۲ دوز واکسن آسترازنکا، فایزر و یا مدرنا محافظت محدودی در برابر بیماری علامت‌دار با سویه امیکرون ارائه می‌دهد. اگرچه دوز سوم با هر یک از این سه واکسن اثربخشی قابل ملاحظه‌ای را افزایش داده، اما این اثربخشی نیز با گذشت زمان کمی کاهش می‌یابد.

آسترازنکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا، نیوز در مقاله جدید خود آوده است؛ محققان از داده‌های سیستم مدیریت ایمن‌سازی ملی بریتانیا برای تخمین اثربخشی واکسن(VE) در برابر بیماری‌های علامت‌دار ناشی از عفونت با سویه‌های دلتا و امیکرون از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲ استفاده کردند.

محققان با مقایسه افرادی که به عفونت مبتلا شده بودند و افراد با جواب آزمایش منفی دریافتند واکسن تقویت‌کننده مدرنا بهتر از فایزر برای دریافت‌کنندگان ۲ دوز واکسن آسترازنکا عمل می‌کند.

در مجموع ۸۸۶ هزار و ۷۷۴ نفر از ساکنان انگلیس به‌ عنوان مبتلا به عفونت کووید ۱۹ ناشی از امیکرون تشخیص داده شدند؛ در حالی که ۲۰۴ هزار و ۱۵۴ نفر به دلتا آلوده بودند و یک میلیون و ۵۷۲ هزار و ۶۲۱ نفر به عنوان آزمایش منفی در این مطالعه شرکت کردند.

در طول مطالعه اثربخشی واکسن در برابر دلتا بالاتر از امیکرون برای همه ترکیبات سری واکسن‌های اولیه و دوزهای تقویت‌کننده بود. ۲ دوز واکسن آسترازنکا بعد از ۲۰ هفته بی‌اثر شد؛ در حالی که ۲ دوز واکسن فایزر ۶۵.۵ درصد موثر بود.

نتایج نشان داد اثربخشی دوز تقویت‌کننده واکسن فایزر در افراد دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا طی ۲ تا چهار هفته به میزان ۶۲.۴ درصد بود و این میزان طی ۱۰ هفته ۳۹.۶ درصد کاهش و در هفته‌های بعد نیز این روند کاهشی ادامه یافت.

دوز تقویت‌کننده واکسن مدرنا در دریافت‌کنندگان ۲ دوز واکسن آسترازنکا موجب افزایش ۷۰.۱ درصدی اثربخشی واکسن شد، اما بعد از پنج تا ۹ هفته این میزان به ۶۰.۹ درصد سقوط کرد و در هفته‌های بعد نیز این روند کاهشی ادامه داشت.

محققان گفته‌اند قادر به تعیین اثربخشی واکسن در برابر بیماری شدید با استفاده از این روش تحقیق نبودند زیرا امیکرون کمتر منجر به بستری شدن افراد در بیمارستان شد و فاصله طبیعی بین عفونت‌ها و پیامدهای ضعیف نیز بسیار زیاد بود.

آنان افزودند: یافته‌های ما نشان می‌دهد ۲ دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا برای ایجاد سطوح کافی محافظت در برابر عفونت با سویه امیکرون و بیماری خفیف کافی نیست و دوز تقویت‌کننده واکسن فایزر و مدرنا افزایش قابل‌ توجهی در محافظت در برابر بیماری خفیف ایجاد می‌کند؛ اگرچه این میزان نیز در طول زمان کاهش می‌یابد.

محققان خاطرنشان کردند که دوز سوم واکسن احتمالا سطوح بیشتری از محافظت در برابر بیماری کووید ۱۹ و مرگ ارائه می‌دهد.

آنان بیان کردند: یافته‌های ما از حداکثر پوشش با دوز سوم واکسن در جمعیت‌های واکسینه شده مانند بریتانیا حمایت می‌کند و برای ارزیابی محافظت در برابر بیماری شدید و مدت‌زمان محافظت پس از واکسیناسیون تقویتی پیگیری‌های بیشتری لازم است.  

این یافته‌ها حاصل مطالعه محققان آژانس امنیت سلامت بریتانیاست که در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

کد خبر 661783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    من دوز اول و دوم رو آسترا زنکا زدم واسه دوز سوم هرجا سر زدم واکسن اسپایکوژن بزنم موجود نبود ناچار دوز سومم آسترازنکا زدم