شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه واگنر رسماً با نام PMC Wagner به معنای ارتش خصوصی (معروف به شرکت واگنر)، یک سازمان شبه نظامی روسیه است.

Wagner Group/ گروه واگنر

به گزارش همشهری آنلاین،  گروه واگنر  یک سازمان شبه نظامی روسی است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد.   این شرکت به‌عنوان یک شرکت نظامی خصوصی (PMC)، شبکه‌ای از مزدوران، یا ارتش خصوصی بالفعل و  متحد نزدیک سابق رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین نام گرفته که فرمانده کل آن یوگنی پریگوژین از دوستان نزدیک پوتین بوده است.  

میانگین  حقوق و دستمزد پیمانکاران نظامی خصوصی واگنر، که معمولاً پرسنل نظامی عادی بازنشسته روسیه بین سنین ۳۵ تا ۵۵ سال هستند، تا ۲۵۰۰ دلار آمریکا در هر ماه  تخمین زده شده است.

آشنایی با گروه واگنر

این گروه خارج از قانون در روسیه فعالیت می‌کند، چرا که در روسیه طبق قانون فعالیت شرکت‌های نظامی خصوصی رسماً ممنوع است.   از آنجایی که گروه واگنر در حمایت از منافع روسیه عمل می کند، تجهیزات را از وزارت دفاع روسیه دریافت کرده و از امکانات وزارت دفاع برای آموزش استفاده می کند، گفته می شود که گروه واگنر یک واحد عملی وزارت دفاع یا آژانس اطلاعات نظامی روسیه است.  

گروه واگنر از نظر ایدئولوژیکی هدایت نمی‌شود، اما افراد عضو آن از عناصر مختلف واگنر با نئونازیسم و افراط‌گرایی راست افراطی مرتبط بوده‌اند.

آشنایی با گروه واگنر

رهبر واگنر

یِوگِنی ویکتوروویچ پریگوژین   در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، تأیید کرد که بنیانگذار واگنر بوده‌است. وی پیش از این به عنوان سرآشپز پوتین در ادبیات سیاسی روسیه خطاب می شد چرا که وی دارای رستوران‌های متعددی است که به کرملین مقر ولادیمیر پوتین سرویس می‌داد.

روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین، همسایهٔ غربی خود در ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲) آغاز کرد که این لشکرکشی بزرگ‌ترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. این رویداد جنگی بیش از قبل نام گروه واگنر و رئیس آن یِوگِنی ویکتوروویچ پریگوژین را بر سر زبان ها انداخت.  

آشنایی با گروه واگنر
یِوگِنی ویکتوروویچ پریگوژین (۱۹۶۱- ۲۰۲۳)

مناقشه با مسکو

۲ تیر ۱۴۰۲ فرمانده واگنر  در انتقاداتی بی سابقه مدعی شد که وزارت دفاع روسیه به مواضع این گروه پیمانکار نظامی حمله موشکی انجام داده و تعدادی از سربازان این گروه کشته شده‌اند. او تهدید به انتقام کرد و اصرار داشت که  شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود. پریگوژین تلویحا به مسکو پیام داد  "ما ۲۵ هزار جنگجو هستیم و می‌خواهیم بفهمیم که چرا هرج و مرج در روسیه جریان دارد. هر کسی که می‌خواهد باید به ما بپیوندد. ما باید به این آشفتگی پایان دهیم. این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک راهپیمایی عدالت است. اقدامات ما به هیچ وجه اختلالی در کار نیروهای مسلح ایجاد نخواهد کرد. "

آشنایی با گروه واگنر

ولادیمیر پوتین نیز در واکنش به این اظهارات، تاکید داشت  نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند.  در ۳ تیر ۱۴۰۲ مسکو دستور بازداشت پریگوژین را صادر کرد.

مرگ رهبر گروه

در ۲۳ آگوست ۲۰۳۳ جت شخصی رهبر گروه واگنر در شمال مسکو سقوط کرد و تمام ۱۰ نفر سرنشینان آن از جمله پریگوژین کشته شدند.

آخرین به روزرسانی   Aug ۲۵, ۲۰۲۳ - جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲

کد خبر 769212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    2 0
    یک کلام واگنر = داعش !