جمعه ۲۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پنتاگون روز پنجشنبه مدعی شد دولت عراق و آمریکا بر سر پیش نویس جدید توافقنامه امنیتی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که مقامات 2کشور هم‌اکنون در حال رایزنی در داخل کشور برای امضای این توافقنامه هستند.

وزارت خارجه‌ آمریکا هم نهایی شدن پیش‌نویس توافقنامه‌ امنیتی عراق را تایید اما از بیان جزئیات این معاهده خودداری کرد.

وزارت خارجه آمریکا با این حال پیش نویس فعلی را آخرین پیشنهاد دولت آمریکا خوانده و اعلام کرده که هیچ امتیاز دیگری به عراقی‌ها داده نخواهد شد.

کاندولیزا رایس به همراه دیگر مشاوران ارشد بوش قرار است به‌زودی اعضای کنگره را در جریان جزئیات این پیش‌نویس قرار دهند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از جیف موریل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که رابرت گیتس تماس‌های خود را با سران کنگره درباره پیش نویس توافقنامه امنیتی آغاز کرده است.
در عراق هم دیروز اعلام شد که توافقنامه امنیتی قرار است امروز (شنبه) در شورای سیاسی امنیت ملی عراق بررسی ‌شود.

ائتلاف گروه‌های شیعه و کرد در نشست پنجشنبه گذشته خود توافق کردند، کمیته‌های ویژه‌ای برای بررسی نقاط اختلاف در توافقنامه امنیتی تشکیل شود و توصیه‌هایی جهت پایان دادن به این اختلافات، فورا ارائه دهند.

از سویی، جناح صدر درخواست طالبانی مبنی بر حضور در نشست شورای سیاسی امنیت ملی را رد کرده است.

صدری‌ها همچنین اعلام کرده‌اند رهبری تظاهراتی که قرار است امروز در مخالفت با توافقنامه امنیتی در عراق برگزار شود را برعهده خواهند داشت.

با این حال، چالش اصلی دولت عراق برای تصویب این توافقنامه در پارلمان است. محمود مشهدانی، رئیس مجلس عراق صراحتا اعلام کرده که توافقنامه در پارلمان تصویب نخواهد شد با این حال نوری مالکی امیدوار است بتواند حمایت دوسوم 275عضو پارلمان عراق را به دست آورد.

تاکنون مالکی تنها می‌تواند از حمایت کردها مطمئن باشد زیرا موضع احزاب اصلی سنی و شیعه همچنان مشخص نیست.

اما اخبار نشان می‌دهد اصرار رهبران سیاسی عراق سبب شده تا پیش نویس توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا دستخوش تغییرات جدی شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار بخش‌هایی از پیش‌نویس جدید توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا اعلام کرد، براساس این متن اگر نیروهای آمریکایی خارج از پایگاه‌هایشان یا در زمان‌های غیر از انجام ماموریت، مرتکب جرمی شوند، در دادگاه‌های عراق محاکمه می‌شوند.

این امر به معنای نادیده گرفته شدن درخواست آمریکایی‌ها برای مصونیت سربازان این کشور در عراق یا کاپیتولاسیون است.

در این توافقنامه همچنین آمده است که نیروهای آمریکایی باید تا پایان ماه ژوئن سال آینده میلادی از داخل شهرهای عراق و تا 31دسامبر2011 از کل کشور خارج شوند.

کد خبر 66002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز