عضو شورای شهر تهران جزئیات دو ایراد هیأت تطبیق فرمانداری تهران به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری پایتخت را تشریح کرد.

ناصر اماني

ناصر امانی در گفت و گو با خبرنگار شهری همشهری‌آنلاین گفت: اعتراض فرمانداری به بودجه شهرداری شامل دو بخش است که یکی از آن، شکلی و اصلاح عبارتی است ؛چنین مواردی معمولا پیش می‌آید و شورای شهر هم درباره آن بحثی ندارد. بنابراین تنها ایراد اساسی هیأت تطبیق به بودجه سال آینده درباره بحث مربوط به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی تهران از بودجه شهرداری است که این مناقشه قدیمی است و موضوع تازه ای نیست.

او ادامه داد: هیأت تطبیق فرمانداری مدعی است که نیم درصد از درآمدهای شهرداری باید در اختیار توسعه و نگهداری نهاد کتابخانه‌های عمومی مستقر در تهران قرار بگیرد. ما در شورا و همکارانمان در شهرداری اما نظر دیگری داریم. مدیریت شهری بیش از 300 کتابخانه در تهران دارد درحالی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور حدود ۳۰ کتابخانه یعنی یک سوم شهرداری در تهران کتابخانه دارد. با این حساب، بیش از 300 کتابخانه که زیر نظر معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند هم باید جزو نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از بودجه شهرداری محاسبه شود.

این عضو شورای شهر که نماینده شورا در هیأت تطبیق فرمانداری است در ادامه گفت و گو با همشهری آنلاین توضیح داد:موضوع دیگر مناقشه این است که باید مشخص شود این نیم درصد از کدام بخش از درآمدهای شهرداری باید به کتاخانه‌ها اختصاص پیدا کند.

امانی اضافه کرد: دونکته وجود دارد. نکته اول اینکه ما معتقدیم آن بخش از درآمدهایی که شهرداری طی عملیات مالی و حسابداری، کسب می کند، باید برای تخصیص منابع مالی کتابخانه‌ها اختصاص بیابد، نکته دوم اینکه که در این میان باید درآمدهای مورد نظر _هرچقدر که باشد_ با احتساب کتابخانه‌های شهرداری به کتابخانه‌های عمومی شهر اختصاص پیدا کند. یعنی درآمدهای شهرداری هرمبلغی که شد باید سهم بیش از ۳۰۰ کتابخانه شهرداری _که ۱۰ برابر کتابخانه‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور است_ را در نظر گرفت و پس از کسر از آن، سهم نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخت شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر قرار است درصدی که در قانون مشخص شده به کتابخانه های عمومی تعلق بگیرد اولا باید فقط درآمدهای ماموریتی شهرداری را شامل شود و ثانیا درآمدهای حاصل از منابع مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای بعضی از سازمان ها و شرکت ‌ا شامل آن نباشد.

نماینده شورای شهر تهران در هیأت تطبیق فرمانداری با بیان اینکه این دو ایراد قرار است فردا(یکشنبه) در جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی شود، تاکید کرد: تصور نمی‌کنم بحثی درباره اصلاح عبارتی وجود داشته باشد اما شورای شهر طبعا درباره نحوه تخصیص اعتبار نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری تهران بر نظر خود اصرار خواهد داشت.

کد خبر 663641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha