یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد واکسیناسیون کرونای مادران در بارداری می‌تواند باعث حفاظت نوزادان پس از تولد و کاهش موارد بستری شدن آنها شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این بررسی که بوسیله «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) انجام شده است، نخستین بررسی است که منافع بالقوه  واکسیناسیون مادران در طول بارداری را با دو دوز واکسن‌های فایزر و مدرنا برای نوزادان آنها نشان می‌دهد.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که آنتی‌بادی‌های تولیدشده بوسیله واکسن‌های کرونا از طریق بند ناف به جنین منتقل می‌شوند. اما اینکه این آنتی‌بادی‌ها پس از تولد نوزاد چه اثری ایجاد می‌کنند، دقیقا معلوم نبود.

نوزادان در این بررسی در ۲۰ بیمارستان در ۱۷ ایالت آمریکا از ژوئیه ۲۰۲۱ تا میانه ژانویه ۲۰۲۲ در میانه موج‌های کرونای دلتا و اُمیکرون تحت درمان بوده‌اند.

این  پژوهشگران میزان‌های عفونت در نوزادان را بررسی نکردند، در عوض داده‌های مربوط به ۱۷۶ کودک زیر ۶ ماه که به علت کووید-۱۹ و ۲۰۳ نوزاد دیگر که به دلایل دیگر بستری شده بودند، را بررسی کردند. آنها همچنین وضعیت واکسیناسیون مادران همه این نوزادان را در نظر گرفتند.

میزان‌های واکسیناسیون مادران نوزادان بستری‌شده به علت کووید-۱۹ بستری شده بودند، بسیار پایین‌تر از میزان‌های واکسیناسیون مادران نوزادانی بود که به دلایل دیگر بستری شده بودند- یعنی ۱۶ درصد در برابر ۳۲ درصد.

این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها دلیل دیگری برای ترغیب زنان باردار به واکسیناسیون کرونا است.

واکسن‌های دیگری که در دوران بارداری دریافت می‌شوند، مانند واکسن آنفلوانزا نیز می‌توانند باعث حفاظت مادران و نوزادان شوند.

یافته‌های این بررسی همچنین نشان می‌دهد در حالی که هنوز واکسن تاییدشده‌ کرونای برای کودکان در سنین بسیار پایین وجود ندارد، واکسیناسیون مادران می‌تواند راهی برای محافظ این گروه سنی در برابر کروناویروس باشد.

کد خبر 657936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha