گروه اجتماعی- علی اصغرمحمدی: وزیر علوم در واکنش به نامه جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به آنچه وضعیت نامناسب توسعه علمی کشور خوانده شده گفت:

 برخی از گلایه‌هایی که در این نامه عنوان شده  و توسط برخی اعضای هیات علمی نیز امضا شده قبلا در زمان مسئولیت این افراد به اجرا در می‌آمده است.

به اعتقاد محمد مهدی زاهدی در این نامه نگرانی راجع به توسعه علمی وجود نداشت و برخی نویسندگان این نامه از مسئولان آموزش عالی در دولت‌های قبلی بوده‌اند.

به گفته وی، مقالات ISI که از شاخص‌های تولید علم است، در سال 83 حدود3 هزار و 800 بوده است.

این رقم طی 2 سال گذشته به 9هزار و 61 مقاله رسیده و امسال نیز به 13 هزار مقاله می‌رسد که این امر نشان‌دهنده رشد علم در کشور است.

زاهدی با اشاره به توسعه دوره‌های دکترا افزود: تعداد دانشجویان دکترا در سال 83 حدود هزار و 600نفر بوده است که این رقم امسال به حدود 4‌هزار نفر رسیده است که این رشد بالا نشان‌دهنده ارتقای کیفیت است. وی تصریح کرد: عملکرد برخی از امضا‌کنندگان این نامه در گذشته با آنچه نوشته‌اند در تناقض آشکار است.

مواردی که به آن اعتراض شده است در زمان مسئولیت این افراد به اجرا در‌می‌آمده است.
وزیر علوم در سومین جشنواره ملی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی باید به یک دانشگاه بین‌المللی تبدیل شود.

وی معتقد است که اکنون این دانشگاه به جایگاهی رسیده که سایر کشورها متقاضی ایجاد این دانشگاه در کشور خود هستند.

به گفته زاهدی، فعالیت دانشگاه علمی کاربردی براساس نیازهای کشور و با  اولویت‌های منطقه‌ای و نیاز دستگاه‌ها رشته‌های مورد نیاز تعریف می‌شود.

ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این آیین گفت: امروز افراد متخصص‌ و فنی خود عامل بیکاری می‌شوند.

حسین بلندی علت این امر را مهارت‌های مختلف این افراد دانست و اظهار کرد: اغلب متخصصان چند‌شغله هستند و امکان جذب در چندین شغل را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه منابع انسانی کارآمد، مدیریت، ‌عوامل فیزیکی و تجهیزات و علم از عوامل مهم در توسعه اقتصادی هر کشوری است که درصورت دستیابی به آنها پیشرفت کشورها نیز محقق می‌شود.

بلندی با اشاره به تلاش‌های جدی صورت گرفته در راستای کاهش تصدیگری و واگذاری تمام بنگاه‌های اقتصادی به مردم ابراز داشت: با این اقدام درآمدهای کشور به سمت استفاده از پتانسیل‌‌‌های مردمی سوق داده می‌شود.

وی افزود: دستیابی به اقتصاد پویا نیازمند تغییرات اساسی و کارکردی در تربیت نیروی انسانی است و کارآفرینی از مواردی است که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی در تربیت نیروی انسانی نقش دارد.

به گفته بلندی، اشتغال باعث ایجاد رفاه عمومی و عدالت اجتماعی می‌شود. پس باید به سمت ایجاد شغل و کارآفرینی حرکت کنیم که نظام علمی کاربردی نیز برای دستیابی به این هدف فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه این اهداف بدون در اختیار داشتن دانش مورد نیاز محقق نخواهد شد. خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال و کارآفرینی باید منطبق بر نیاز‌سنجی، مدیریت کسب و کار و آموزش کارآفرینی باشد و حرکت دانشگاه نیز با نیاز‌‌سنجی‌‌‌های مکانی و زمانی صورت بگیرد.

بلندی با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی متخصص سهم بالایی در ایجاد این فرصت‌های شغلی خواهد داشت، عنوان کرد: حتی اگر آموزش علمی‌کاربردی فقط 15 درصد سهم داشته باشد بر این اساس در سال 87 این نظام می‌تواند 11 هزار میلیارد تومان اثربخشی داشته باشد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر اگر 150 هزار دانش‌آموخته دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بتوانند حداقل 2نفر را به کار بگیرند، در واقع بر این اساس 283 هزار فرصت شغلی و 23 هزار میلیارد تومان اثر بخشی ایجاد می‌شود.

بلندی از عملیاتی‌کردن ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه در سال‌جاری خبر داد و خاطرنشان ساخت: اولین بار بحث ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد در بازدید از واحد کشاورزی دزفول از سوی وزیر علوم مطرح شد که این مسئله پیگیری شده و به‌زودی‌ دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه جامع نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مدرسان ما عاملانی عالم هستند، ادامه داد: برنامه‌های درسی دانشگاه جام علمی‌کاربردی شامل 40 درصد تئوری، 60 درصد عملی است و در این برنامه درسی متفاوت، مهم‌ترین بحث ما تربیت نیروی انسانی است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ایجاد 8 میلیون فرصت شغلی مورد نیاز در کشور نیزبیان کرد: تعداد مراکز ما 100درصد نسبت به گذشته رشد کرده است، تعداد 4 هزار مدرس دانشگاه در سال 84 به 20هزار نفر در سال 87 رسیده، پرونده بیش از 17 هزار و 800 نفر از مدرسین دانشگاه بررسی شده است و درصدد صدور کارت مدرسی برای مدرسین دانشگاه هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این آیین تاکید کرد: تغییر تفکر کارمندی به کارآفرینی، هدف اصلی انتخاب کارآفرین نمونه است. 

حیدر‌علی شایانفر اظهار کرد: حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و اشتغال پایدار، ارتقای بهره‌وری و دانش فنی و خلاقیت و نوآوری در نظام علمی کاربردی از دیگر اهداف این بخش است.

کد خبر 66295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز