رئیس ستاد گردشگری شهرداری در گفتگوی اختصاصی با همشهری اعلام کرد که گردشگران و شهروندان تهرانی در ایام نوروز می‌توانند با اتوبوس‌های گردشگری خودشان را رایگان به جاذبه‌های گردشگری شهر برسانند.

تهرانگردی

به گزارش همشهری آنلاین _ زهرا کریمی: مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری با اعلام این خبر در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: «برنامه‌های گردشگری در تهران با راه اندازی پویش (عید تا عید) از روزهای پایانی اسفند ماه زیر نظر معاونت اجتماعی شهرداری تهران آغاز شد و تا عید فطر ادامه دارد. با اجرای این پویش دوباره در ایام تعطیلی نوروز مانند سال‌های پیش از شیوع بیماری کرونا - شاهد حضور گردشگران در خیابان‌های شهر خواهیم بود.» 

کاطمی


کاظمی با تاکید بر صحبت‌های شهردار تهران درباره اجرای طرح اتوبوس‌های گردشگری ویژه برای پایتخت، از حرکت ۳۰ اتوبوس تهرانگردی در ۴ منطقه از تهران خبر داد و گفت: «اتوبوس و مینی بوس‌های تهرانگردی از جمله طرح‌های ویژه نوروزی در سال ۱۴۰۱ است که گردشگران با مراجعه به مسیرهای گردشگری یا یکی از ایستگاه های گردشگری می‌توانند به صورت رایگان به مقاصدی از جمله موزه ها، خانه‌های تاریخی و نقاط تفریحی گردشگری در شهر تهران دسترسی داشته باشند. امسال همه مراکز گردشگری و موزه‌های زیر نظر شهرداری تهران فعال هستند. بنابراین برای نوروز ۱۴۰۱ حدود ۳۰ اتوبوس و ۱۱ مینی بوس برقی برای ۴ منطقه ۱،۷،۱۱ و ۱۲ تهران تعریف شده و در همه اتوبوس ها یک نفر راهنما برای ارائه اطلاعات مورد نیاز حضور دارد. به عنوان مثال یکی از مسیرهای پر طرفدار گردشگری در تهران مسیر خیابان امام خمینی است. این مسیر به دلیل وجود جاذبه های گردشگری بیشترین ایستگاه گردشگری را هم به خود اختصاص داده است به طوری که پس از حرکت از میدان امام خمینی نخستین ایستگاه، ایستگاه موزه صنعتی و به ترتیب شامل ایستگاه های میدان مشق، موزه پست، خیابان سی تیر، میدان حسن آباد، بیمارستان ابن سینا، موزه مقدم، موزه قرآن، موزه جنگ و در نهایت ایستگاه پایانی میدان حر است. این مسیرها در پهنه رودکی منطقه ۱۱ و خیابان شریعتی نیز مشخش شده است. همچنین امسال مانند سال های گذشته قرار است تورهای خاصی برای زنان سرپرست خانوار، ‌ پاکبانان و توانیابان برگزار خواهیم کرد.»

یکی از برنامه‌های ویژه دیگر این ستاد معرفی آژانس‌ها و تورهای گردشگری در سامانه «گردشگری تهران» برای نخستین بار است که کاظمی در این باره توضیح داد:«گردشگران از این طریق می‌توانند به صورت شفاف قیمت‌ها و خدمات ارائه شده از سمت تورها را مشاهده و براساس سلیقه‌شان تورها را انتخاب کنند که از ۲۲ اسفندماه این خدمات بر روی سامانه بارگذاری می‌شود.»

علاقمندان به تهرانگردی بخوانند | رئیس ستاد گردشگری شهرداری خبر داد: تهرانگردی رایگان در ایستگاه‌های گردشگری نوروزی | احیای آیین نوروز رودها

احیای سنت سمنو پزان در سه نقطه از شهر 

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه نیز به احیای آیین‌ها سنتی در پایتخت اشاره کرد و گفت: «یکی از آیین‌های عید باستان سمنو پزان است که این مراسم در سه نقطه از شهر با حضور و مشارکت مردم واقع در پارک ملت، میدان راه آهن و چهارراه ولیعصر(عج) در روز نیمه شعبان برگزار می‌شود. همچنین برنامه مشارکتی که با گروه‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلبی دانش آموزان اجرا می‌شود. همچنین برنامه فرهنگی ترویجی پاکسازی ۴ رود دره شمیران در ۱۹ اسفند ماه با عنوان روز نوروز رودها برگزار خواهد شد.»

نوروز رودها یکی از آیین‌های باستانی و جشن‌های ایرانی است که طبق سنت‌ها و آیین‌های ایران باستان نامگذاری شده است. در این جشن ایرانی که مصادف با ۱۹ اسفند ماه می‌باشد؛ ایرانیان به لایروبی و پاکسازی رودخانه‌ها، کاریزها و چشمه‌ها می‌پردازند؛ این جشن همراه با پاشیدن عطر و گلاب به روی و اطراف رودخانه‌ها همراه است.

کاظمی، برنامه‌های امسال نوروزی را خانواده‌محور عنوان کرد و گفت: «امسال تهران در روزهای ۴ و ۵ فروردین میزبان وزرای فرهنگ ۱۰ کشور (آذربایجان، ترکیه، هند و... و. ) در برج میلاد و تپه‌های عباس‌آباد است. همچنین به گفته این مدیرشهری برنامه‌های امسال به صورت مجازی به شهروندان اطلاع رسانی می‌شود تا شاهد مشارکت حضوری آنها در بخش‌های مختلف باشیم. به طوری که در راستای احیای میراث ملموس و ناملموس نوروز مسابقه بزرگی ترتیب داده‌ شده که براساس آن شهروندان آثار هنری اعم از فیلم، نقاشی و کاریکاتور خود را با موضوع آداب و رسوم نوروز تا ۱۵ فروردین ارسال کنند و در نهایت آثار در نمایشگاه های طی سال به عنوان آثار برتر به نمایش گذاشته خواهد شد.»

علاقمندان به تهرانگردی بخوانند | رئیس ستاد گردشگری شهرداری خبر داد: تهرانگردی رایگان در ایستگاه‌های گردشگری نوروزی | احیای آیین نوروز رودها

رونمایی از تمبر پل طبیعت در سالگرد تهران

کاظمی در ادامه از برپایی کارناوال‌های نوروزی در تهران خبر داد و افزود: «این طرح با هدف ایجاد شاد و نشاط در تهران در کوچه و بازار شهر برپا خواهد شد. نوروزخوانان در توصیف نوروز و بهار برای مردم اشعاری را بیان می‌کنند و امیدواریم با روند سریع تزریق واکسیناسیون به شهروندان و قطع زنجیره ویروس کرونا در سال ۱۴۰۱ و سال های آینده شاهد رونق گردشگری در شهر باشیم. اقدام دیگر برای آشنایی شهروندان با تهران، تاریخچه و جاذبه های گردشگری آن چاپ نشریات تخصصی گردشگر است که به مراکز و آژانس ها توزیع می شود.»

برای نوروز امسال نشریه روایت تهران قصه منطقه ۷، جاده قدیم شمرون و به زودی قصه پامنار هم منتشر می‌شود. برنامه‌های مشارکتی دیگر همکاری با اداره پست برای طراحی و انتشار تمبر جاذبه های گردشگری تهران است. بنابراین رونمایی از نخستین تمبر پل طبیعت به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تهران به مناسبت دویست و سی و ششمین سالگرد پایتخت در روز ۲۲ اسفند برگزار می‌شود.

کد خبر 662859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha