چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مجله موسیقی فرهنگ ‌و ‌آهنگ با اختصاص پرونده‌ای به‌زندگی و آثار محمدرضاشجریان منتشر شد.

به گزارش همشهری آنلاین در پرونده بیست‌و‌دومین شماره فرهنگ‌و‌آهنگ ضمن انتشار مصاحبه‌ای با محمدرضا شجریان مطالبی درباره‌ زندگی، آثار و تاثیرگذاری‌های مهم‌ترین خواننده موسیقی ایران؛ به قلم حمید متبسم (نوازنده تار و عضو گروه دستان)، شاهرخ تویسرکانی (سردبیر مجله دنیای سخن) و تنی چند از اعضای شورای نویسندگان مجله فرهنگ و آهنگ به چاپ رسیده است.

در بخشی از مقاله حمید متبسم که با عنوان «موسیقی کلام و ایده‌های آوازی در صدای محمدرضا شجریان» به چاپ رسیده، آمده است: «... در آواز شجریان کار از صنعت تلفیق شعر و موسیقی رها گشته و در زیباترین بستر هنری به پیش می‌رود. تسلط وی به مقام‌ها و گوشه‌های کلاسیک آواز ایران و همچنین آشنایی‌اش با ادبیات فارسی ابزار به‌کارگیری ذوق هنری اوست و اگر چه بسیاری او را به‌عنوان خواننده آواز سنتی می‌شناسند، هر آوازش، بی‌نیاز از هر گونه تردستی و ظاهرآرایی، نو و بدیع است و ضمن حفظ ارتباط با سنت این هنر، راه جدای خویش را می‌رود...».

اما در بخش مروری بر کنسرت‌های برگزیده تابستان گذشته، اجرای همایون شجریان با گروه «دستان»، کنسرت شهرام ناظری با گروه «مولویه»، برنامه «علیرضا قربانی» با گروه «اشتیاق» و «کوارتت زهی ایرانی»، کنسرت «پاکو پنیا» در تهران، اجرای گروه «فیه ما فیه» و کنسرت گروه «آبرنگ» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم گفت‌‌و‌‌گو با «دکتر خسور مولانا»، متخصص آکوستیک در این شماره فرهنگ‌‌‌و‌آهنگ به چاپ رسیده است. در بخش نخست این گفت‌و‌گو که در شماره پیشین منتشر شده بود، بحث‌هایی بر محور آکوستیک داخلی انجام شد که در ادامه‌ی گفت‌وگو در این شماره، بیشتر رویکردی فرهنگی- اجتماعی به خود گرفته است.

دیگر گفت‌وگوی این شماره فرهنگ و آهنگ به گپی با «پری ملکی» سرپرست و خواننده گروه «خنیا» اختصاص دارد.

 نقد کنسرت‌های همایون شجریان، شهرام ناظری، علیرضا قربانی، پاکوپنیا، گروه‌های فیه‌ما‌فیه و آبرنگ در کنار گفت‌وگویی با پری ملکی و مطلبی درباره فریدون فروغی نیز در این شماره منتشر شده‌اند.

«به خاطر یک مشت شعار»، تیتر مقاله‌ای است با موضوع «جست‌و‌جویی درباره‌ی راز محبوبیت فریدون فروغی» که مناسبت هفتمین سال مرگ این خواننده محبوب منتشر شده است. فریدون فروغی از معدود خوانندگان پاپ ایران بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در وطن ماند و جسته و گریخته به فعالیت پرداخت. او در روز 13 مهر 1380 چشم از جهان فرو بست.

ششمین بخش از پرونده دنباله‌دار «کاوشی در موسیقی کودک» به بحث پیرامون برنامه‌ریزی آموزشی و معضلات موجود در این زمینه در کشورمان اختصاص دارد. «مروری تاریخی بر پیوند موسیقی و سینما» نیز دیگر مقاله دنباله‌دار مجله فرهنگ‌وآهنگ است که از این شماره به فهرست مطالب آن افزوده شده است. این نوشتار در چندین قسمت سعی دارد سیر حضور موسیقی بر پرده‌ی نقره‌ای را از بدو پیدایش سینما مرور کند. دومین بخش پاورقی «ما چشم‌منتظران غروب در دشت مشرق‌زمین»  به سیر روایی برخورد آهنگسازان ایرانی با موسیقی مدرن غربی می‌پردازد.

صفحات «ویترین» پایان‌بخش مطالب این شماره  است. در این صفحات آلبوم‌های «این گوشه تا اون گوشه» (مجموعه تصنیف‌های ایرانی برای کودکان) کاری از «لیلا حکیم‌الهی»، «پیاپی» تکنوازی عود توسط «نگار بوبان»، «همراه با باد» مجموعه‌ای از موسیقی‌های فیلم «پیمان یزدانیان»، «دستینه» گروه نوازی دف کاری از «علی رحیمی»، «تالون» اثری برای کمانچه، قیچک و سازهای کوبه‌ای به نوازندگی «سعید کامجو» و «ضیا طبسیان»، «صبح سحر» به آهنگسازی «حمیدرضا مرتضوی» و خوانندگی «علی خدایی»، «دیلان» موسیقی کردی با دیوان و آواز «سعداله نصیری» و «آرامین» مجموعه آثاری از «سارا نجفی» توسط منتقدین  مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.

بیست و دومین شماره فرهنگ و آهنگ با قیمت 1500 تومان از روز شنبه 20 مهر در کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی معتبر عرضه شده است.

کد خبر 65914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز