیپ تیه‌بو» دیپلمات ۶۶ ساله فرانسوی که سومین سالی است به‌عنوان سفیر در کشورمان حضور دارد، در عمارت قاجاری خیابان نوفل لوشاتو پذیرایمان شد تا دیدگاه و خاطراتش از نوروز در ایران را برایمان بگوید.

سفیر فرانسه در تهران

همشهری آنلاین - پریسا نوری: دیپلمات کهنهکار فرانسوی در ابتدای صحبتهایش با اشاره به تفاوتهای فرهنگی دو کشور ایران و فرانسه می‌گوید: «تفاوت فرهنگها مهم نیست و چیزی که ارزش دارد زنده نگه داشتن آیین و سنتهای هر کشور است.»

تیهبو که در سالهای دور هم مدتی به ایران سفر کرده، نوروز و آیینهایش را به خوبی میشناسد و میگوید: «نوروز، عید و جشن قدیمی ایرانیان است و قدمت هزاران ساله دارد. این سنت معنای قشنگی هم دارد؛ یعنی نو و تازه شدن. در تقویم شمسی ایرانیان، جشن نوروز مصادف با روز اول بهار و با تازگی و سبز شدن همراه است. چیدن سفره هفتسین رسم بسیار زیبایی است. من و همسرم نوروز سال گذشته در خانهمان سفره هفتسین چیدیم. سنت روز سیزدهم بهار که مردم با خانوادههایشان به دل طبیعت میروند هم خیلی زیباست. سال گذشته من و همسرم به رسم ایرانیها سیزدهبهدر را در باغ سفارت گذراندیم.»

تیه بو آداب جشن چهارشنبهسوری و رسم خوردن سبزی پلو و ماهی شبعید را هم میداند و میگوید: «در خیلی از فرهنگها آتش یک سمبل است. در ایران هم جشن چهارشنبهسوری و پریدن از روی آتش رسم جالبی است. اما باید اعتراف کنم که چون ورزشکار نیستم و نمیتوانم از روی آتش بپرم، این رسم را نتوانستم به جا بیاورم. شام شبعید ایرانیها سبزی پلو و ماهی است که یکبار خوردم و دوست نداشتم اما در عوض خورشت فسنجان را خیلی دوست دارم.»

موزه گردی آقای سفیر

آقای دیپلمات معتقد است تهران شهر زیبایی است و مراکز دیدنی بسیاری دارد که هنوز فرصت پیش نیامده به خیلی از آنها سر بزند. او در اینباره میگوید: «تهران مثل پاریس شهر زیبا و تاریخی است، اما متأسفانه به دلیل مشغله زیاد و بهویژه در ۲ سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا نتوانستهام به خیلی از جاها سر بزنم. در اطراف محله ما موزههای متعددی از جمله موزه ملی، موزه جواهرات، موزه آبگینه و... وجود دارد که گاهی آخر هفتهها همراه همسرم به بازدید این موزهها میرویم.»

به نظر آقای سفیر، تهران و پاریس با اینکه از نظر جغرافیایی و فرهنگی از هم دورند، اما اشتراکاتی هم دارند: «در تهران هم مثل پاریس اغلب ساکنان از شهرها و جاهای دیگر آمدهاند و اصطلاحاَ شهری هزار فرهنگ است، اما هر دو شهر نگاه به جلو دارند و آینده بهتری در انتظارشان است.»

نوروز شلوغ نوفل لوشاتو

سفارت و اقامتگاه سفیر فرانسه در خیابان نوفل لوشاتو و کنار سفارت‌های بریتانیا، روسیه، ایتالیا و واتیکان  قرار دارد. این خیابان به دلیل نزدیکی به مراکز خرید، اسفندماه شلوغتر از همیشه است و این موضوع از نظر آقای سفیر دور نمانده. او میگوید: «چون در اطراف محله ما مراکز تجاری و مغازههای بسیاری وجود دارد، در روزهای اسفند تا عید نوروز خانوادهها برای خرید عید به اینجا میآیند و این خیابان بسیار شلوغ میشود. این مسئله وجه تشابه عید نوروز و کریسمس است؛ چون از حدود یک ماه مانده به کریسمس خانوادهها برای خرید عید بیرون میروند و خیابانها شلوغ میشود.»

سفیر فرانسه درباره برنامههای فرهنگی سفارت در آستانه نوروز اینطور میگوید: «از آنجایی که نوروز جشن مهمی برای ایرانیان است و روز بینالمللی «فرانسهزبانی» یک روز قبل از نوروز یعنی ۲۰ مارس است ما به این مناسبت هفته «فرانسهزبانی» را آغاز میکنیم، چون از نظر ما زبان فرانسه مثل زبان فارسی وسیله انتقال فرهنگ و گفتمان است و باید از آن حفاظت شود.»

کد خبر 664202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha