ارتش روسیه در میانه بحران اوکراین و ترس کشورهای غربی از حمله این کشور به اوکراین رو جمعه انجام مانورهای گسترده نیروهای راهبردی هسته‌ای‌اش را اعلام کرد.

missile

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این مانورها که از روز شنبه آغاز خواهد شد با نظارت شخصی ولادیمیر پوتین انجام می‌گیرد و شامل پرتاب چندین موشک بالستیک بین‌قاره‌ای و موشک هدایت‌شونده خواهد بود.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت پوتین از اتاق وضعیت وزارت دفاع این مانورها را مشاهده می‌کند و شخصا تمرین پرتاب موشک‌ها را زیر نظر خواهد داشت.

این وزارت اعلام کرد که مانورها از مدتی قبل برای وارسی آمادگی فرماندهی و پرسنل نظامی روسیه و نیز اتکاپذیری بودن سلاح‌های هسته‌ای و متعارف طراحی شده بود.

انجام این تمرین‌های جنگی پس از هشدار روز پنجشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در طول چند روز آینده اعلام می‌شود.

کشورهای غربی بر تجمع حدود ۱۵۰۰۰۰ نیروی روسی- یعنی حدود ۶۰ درصد از کل نیروهای زمینی این کشور- در نزدیکی مرزهای اوکراین ابراز نگرانی می‌کنند، اما کرملین اصرار دارد که هیچ طرحی برای تهاجم به این کشور ندارد.

روسیه هر سال مانورهای گسترده‌ای با نیروهای راهبردی هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد، اما مانورهای طراحی‌شده برای روز شنبه «ناوگان دریای سیاه» را در بر می‌گیرند. این ناوگان در شبه‌جزیره کریمه مستقر است که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین گرفت و به قلمرو خود ملحق کرد.

ناوگان دریای سیاه دارای کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده «کالیبر» است، اما موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای ندارد و در مانورهای مشابه در قبلی نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه شرکت نمی‌کرد.

از طرف دیگر، روسیه مانورهای سالانه راهبردی هسته‌ای‌اش را در پاییز برگزار می‌کند. مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده است که مسکو زمان این تمرین‌ها را به ماه فوریه (بهمن) منتقل کرده است تا با تهاجم احمالی به اوکراین همزمان شود.

پسکوف گفت روسیه از قبل درباره انجام این مانورها به طرف‌های غربی اطلاع داده است و افزود که این مانورها نباید باعث نگرانی غرب شود.

نیروهای راهبردی روسیه و نیز آمریکا شامل سه گانه هسته‌ای موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBMs) مستقر در خشکی، ICBMهای مستقر در زیردریایی و بمب‌افکن‌ها با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای هستند.

کد خبر 658098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha