همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه با بیان این که دروغ منشا بسیاری از گناهان و ناامنی‌های حقوقی در جامعه می‌شود، اصلاح ساختارهایی از جمله امور شهرداری‌ها، گمرکات و ثبت را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمودهاشمی شاهرودی در نخستین روز سفر دو روزه‌اش به استان اردبیل در جمع مردم این شهر در مصلای اردبیل با بیان اینکه امروز با همت مردم عزیز توانستیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دنیا معرفی کنیم افزود: نظامی که مردم، روحانیون، علما و در راس آن امام (ره) در دوران نهضت، روشنگری انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز استکبار جهانی به قدرت نظام ایران در منطقه اعتراف می‌کند گفت: ملت ما باید به این اقتدار افتخار کند که علت آن ایمان و اعتقاد به اسلام ناب محمدی است.

هاشمی شاهرودی اظهار کرد: اگر زحمات، تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه نبود، امروز در جهان این میراث غنی حدیثی، روایی، فلسفی، تاریخی و قرآنی را نداشتیم و از همه مهم‌تر این امت بزرگ اسلام علوی را نداشتیم که همه دست به دست هم داده و ما را به این عزت رسانده است. اسلامی که هیچ ظلمی را قبول نمی‌کند و با هیچ ابرقدرتی سازش نکرده و قصدش پیاده کردن مّر اسلام در جامعه است.

وی ادامه داد: اسلامی که امروز در دنیا پرچمدار آن ما شده‌ایم و نظام ما که برگرفته از این تعالیم اهل بیتی است موفق شد این پرچم را به دست گیرد و جلودار امت اسلامی شود که این قوت و جرات با تکیه بر خداوند بوده است.

وی گفت: امروز شاهدیم که چگونه نظام ما که برگرفته از اسلام است، در مقابل آمریکا و رژیم اشغالگر اسراییلی تا آزادی کامل ملت مظلوم فلسطین ایستادگی می‌کند. پرچمدار مقاومت در مقابل آمریکا در منطقه ایران است و این برگرفته از اسلام اهل بیت (ع) است. همین باعث برهم زدن معادلات سیاسی استکبار در منطقه شده است.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه در هر کجا جوانانی بیدار شده‌اند از روش و استراتژی انقلاب و امام (ره) استفاده کرده‌اند گفت: پرچمی که به شما ملت عزیز سپرده شده، پرچمی است که هیچ وقت افول نخواهد کرد تا زمانی‌که به دست صاحب اصلی‌اش برسد و روز به روز بر قدرت و اقتدار این نظام افزوده خواهد شد و بیداری جهان اسلام روز به روز افزایش می‌یابد.

هاشمی شاهرودی گفت: کسانی که نظام جمهوری اسلامی را نظامی ضعیف به حساب می‌آوردند امروز اقرار می‌کنند که این نظام، نظامی مستحکم است. کسانی که در گذشته مبهوت نقشه‌های ابرقدرت‌ها بودند امروز از این نظر برگشته‌اند. در داخل کشورهای استکباری نیز این حقایق برای ملت‌های کشورهای استکباری نیز مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود دشمنی‌ها، مشکلاتی را نیز در برخی از عرصه‌ها شاهدیم که همه باید برای حل این مشکلات تلاش کنیم. ممکن است در طرح‌های اجرایی تجربه‌های صحیح و خطا نیز وجود داشته باشد؛ تدبیرها، همیشه مصون از خطا نیست و باید با هدایت رهبری و تمام قوا این موارد هر چه کمتر شود و برنامه‌های مفیدتری برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به مردم تدوین شود که قطعا همکاری تمام مردم را می‌طلبد.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه اجرا چه در بخش قضا و چه در بخش اداری بدون کمک مردم ممکن نیست افزود: در مدیریت‌های اسلامی مشارکت مردم یک اصل است که در فرمایشات امام راحل (ره) بر آن تاکید شده است زیرا تکیه اصلی نظام بر مردم است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مردم نیز خود باید کمک کنند زیرا نظام اهل بیت (ع) نظامی است که در آن خداوند از خود مردم خواسته تا راستگو باشند و احساس مسوولیت کنند و همچنین نسبت به تجاوز و تعدی حساس باشند.

وی با بیان اینکه عظمت اسلام در این است که این فرهنگ غنی و سعادت بخش را در جوامع زنده می‌کند گفت: ما قانون و مقررات کم نداریم، مجازات‌های شدیدی نیز در قوانین در نظر گرفته شده است پس چرا با این وجود این تعداد پرونده در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود؟

وی سلامت دستگاه‌های تنظیم کننده حقوق مردم را در ابتدای سلامت حقوقی عنوان کرد و گفت: فرهنگ سلامت حقوقی باید در جامعه احیا شود. ساختارهای تنظیم‌کننده حقوق مردم باید شفاف، کنترل شده و غیرقابل دستبرد باشد تا سلامت و امنیت حقوقی در جامعه شکل گیرد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی که خیلی هم متدین نیستند، بعضی از صفت‌ها دارای اهمیت است. برای آنها دروغ قبیح است زیرا کسی که دروغ بگوید در تمامی مجامعی که حضور می‌یابد دروغ خواهد گفت و دروغ منشا بسیاری از گناهان و ناامنی‌های حقوقی در جامعه می‌شود. 

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه امور شهرداری‌ها، گمرکات و امور ثبتی ما نیز نیاز به اصلاح دارند، خطاب به علما، ائمه جماعات، نخبگان و استادان دانشگاه گفت که آنها باید از اهمیت بهداشت حقوقی برای مردم بگویند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم زمانی طعم عدالت را در جامعه می‌چشند که این مشکلات حل شود گفت: برای رفع این مشکلات نیز به فرهنگسازی و روشنگری در مسایل مختلف نیاز است. همچنین در این رابطه نیازمند سیستم‌های پیشگیرانه هستیم و امیدواریم با توفیقی که خداوند به همه مسوولان داده، شاهد ارتقای سلامت حقوقی و اجتماعی در جامعه باشیم.

کد خبر 65900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز