یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گاندو با مساحت 456 هزار و 181 هکتار در سال 1349 با نام باهوکلات در شمار مناطق حفاظت شده اعلام شد و در سال 1361 به گاندو تغییر نام یافت.

گاندو که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده، زیستگاه  منحصر به فرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی، با نام محلی گاندو محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود یکی از تالاب‌های کم نظیرجهان که در کنوانسیون رامسر نیز به ثبت رسیده در جنوب منطقه قراردارد. همچنین در بیش از 400 هکتار از اراضی ساحلی خلیج گواتر واقع در این منطقه، یکی از جنگل‌های دست نخورده مانگروی ایران گسترده شده است.

رودخانه‌های باهوکلات و سرباز در این منطقه جریان دارند. گونه‌های مهم گیاهی منطقه عبارتند از: حرا، چغندر، مکران شنی، مرو، بنفشه معطر و مریم گلی.

از جمله گونه‌های مهم جانوری منطقه می‌توان به خرس سیاه، کاراکال، جبیر، سنجاب بلوچی، پلیکان بابا خاکستری، عقاب شاهی، انواع کاکایی‌ها، شاهین و لاک پشت‌های سبز و منقار عقابی اشاره کرد.

 131 آبادی دراین منطقه وسیع قراردارد. وجود دیواره‌های بلند و زیبا در سواحل دریای عمان، جنگل‌های زیبای حرا، تمساح پوزه کوتاه، آب وهوای مطبوع در زمستان و معماری خاص از جمله قابلیت‌های این منطقه برای گردشگری است.

این منطقه نیز در دهه‌های اخیر از دخالت‌های غیرمسئولانه در امان نمانده است.

کد خبر 66142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز