سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه فرمان برقراری روابط دیپلماتیک با لبنان و ایجاد سفارت سوریه در بیروت را صادر کرد

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، گزارش داد که براساس این فرمان، ضمن برقراری روابط دیپلماتیک میان جمهوری عربی سوریه و لبنان، دفتر نمایندگی دیپلماتیک این کشور در سطح سفارت در بیروت پایتخت لبنان ایجاد می‌شود.

زمان دقیق گشایش این سفارتخانه هنوز اعلام نشده است. در عین حال وزارت خارجه سوریه اعلام کرد پیش از پایان سال‌جاری میلادی، این اقدام صورت خواهد گرفت.

یکی از مقامات سوریه در این باره به‌ آسوشیتدپرس گفت: سفارت و سفیر سوریه در لبنان به‌زودی آغاز به کار می‌کنند.

میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان هم دیروز از اقدام همتای سوری خود در امضای دستور برقراری رابطه دیپلماتیک و گشودن سفارتخانه بین سوریه و لبنان استقبال کرد.

سلیمان گفت: امیدوارم این اقدام موجب گشوده شدن صفحه درخشانی در روابط 2کشور در همه زمینه‌ها شود.

اسد و میشل سلیمان همتای لبنانی‌اش مرداد ماه امسال در دمشق در زمینه برقراری روابط دیپلماتیک بین 2کشور در سطح سفیر برای اولین بار در تاریخ به توافق دست یافتند.

دولت لبنان نیز پیشتر با برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه و گشودن سفارت در دمشق موافقت کرده است.

2کشور از زمان استقلال از قیمومیت فرانسه، از ۶۰سال قبل تاکنون، به خاطر حضور نیروهای سوریه در لبنان، نیاز به داشتن روابط رسمی دیپلماتیک را احساس نکردند، اما در دیدار  ۲۳مرداد امسال روسای جمهوری لبنان و سوریه در دمشق، 2طرف توافق کردند که در پایتخت‌های یکدیگر سفارتخانه‌های خود را بگشایند.

نیروهای سوری پس از درگیری‌های داخلی در لبنان در سال1976 و براساس توافقنامه طائف در این کشور مستقر شده بودند.

روابط سوریه و لبنان در پی ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در 14فوریه سال2005(26 بهمن 1383) رو به تیرگی نهاد چرا که بلافاصله پس از این ترور انگشت اتهام به سمت دمشق نشانه رفت و فشارها بر سوریه برای خروج نیروهایش از این کشور تشدید شد.

در پی فشارهای غرب و به‌ویژه آمریکا، سوریه در 26آوریل2005 نیروهای خود را از لبنان خارج کرد.

اما پس از امضای توافقنامه‌ دوحه بین احزاب لبنانی در چند ماه پیش، انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور، تشکیل دولت متحد ملی و از سرگیری مذاکرات ملی در لبنان با توجه به تعهدات مداوم سوریه مبنی بر حمایت از روند مصالحه در لبنان، دو طرف فرصت یافتند تا درخصوص روابط‌شان تجدیدنظر کرده و روابط دیپلماتیک دو جانبه را از سر بگیرند.

از این جهت تصمیم سوریه یک تصمیم تاریخی است و بسیاری از لبنانی‌ها امیدوارند که این تصمیم سرآغاز یک دوره جدید و پایان مشکلات در روابط سوریه و همسایه کوچکش باشد.

کد خبر 65827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز