رئیس پلیس راه پایتخت از مسدود بودن آزادراه تهران - شمال تا اطلاع بعدی خبر داد.

جاده چالوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ نوراله خادم گفت: آزاد راه تهران - شمال که به علت رانش محور قدیم چالوس در حوزه مازندران و غیر ایمن بودن تردد مسدود شده است، همچنان تا رفع کامل مشکل بسته است.
وی از شهروندان محترم تهرانی و همچنین مسافران و ساکنین محترم غرب مازندران خواست، در صورت ضرورت سفر، از تنها مسیر باز به سمت استان مازندران یعنی فیروزکوه استفاده کنند.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی هم  به ایسنا گفته که جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

مهندس فرهاد انصاری با اشاره به رخداد زمین لغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام نداده ایم گفت: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی هستند.

وی ادامه داد: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقه‌ای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیب‌های تند، دره‌های ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که اخیرا بارش های زیادی دریافت کرده است.

انصاری با بیان اینکه وجود مجموعه‌ای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطر نشان کرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگرفعالیت های انسانی در آن ها نقش دارند.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی، نمونه ای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جاده سازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جاده‌ها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی چون لغزش زمین خواهد شد ضمن‌ آنکه جاده‌های ساخته شده در مناطق کوهستانی به ویژه نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.

وی، با بیان اینکه دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین می‌کند که جاده تا چه اندازه پایدار است، خاطرنشان کرد: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

انصاری افزود با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشته ایم، اما بر پایه بررسی عکس ها و فیلم های ارسالی، به نظر می‌رسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد می‌تواند بارندگی‌های اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابجایی در زمین شده است اما ترک‌های ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.

وی با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ می‌دهد گفت، طبیعت با خودش در تعادل است که در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد می شود اما ایجاد هر تغییری توسط بشراین تعادل را بر هم زده و ممکن است به ناپایداری بیانجامد اما نکته مهم آن است که دستکاری‌های انجام شده تا چه اندازه حساب شده است و به چه میزان مراقبت و رفتار سنجی در مورد سازه ای مانند راه انجام می‌دهیم و یا برای آن هزینه می کنیم.

انصاری با بیان اینکه رخداد ناپایداری های دامنه ای یا زمین لغزش در استان‌های کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، گفت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندی های شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای  زیاد دره ها است و از این رو پدیده‌هایی چون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.

کد خبر 664147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ه IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام جاده چالوس ودیگر جادهها شهری بین شهری روستایی خوبه تعریض ایمن سازی ومناسب سازی بشن و جادها توسعه و شهرها بهم نزدیک شن و در ورودی وخروجی شهرها مخصوصا تعریض نور اضاف پیچ وشیب تندشون حذف شه در بعضی پلیس راه‌ها سرعت گیر های ناجوری هست آسفالت مناسب نیست جاده اراک به توره ومسیر برگشت و جادهداراک به ملایر و ازنا و فراهان و آهنگران به کمیجان و ساروقربهدخنداب و خنداب به ملایر و جاده اصلی خنداب که نیاز به تعریض ایمن سازی و استانداردسازی داره و جاده‌ای روستایی مسیر راه آهن از داخل بعضی شهرها میگذره که خوبه به زیر زمین بره در محدوده شهره و ایستگاه‌ها نوسازی و مسیر ها ریلی اضافه شه با افزایش خودروها و رفت آمد این جاده‌ها تکاپو نخواهد کرد
  • ملا اسحاق رسول IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    پیشنهاد،این جاده دیگه بکارنمیاد،همونا ک زیاد باغ وملک واراضی اشغالی را در شمال دارند،پل معلق رو جاده بزنند پول اضافه وباد اورده دارند ک،
  • ق.و IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    ... الان خیلی شهرهای شمالی رو گسله... هر سه استان شمالی درگیرن... تمام شد، رفت... یکم بفهمن شرایط رو مسافرا... انگار یه ملک دارن نقشه ایران رو خریدن... چه خبره تا دو ساعت تعطیلن میرن شمال؟... کدوم ادم عاقلی ملک روی گسل دریای خزر رو خریداری میکنه؟