دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

عمه لیلا که حالا به شهرت سمنو او را نه فقط شمیرانی‌ها بلکه بسیاری از خارج‌نشین‌ها می‌شناسند، فقط 15سال داشت که از همدان به تهران آمد. لیلا یوسفی که بعدها به عمه ‌لیلا مشهور شد، بانویی مومن و درست کردار بود و یک دهه بعد از فوتش مشهور شد. وارثان او همت کردند و آوازه سمنوهای عمه لیلا همه جا پیچید و حالا دیگر برای خودش برند شده است.

سمنو

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: عمه لیلا متولد سال 1300بود و بعد از ازدواج در شهریار ساکن شد. او در خانه‌اش را روی مردم باز می‌گذاشت. از وقتی هم شروع کرد به پختن سمنوی نذری همسایه‌ها آمدند و پای کار بودند.
وقتی بهار می‌شد پاتیل سمنو را بار می‌گذاشت و نذر فاطمه زهرا(س) می‌کرد. فضای خانه عمه‌لیلا در روزهایی که نذری را بار می‌گذاشت و همسایه‌ها دور پاتیل سمنو جمع می‌شدند بیشتر به محفل‌های دوستانه شباهت داشت تا یک مراسم مذهبی و سنتی. سال‌ها بعد اقوام عمه لیلا تصمیم گرفتند، سمنوهای خوشمزه را به بازار تجریش بیاورند.
 

 سمنوی  این عمه برند شد


سمنوی عمه لیلا که از 30سال قبل به تجریش آمد، به سرعت مشتری خودش را پیدا کرد. آن موقع  سمنو را به مقدار اندک و فقط برای سر سفره هفت‌سین می‌خریدند، اما خیلی طول نکشید که به وعده غذایی اهالی تجریش بدل شد و برای تهیه صبحانه یا ناهار سمنو می‌خریدند. عمه لیلا خودش به تنهایی گندم را عمل می‌آورد و با بهترین نوع جوانه گندم سمنو می‌پخت. حتی وقتی پا به سن گذاشت و سبزکردن گندم را واگذار کرد همچنان نظارت داشت و روی این موضوع وسواس به خرج می‌داد.
عمه لیلا که با همین کار و کسب خانگی 6فرزندش را بزرگ کرد، سال 1385 از دنیا رفت و بعد از او دختر و دامادش کار او را ادامه دادند. در سال ۱۳۸۸ شرکت عمه لیلا به ثبت رسید و همچنان به کار پخت سمنوی سنتی مشغول است.
 

کد خبر 660682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha