مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان ناباروران ایران از میانگین جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر است و عمده مشکلات در این خصوص در بحث سبک زندگی، نوع تغذیه، ازدواج در سن بالا و وجود آلاینده‌ها بوده است.

تولد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر نیره خادم اظهار کرد: میزان ناباروران ایران از میانگین جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر بوده که دلایل آن هم بررسی شده و در نتایج حاصل شده خوشبختانه مشکلات عفونتی کمتر دیده شده و عمده مشکلات در بحث سبک زندگی، نوع تغذیه، ازدواج در سن بالا، تخمدان تنبل و وجود آلاینده‌ها بوده است.

بهترین سنین باروری بین ۲۰ تا ۲۵ سالگی است

خادم افزود: به تازگی وبینار پویش درمان ناباروری ویژه عموم مردم توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد و در نشست‌ها و جلسات خبری در حضور رسانه‌ها تأکید داشتیم که  بهترین سنین باروری، سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی است و معتقدیم که هرچقدر سن بالاتر برود به همان نسبت زمان از دست رفته، قدرت باروری و ذخیره تخمدانی تضعیف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه موارد علت ناباروری بیماران مراجعه‌کننده به مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پروسه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: برای هر بیمار متناسب با مشکل آن فرد اقدامات موردنیاز صورت می‌پذیرد، هرچند که برخی موارد هیچ مشکلی ندارند، اما به دلیل مراجعه دیرهنگام زمان را از دست می‌دهند.

تغذیه بر ناباروری تاثیر دارد

خادم تصریح کرد: یکی از موارد دیگر در بحث ایجاد مشکلات باروری موضوع مواد غذایی خام و پخته‌ای بوده که در زمان طولانی در یخچال و فریزر نگهداری شده و خواسته ما از مردم در انواع خریدهای خود به‌ویژه گوشت سفید و قرمز این است که به جای میزان مصرف ماهانه معادل میزان مصرف هفتگی خریداری کنند تا آن محصول زودتر مصرف شده و در زمان طولانی در یخچال و فریزر نماند.

وی تأکید کرد: مرکز درمان ناباروری میلاد در طول ایام بحران کرونا، حتی در زمان قرمز بودن وضعیت مشهد فعال بوده و خدمات این مرکز تخصصی متوقف نشده و تمامی خدمات موردنیاز با رعایت کامل تمامی نکات بهداشتی ارائه می‌شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه هستیم تا بتوانیم مناسب‌ترین خدمات را به بیماران دارای مشکلات ناباروری ارائه دهیم، گفت: هزینه تمام شده خدمات مرکز درمان ناباروری میلاد بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان است که متناسب با شرایط و وضعیت بیماران بوده این هزینه‌ها به مراتب پایین‌تر از مراکز خصوصی بوده که هزینه‌اش چهار برابر مراکز دولتی است.

۱۷ درصد زوجین حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نابارور هستند

همچنین در این نشست دکتر محمد احمدیان، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: خانم‌های در سن ۱۵ تا ۴۵ سال و آقایان تمام رده‌های سنی مخاطب فرزندآوری هستند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسته آموزشی در این خصوص دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد خانم‌های ۱۵ تا ۴۵ سال به مراکز دانشگاهی مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: معتقدیم که اگر سالی یک نوبت غربالگری سلامت انجام شود بسیاری از موارد قابل پیشگیری بوده و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد در زمان کوتاه، اقدامات درمانی موردنیاز انجام می‌شود.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، احمدیان تصریح کرد: از زمانی که قانون صیانت و جوانی جمعیت ابلاغ شده این موضوع به عنوان یک تکلیف اجرایی در حال پیگیری بوده و توصیه ما به زوجین این است که در سنین باروری در مراکز بهداشت پرونده تشکیل دهند و تا در صورت داشتن مشکل اقدام مقتضی در اسرع وقت صورت پذیرد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: ۱۷ درصد زوجین حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نابارور هستند که به دنبال تهیه فراخوانی جهت مراجعه آنان و تشکیل پرونده‌ هستیم تا در گام بعد اقدامات مورد نیاز صورت پذیرد.

کد خبر 660492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 1
    علت را در سیستم نادرست غذایی که آلوده به هر نوع سمی بالاتر از حد مجاز می باشد و پارازیت هایی که سپاه در جو میفرستد و ده ها دلایل دیگر که همه همه از حکومت هست را بجویید