سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فصلنامه ماهور با انتشار چهلمین شماره، دهمین سال انتشار منظم خود را پشت سر گذاشت

به گزارش همشهری‌آنلاین در این شماره که به نوعی می‌توان آن را ارزیابی اهل فن و پژوهشگران و اهالی موسیقی از روند ده ساله آن به شمار آورد، مطالبی از استفن بلوم، جان بیلی، فوزیه مجد، ژان دورینگ، مصطفی کمال پورتراب، ساسان سپنتا، آنتونی شی، شهرزاد قاسم حسن، مجید کیانی و برونو نتل آمده است.

مقاله بلند و خواندنی محمد رضا فیاض در تجزیه و تحلیل سیر تاریخی این فصلنامه از دیگر مطالبی است که به مناسبت ده سالگی آن در این شماره آمده است.

نخستین شماره فصلنامه ماهور باهدف اطلاع رسانی و انتشار مقالات پژوهشی، تحلیلی و آموزشی در پاییز 1377 منتشر شد و از آن پس این نشریه به شکل منظم و بی وقفه هر سه ماه یکبار منتشر شده است.

تا قبل از شماره 16 محمد افتخاری، ویراستار نامی و صاحب ذوق، مسئولیت تحریریه و گرد آوری و ویراستاری و در نهایت انتشار مقاله را عهده دار بود، اما از شماره شانزدهم، و با افزوده شدن ساسان فاطمی و هومان اسعدی و کناره گیری محمد افتخاری، این نشریه زیر نظر هئیت تحریریه‌ای اداره می‌شود که محمد موسوی، مدیر مسئول نشریه و مدیر موسسه فرهنگی و هنری ماهور هم عضو آن به شمار می‌رود.

از این شماره به بعد هدف اصلی این نشریه«اشاعه دانش موسیقی شناسی»به معنی کلی آن بوده است.به همین منظور در هر شماره بخش‌هایی مختلف به سرفصل‌هایی همچون«مقاله‌ها»،«مفاهیم بنیادین»،«نقدو بررسی»، و معرفی اثار جدید اختصاص یافته است.

مقدمه مفصلی هم از سوی هیئت تحریریه در چهلمین شماره آمده است که با زبانی صریح دیدگاه‌های و اهداف خود از انتشار این فصلنامه از شماره 16 به بعد و نیز‌آینده کاری اشان را تصویر کرده اند. دیدگاهی که معتقد است، اگر هیچ کاری نکرده باشد، به اهالی موسیقی فهمانده‌اند که آگاهی چیست و سطح آگاهی افراد از امور موسیقی و حوزه‌های گوناگون‌آن را دیگر نمی‌توان با برخی شعارهای نخ نما سنجید، بلکه نیازمند مطالعه جدی در تمامی زمینه‌های موسیقایی و البته مباحث بین رشته‌ای موسیقی است. تا فصلی دیگر (مجموعه یادداشت‌های محمد موسوی، مدیر مسئول نشریه) هم به موضوع ده سالگی فصلنامه ماهور اختصاص دارد.

در این شماره علاوه بر مطالب مختص ویژه نامه و فهرست تفکیکی مقالات ومطالب منتشره در 39 شماره فصلنامه ماهور، که در انتهای این شماره آمده است، مطالب زیر نیز به روال شماره‌های معمول آمده است.

-موسیقی ارمنستان نوشته مانوک مانوکیان و ترجمه مهرداد غلامی.
- تصنیف معاصر و ایده‌هایی برای استفاده از عناصر موسیقایی قدیم در آهنگسازان نوشته ساسان فاطمی.

موسیقی، خلسه و درمان: نمونه‌ای از مراسم زار در سواحل جنوبی ایران نوشته مریم قره‌سو.
روند تغییرات در موسیقی  زندگی موسیقایی آذربایجان نوشته احسان خضر لو.
مدل‌های زبانشناختی در قوم موسیقی شناسی نوشته استیون فیلد وترجمه ناتالی چوبینه.
- میرزا سید  احمد خان ساوه‌ای سارنگی نوشته بهروز مبصری.

مقدمه و گفت وگوی علی شیرازی، روزنامه نگار حوزه موسیقی با محسن کرامتی (خواننده آواز و ردیف دان) و پریسا کاشفی (نوازنده کمانچه) درباره تصنیف‌های عبدالله خان دوامی که از سوی انتشارات ماهور در 5 سی دی به بازار عرضه‌شده بود، از دیگر مطالب این شماره به شمار می‌رود

کد خبر 65817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز