حدود ۲۰ نوع فلز و ماده معدنی در ساخت یک گوشی هوشمند به کار می‌رود که علاوه بر ارزش مادی، استخراج و تولید آنها به محیط زیست نیز ضرر می‌رساند. بنابراین توصیه می‌شود گوشی‌های هوشمند غیرقابل استفاده و شکسته را دور نیندازیم.

زباله‌هاي حاصل از گوشي تلفن همراه

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی: قیمت قابل توجه تلفن‌های هوشمند در سطح جهان در کنار توصیه به دور نینداختن آن با بقیه زباله‌ها احتمالا توجه شما را هم به این وسیله پرکاربرد جلب کرده است. بیشتر وسایل الکترونیکی که امروزه استفاده می‌کنیم بر پایه تعدادی از مواد معدنی و ارزشمند، از آلومینیوم گرفته تا روی، ساخته می‌شوند.

در سال ۲۰۲۱، حدود ۱.۵ میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان فروخته شده و به گزارش الجزیره این رقم در سال ۲۰۰۷، ۱۲۲ میلیون دستگاه بوده است. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که تقریبا از هر پنج نفر، چهار نفر صاحب گوشی هوشمند هستند؛ حدود ۷۸ درصد از جمعیت جهان.

تنها در مورد گوشی‌ تلفن همراه باید گفت که بیش از نیمی از اجزای آن از جمله لوازم الکترونیکی، صفحه نمایش، باتری و بلندگوها از مواد معدنی و نیمه فرآوری شده ساخته شده‌اند. لیتیوم و کبالت برخی از فلزات کلیدی هستند که برای تولید باتری استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۱۹، حدود ۶۳ درصد از تولید کبالت جهان از جمهوری دموکراتیک کنگو تامین شد.

تانتالم یکی دیگر از فلزات مورد استفاده در تجهیزات الکترونیکی است. خازن‌های تانتالیوم در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و در انواع لوازم الکترونیکی خودرو یافت می‌شوند. جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا بزرگترین تولیدکنندگان تانتالیوم در جهان هستند. آنها با هم نیمی از تانتالیوم جهان را تولید می کنند.

فلزاتی مانند تیتانیوم، قلع و مس نیز در ساخت گوشی کاربرد دارند؛ طبق گزارش کنگره جهانی معدن، تنها در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷.۹ میلیارد تن مواد معدنی در جهان استخراج شده و در این بین، آسیا به عنوان بزرگترین تولید کننده، ۵۹ درصد از کل تولید به ارزش ۱.۸ تریلیون دلار را به خود اختصاص داد. آفریقا نیز حدود ۵.۵ درصد از مواد معدنی جهان را به ارزش ۴۰۶ میلیارد دلار تولید می‌کرد.

این میزان استخراج و فرآوری مواد معدنی در کنار افزایش تولید و تقاضا در بازار تلفن همراه، توجه به این نکته را ضرورت بخشیده که یک گوشی قدیمی و شکسته شما را باید بازیافت کرد؛ و مس، قلع، نیکل و تانتالیوم موجود در آن را می‌توان در دستگاه‌های آینده مورد استفاده مجدد قرار داد.

به کارگیری مواد معدنی قابل بازیافت از دستگاه‌های دور ریخته شده دی اکسید کربن بسیار کمتری نسبت به استخراج مجدد آنها تولید می‌کند. فلزات و آلیاژهای به موجود در تلفن‌های هوشمند اغلب «مواد معدنی پیچیده» نامیده می‌شوند، زیرا استخراج آنها چالش‌های خاص خود را دارد؛ بازیافت این مواد به این معنی است که حتی با افزایش تقاضا برای لوازم الکترونیکی، نیازی نیست که تقاضا برای مواد معدنی مورد نیاز افزایش یابد و این کمکی بزرگ به محط زیست و طبیعت خواهد بود.

فلزات گران‌بهای گوشی تلفن همراه | با یک گوشی شکسته چه کنیم؟
مواد معدنی به کار رفته در تولید یک گوشی هوشمند
کد خبر 657670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha