به نظر می‌رسد «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در بریتانیا این احتمال را مطرح می‌کند که کی‌یف می‌تواند از تلاش خود برای پیوستن به ناتو به رهبری ایالات متحده برای جلوگیری از درگیری بزرگ با روسیه صرف نظر کند؛ در حالی که اعتراف کرده که چنین پیشنهادی برخلاف قوانین اصلی کشورش است.

اوکراین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت آرتی، پریستایکو در پاسخ به سوال استفن نولان، مجری برنامه زنده رادیو بی‌بی‌سی ۵، که پرسید آیا این کشور ممکن است برای جلوگیری از جنگ به فکر عدم پیوستن به ناتو باشد، پاسخ داد: «می‌دانید، ممکن است ما به‌ویژه پس از این تهدیدی که شده‌ایم، مورد باج‌گیری قرار گرفته باشیم.»

او سپس نشان داد که برخی از نمایندگان بلوک نظامی نیز پشت این گزینه تجمع کرده‌اند. سفیر در انتهای جمله‌اش گفت: «می‌دانید، ما گاهی صداهایی از ناتو می‌شنویم که بچه‌ها، شاید واقعا بتوانیم از آن اجتناب کنیم.»

با این حال، پریستایکو از این واقعیت ابراز تاسف کرد که اوکراین در حال حاضر بر خلاف برخی کشورهای دیگر هم مرز با روسیه، بخشی از هیچ اتحاد نظامی نیست. او خاطرنشان کرد که اگر بحرانی مانند بحران فعلی به یک درگیری نظامی تبدیل شود، کی‌یف باید به تنهایی با آن روبرو شود.

این دیپلمات با اشاره به لهستان، جمهوری اسلواکی، بلغارستان، ترکیه و رومانی گفت: «ما دوباره بدون حمایت هیچکس، هیچ دوستی، بدون عضویت در هیچ اتحادی، زمانی که همه همسایگان ما از قبل در سازمان هستند، باید ادامه دهیم.» او استدلال کرد که وضعیت این کشورها به عنوان کشورهای عضو ناتو امنیت روسیه را تغییر نداد و اصرار داشت که افزودن اوکراین نیز آن را تغییر نخواهد داد.

پریستایکو تایید کرد که کی‌یف ممکن است در آرزوهای خود برای پیوستن به این بلوک تجدید نظر کند، اما اعتراف کرد که با گفتن این سخنان کمی مخالف قانون اساسی حرکت کرده است.

بیشتر بخوانید:

اوکراین که از سال ۲۰۱۹ شامل مقرراتی است که عضویت در ناتو را به یک هدف استراتژیک برای دولت تبدیل می‌کند.

سفیر در پایان گفت: «آنچه من در اینجا می‌گویم این است که ما انعطاف‌پذیر هستیم و سعی می‌کنیم بهترین راه را پیدا کنیم. اگر باید از برخی امتیازات جدی بگذرید، این کاری است که ما امکان دارد انجام بدهیم.»

کد خبر 657257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha