مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ نگاه ویژه‌ای به آینده‌سازان کشور دارند. برای همین طرح «قرار خدمت» را به داخل مدارس برده‌اند و آنها با این کار، اهداف مهمی را دنبال می‌کنند. شهردار منطقه ۱۸ عقیده دارد که دانش‌آموزان باید الفبای خدمت را احساس کنند تا درآینده بتوانند به شهروندان شایسته و مدیران لایق در جامعه تبدیل شوند.

مرمت مدرسه

همشهری آنلاین_مریم قاسمی: در دیدگاه شهردار منطقه ۱۸ هر مدرسه یک محله است و باید به نیاز دانش‌آموزان توجه کرد. یعقوب هوشیار در این‌باره می‌گوید: «دانش‌آموزانی که اکنون در پایه‌های مختلف تحصیلی درس می‌خوانند، به مرور زمان وارد اجتماع می‌شوند. آن زمان باید از آموخته‌های خود در زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنندمسائلی مانند شناختحقوق خود و دیگران، مسئولیت‌پذیری، اخلاق ومنش شهروندی. در واقع اگر این‌گونه آموزش‌ها در سنین کودکی و نوجوانی به آنها داده شود تأثیرگذارتر بوده و آثارمثبتش را در آینده نشان خواهد داد.»

 هوشیار درمدت زمانی که به‌عنوان خدمتگزار مردم در منطقه ۱۸ مشغول به کار شده تا اندازه‌ای با موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و... این بخش از کلانشهرتهران آشنا شده است. او عنوان می‌کند که در کنارمشکلات و کمبوهایی که درمحله‌ها وجود دارد، با پتانسیل‌ها ونقاط قوتی مواجه‌ایم که با تقویت آن می‌توان اسباب رفاه و آسایش بیشتری را برای شهروندان فراهم کرد.

هر مدرسه یک محله است

شهردار منطقه ۱۸ از علت اجرای طرح «قرار خدمت» در مدارس صحبت می‌کند و می‌گوید: «در این طرح موضوعات مختلفی از جمله رفع مشکلات خدماتی، بهداشتی، عمرانی و اجتماعی تا مسائل مربوط به آموزش شهروندی در دستورکار قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که طرح «قرار خدمت» ابتدا به‌صورت پایلوت در ۶۳ مدرسه واقع در محدوده ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸ و به مرور زمان از دهه مبارک فجردر نواحی ۷‌گانه اجرایی شده است.»

دانش‌آموزان باید الفبای خدمت را احساس کنند

هر کلاس یک شهردار و چند معاون دارد

مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ در کنارارائه خدمات متنوع به دانش‌آموزان آنها را به اشکال مختلف با وظایف و مسئولیت‌های مدیریت شهریآشنا می‌کنند. هوشیار با تأکید براینکه بخش «آموزش شهروندی» از موضوعات مهم و اساسی در مدیریتامور شهرومحله است، می‌گوید: «باید این فرصت را برای دانش‌آموزان فراهم کردکه به شکلی ساده با مأموریت‌ها و مسئولیت‌های شهرداری آشنا شوند برای همین با کمک همکارانم در نواحی ۷‌گانه در تلاش هستیم تا در کنار اجرای طرح «قرار خدمت» در مدارس و حل مسائل و مشکلات آنان، آموزش‌های شهروندی را وارد کلاس‌های درس کنیم. دانش آموزن از این طریق با موضوعات مهمی همچون حقوق شهروندی، قوانین ومقررات اجتماعی و فرهنگی و... آشنا می‌شوند.»

وی اضافه می‌کند:«هرچندبه دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های به وجود آمده، امکان دارد تعداد مدارسی که کلاس‌ها را به شکل حضوری برگزار می‌کنند، کاهش پیدا کند اما به هر حال کار شهرداری تعطیلی نداردوهر زمان لازم باشد ومدارس فعال باشند، خدماتش را به داخل واحدهای آموزشی خواهد برد.»

هوشیار از راه‌اندازی یک مجموعه کوچک از شهرداری در مدارس صحبت می‌کند و می‌گوید: «با همکاری مدیران مدارس و اداره اجتماعی نواحی ۷‌گانه، طرح «شهردار کلاس» به اجرا درمی‌آید. پس از مشخص شدن شهردارکلاس توسط دانش‌آموزان، نوبت به انتخاب معاون شهرداردر حوزه‌های اجتماعی، خدمات شهری و آموزشی می‌رسد که هرکدام وظایفی دارند. مثلاً معاون خدمات شهری کلاس وظیفه دارد دانش‌آموزان را به رعایت پاکیزگی، تفکیک پسماند خشک و تر تشویق کند. به همین‌ترتیب سایرمعاونان نیز برنامه های متنوعی را دنبال می‌کنند. در واقع این طرح نوعی آموزش غیر مستقیم است وکمک می‌کند تا در آینده دانش‌آموزان به شهروندانی آگاه و مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند.»

رفع نیاز دانش‌آموزان برای شهرداری اهمیت زیادی دارد

طرح «قرار خدمت» در مدارس ابتدا در محدوده ناحیه یک منطقه ۱۸ به اجرا درآمده است. بنابراین سراغ سید «محمدجواد بهشتی» شهردار این ناحیه رفتیم تا ببینیم در این مدت زمان چه اقداماتی انجام داده‌اند و چه بازخوردهایی از مردم گرفته اند.او ابتدا از تعداد کل مدارس موجود در این محدوده صحبت می‌کند و می‌گوید: «ما در این ناحیه حدود ۶۳ مدرسه در پایه‌های مختلف تحصیلی داریم که‌درصدبالایی فعال و بخشی به دلیل شرایط کرونای نیمه فعال و تعطیل است. بنابراین کارشناسان این ناحیه ابتدا مدارس داری مشکلات بیشتر را شناسایی و طرح «قرار خدمت» را به این مدارس می برند. کارهایی مثل شست‌وشو و ضد عفونی کردن دست شویی ها، تعمیرات در ورودی مدارس، میز و صندلی های خراب کلاس‌ها و آبخوری‌ها، آسفالت و لکه گیری حیاط مدارس، هرس درختان، رنگ‌آمیزی، نقاشی دیواری و توزیع بروشورهای آموزشی در این طرح پیش بینی و اجرا می شود. در همین مدت که از اجرای طرح قرار خدمت در مدارس گذشته، مدیران سایر مدارس خیلی اصرار دارند که هرچه زودتر با عوامل شهرداری منطقه ۱۸ به آنجا برویم و این طرح را آنجا اجرا کنیم. نکته مهم دیگر این است که با این کار، دانش آموزن، به معنای واقعی کلمه، خدمت را در کنار خوداحساس می‌کنندو به این باورمی رسند که رسیدگی به نیاز دانش‌آموزان برای شهرداری اهمیت زیادی دارد.»

کد خبر 657668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha