چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین تحقیقی که تا به حال درباره عوارض جانبی تلقیح واکسن آنفلوآنزا انجام شده است ثابت کرد که این واکسن برای نوزادان و نوپایان کاملا بی‌خطر است.

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران در بررسی 45000 کودک در طول شش هفته پس از واکسیناسیون تقریبا هیچ عارضه جانبی که نیاز به درمان داشته باشد نیافتند.

مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا(CDC) تخمین می‌زنند که هر سال در آمریکا بیش از 90 کودک زیر 5 سال در فصل شیوع آنفلوآنزا فوت می‌کنند. واکسن آنفلوآنزا از لحاظ بی‌خطر بودن سابقه خوبی دارد، گرچه برخی از اشکال(فرمولاسیون‌های) آن با سندروم گیلن-باره ، یک اختلال نادر فلج کننده ارتباط داده شده است.

دکتر ویلیام شافنر متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید:" باتوجه به اینکه در حال حاضر تلقیح واکسن آنفلوآنزا برای همه کودکان زیر 5 سال  توصیه می‌شود، یافته‌های این تحقیق برای تولیدکنندگان واکسن،مردم و سیاستگذاران بهداشتی اطمینان‌بخش است."

پژوهشگران چند مورد تهوع و اسهال خفیف که در دو هفته پس از واکسیناسیون قابل‌انتظار است، یافتند، اما شمار این موارد، تنها 13 مورد، در مقایسه با هزاران کودکی که واکسینه شده بودند، ناچیز بود.

کودکانی که واکسن دریافت می‌کنند، با احتمال کمتری برای عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی و گوش تحت درمان قرار می‌گیرند. به گفته دکتر سایمون همبیج، محقق واحد پژوهش بالینی Kaiser Permanente Colorado که در این تحقیق شرکت داشت، این نتیجه به خاطر آن است که والدین احساس اطمینان می‌کنند که علائم کودک ناشی از آنفلوآنزا نیست.

دکتر همبیج می‌گوید:" این یافته‌ها برای والدین و پزشکانی که می‌خواهند کودکان
از این بیماری آزارنده محافظت شوند،بسیار امید‌بخش است. ما می‌دانیم که کودکان در این گروه سنی به همان اندازه سالمندان به علت عوارض آنفلوانزا در بیمارستان بستری می‌شوند."

نتایج این تحقیق که با اعتبارات دولتی انجام شده است چهارشنبه 25 اکتبر(3 آبان) در نشریه انجمن پزشکی آمریکا(JAMA) منتشر شد.

9 نفر از 19 پژوهشگری که در این تحقیق شرکت داشتند، داشتن ارتباط مالی با شرکت‌های تولید‌کننده واکسن را گزارش کرده‌اند، اما صنعت داروسازی ارتباط مستقیمی با این تحقیق نداشت.

کد خبر 6575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز