بین خیابان‌های مطهری و ملک محدوده‌ای است که هنوز هم به باغ صبا معروف است. البته باغ صبا در زمان خودش محدوده‌ای وسیع‌تر داشته و از کاخ قصر قجر (باغ ‌موزه قصر) تا نزدیکی‌های خیابان انقلاب را در برمی‌گرفت.

شهنشاه نامه

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: در زمان فتحعلی شاه قاجار، باغ بزرگ این محدوده در اختیار فتحعلی ‌خان صبای کاشی، شاعر دربار فتحعلی شاه قاجار، بود. این ملک‌الشعرای درباری که در مثنوی و غزل و قصیده دست داشت، 240 هزار بیت شعر بر وزن شاهنامه در کتاب «شهنشاه نامه» درباره فتوحات ایران در جنگ‌ها سرود.

مالک باغ معروف پایتخت سراینده 240 هزار بیت شعر بود


ناگفته نماند که از خانواده صبای کاشانی اسطوره‌های فرهنگی و ادبی‌ مانند ملک‌الشعرای بهار و ابوالحسن خان صبا رشد پیدا کردند.
باغ صبا هم مانند دیگر باغ‌های حوالی قصر قاجار، از آب مازاد قنات‌های مبارک‌آباد و مخلص‌آباد آبیاری می‌شد. ضمن اینکه، این باغ در آن دوره، قنات مخصوص خودش را نیز داشت. بعد از فتحعلی‌خان صبا، باغش تقسیم شد و سال‌ها بعد حاج حسین ملک، 60 هزار متر آن را خرید.
جالب اینکه بخشی از محدوده باغ صبا به باغ کاج معروف بود. باغ کاج، باغ بزرگی با درختان کاج کهنسال بوده که در خیابان قدیم شمیران، مقابل ساختمان تیمسار سپهبد حاجی علی کیا قرار داشت. این باغ روزگاری متعلق به خاندان اعتماد مقدم یا همان حاج علی‌خان فراش‌ باش، قاتل امیرکبیر بود و به مرور زمان قطعه قطعه و فروخته شد.
 امروز از باغ صبا فقط نامی باقی مانده‌است.

کد خبر 661288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha