سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

توافقنامه مینسک یا (Minsk Protocol) مربوط به جنگ دُنْباس در منطقه دُنْباس اوکراین، و بخشی از بحران اوکراین و مداخله نظامی روسیه در مرز اوکراین است. دُنْباس یک منطقهٔ غیررسمی تاریخی، اقتصادی و فرهنگی در شرق اوکراین است و از بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپروپتروفسک تشکیل می‌شود.

Minsk Protocol

به گزارش همشهری آنلاین،  این توافق در ۵ سپتامبر ۲۰۱۴  تحت نظارت  سازمان امنیت و همکاری اروپا  و با واسطه رهبران آلمان، روسیه و اوکراین منعقد شد. پس از گفتگوهای گسترده در مینسک، بلاروس، این توافقنامه توسط سران وقت جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک امضا شد.

شهر دونتسک تا پیش از جنگ پنجمین شهر بزرگ اوکراین و پایتخت غیررسمی دنباس به‌شمار می‌رفت.  طبق سرشماری سال ۲۰۱۴، اوکراینی‌ها ۵۸٪ از جمعیت استان لوهانسک و ۵۶٫۹٪ از جمعیت استان دونتسک را می‌سازند. روس‌ها نیز با به ترتیب ۳۹٪ و ۳۸٫۲٪ از جمعیت، بزرگ‌ترین اقلیت قومی این مناطق هستند. طبق همین سرشماری روسی زبان اول ۷۴٫۹٪ از ساکنان استان دونتسک و ۶۸٫۸٪ از ساکنان استان لوهانسک است. دلیل بیشتر بودن شمار روسی‌زبانان از روس‌تبارها، استفاده برخی از اوکراینی‌تباران و سایر اقوام از زبان روسی به عنوان زبان اول است.

پیشینه

صنایع سنگین بسیاری همچون معادن زغال‌سنگ و متالورژی در دنباس مستقر هستند. نام دنباس از کوتاه‌سازی اصطلاح «حوزه زغال‌سنگ دونتس»   آمده‌است و گرچه استخراج سالانه زغال‌سنگ از دهه ۱۹۷۰ کاهش یافته‌است، دنباس با داشتن ۶۰ میلیارد تن زغال‌سنگ همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ اوکراین به‌شمار می‌رود.

در میانه مارس ۲۰۱۷، پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، فرمانی را دربارهٔ ممنوعیت موقت جابه‌جایی کالا به و از سرزمین تحت کنترل جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک امضا کرد به این معنی که از آن زمان اوکراین از حوضه زغال‌سنگ دونتس چیزی خریداری نمی‌کند.

جایگاه دو منطقه دونتسک و دنباس در شرق اوکراین

شناسنامه توافقنامه مینسک

  • موضوع توافقنامه: جنگ در دنباس
  • تاریخ امضا: ۵ سپتامبر ۲۰۱۴
  • مکان امضا: مینسک، بلاروس
  • واسطه‌ها: فرانسه فرانسوا اولاند آلمان آنگلا مرکل
  • امضاکنندگان اولیه:
  • سازمان امنیت و همکاری اروپا: هایدی تاجیافینی/ اوکراین لئونید کوچما/ روسیه میخائیل زورابوف/ جمهوری خلق دونتسک الکساندر زاخارچنکو و جمهوری خلق لوهانسک ایگور پلوتنیتسکی
  • زبان  توافقنامه: زبان روسی
رهبران بلاروس، روسیه، آلمان ،فرانسه و اوکراین : ۱۱ فوریه ۲۰۱۵

کد خبر 659108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha