دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

معصومه‌آباد *: سال‌های پیش، روزهای بعد از ماه مبارک رمضان، روزهایی بود که اگرچه هموطنانمان زبان به طاعت خداوند نبسته بودند اما همچنان مراقبتی کمابیش تام داشتند بر آنچه فکر می‌کردند و بر زبان می‌آوردند و احیانا می‌نگاشتند.

این نیکویی اما امسال در حوزه خدمتگزاری ما (خدمتگزاران شما در حوزه شهری) با کم‌التفاتی مواجه شد وقتی، در یکی از روزنامه‌های صبح شخصی اینگونه می‌انگارد و می‌نویسد؛ که جایگاه و اهمیت شهیدان در شهر دارد فراموش می‌شود و این یعنی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های دفاع مقدس در کوچه‌های شهر گم شده و کجایند مسئولان شهر که بی‌توجهی‌شان چنین و چنان کرده...

اما هیابانگی که این دوست عزیز به راه انداخته و خدمتگزاران شورای شهر را به بی‌توجهی به آن نسبت داده است، تغییر نام کوچه شهید احمدبیگ به کوچه ارباب کیخسرو شاهرخ است.

گفتم هیابانگ، چراکه کوچک‌ترین پیگیری و تحقیقی درباره این تغییرنام، تنها و تنها نتیجه عایدی‌اش تحسین است به حسن انجام خدمت، نه نسبت ناروا به کسانی که خود سال‌های پیش از این، خدمتگزار ارزش‌های دفاع مقدس بوده و هستند و خواهند بود، کسانی که شور جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را تنها به خدمت حس نکرده‌اند بلکه داغ جوان دیدن و برادر و پدر ندیدن را نیز چشیده‌اند.

اما اکنون وظیفه خود می‌دانم به‌عنوان مسئول کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران پیگیری انجام نشده و قضاوت انجام شده آن هموطن گرامی را و برخی دیگر از هموطنانی که ممکن است آنها نیز فرصت پیگیری و پی‌جویی این امر را نداشته‌اند (گو اینکه به قضاوت نیز ننشته‌اند) را پاسخگو باشم.

داستان از این قرار است که در خرداد ماه سال گذشته رئیس‌انجمن زرتشتیان تهران مهندس اله‌یار دانشمند در نامه‌ای به مهندس چمران رئیس محترم شورای شهر از ایشان خواسته‌اند کوچه‌ای که به‌نام کیخسرو شاهرخ نامگذاری شده بوده و توسط شهرداری منطقه 12 به کوچه شهید احمد محمدبیگ تغییرنام داده شده باتوجه به اینکه خانواده یا فامیل این شهید عزیز در این کوچه ساکن نیستند به همان نام قبلی خود یعنی کیخسرو شاهرخ برگردانده شود.

از توضیحات ذیل این درخواست محترمانه، توضیح شهید شدن ارباب کیخسرو شاهرخ توسط عمال پهلوی اول و همچنین یادکرد محترمانه شهید مدرس از این نماینده 13 دوره مجلس ملی است که در نطقی فرموده بودند؛ اگر یک مسلمان در مجلس شورا وجود داشته باشد، ارباب کیخسرو شاهرخ است.

همچنین تأیید امام راحل ره نسبت به این انسان وطن‌دوست، شریف و درستکار و نیز حضور انجمن زرتشتیان در این کوچه از مؤیدات این درخواست شده بود. با تحقیقاتی که شورای شهر وظیفه اجرایی خود می‌داند و برحسب مسئولیت بنده؛ در هامش‌نامه مذکور که ریاست شورا دستور رسیدگی به آن‌را داده بودند مشخص شد نام شهید احمد محمدبیگ بر 2معبر دیگر در مناطق 11 و 9 شهرداری تهران گذارده شده و یکی از آن معابر در نزدیکی معبر مورد نظر قرار دارد.

با اوصاف یاد شده 3معبر به‌نام شهید عزیزمان پلاک‌کوب شده بود که یکی از آنها فقط مصوبه شورای شهر را داشت و طبق آیین‌نامه مصوب نامگذاری شورای شهر تکرار نام جهت سهولت در انجام مراسلات پستی، غیرقانونی است. به همین جهت درخواست انجمن زرتشتیان مبنی بر احیای این شخصیت فرهنگی و ایران‌دوست، تغییرنام کوچه مربوطه واقع در خیابان جمهوری مابین پل حافظ و خیابان میرزاکوچک‌خان انجام شد و این‌همه ماجرایی است که با دانستنش، درایت مسئولان خدمتگزار نمایان‌تر است تا نسبت داده شدن به‌دوری از ارزش‌ها.

واقعیت این است که نامگذاری خیابان‌ها در کمیسیون نامگذاری خیابان‌ها و میادین شورای شهر به‌گونه‌ای تخصصی و تحقیقی همواره مورد توجه خاص بوده است. آنچنان که این اسامی از منظر هر 15 نفر شورای شهر رؤیت و قرائت می‌شود و تک‌تک این عزیزان که نامشان یا نهادشان یا قلم‌شان یا تدبیرشان با آرمان شهیدان و روحانیت عجین گشته که به‌جرات می‌توانم قسم جلاله یاد کنم احدی از جمع 15نفره ما با شهیدان و آرمان والای ایشان در تخاصم نیستیم.

همانگونه که هنر شهری و معماری شهر آوردگاه تجلی فرهنگ شهری و شهروندی است و در دایره حق و تکلیف شهروندان و مسئولان شهری قرار می‌گیرد، نامگذاری خیابان‌ها و میادین شهر نیز تجلی‌گاه بخشی از هویت اصیل و فرهنگ اسلامی و ایرانی ماست؛ هویتی که انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و نقطه اوج دفاع مقدس 8ساله برگی پرافتخار از شناسنامه درخشان آن است و این‌سویه اصلی ما در این کمیسیون و دیگر صحنه‌های خدمتگزاری شهری است تا مدیون انقلاب و شهیدان جاوید سرزمین سربلندمان نباشیم.

برماست این‌چنین نگاهی به عرصه انجام وظایفمان و بر ناظران است رعایت انصاف و مروت و پی‌جویی از سر دغدغه‌مندی و نه خدای‌ناکرده جهت‌گیری سیاسی و... که ارزش‌های انقلاب اسلامی ملک طلق هیچ جریان و مسئول و نهادی نیست و نخواهد بود و با عمل است که کار برمی‌آید نه داد انقلاب و ارزش‌های آن‌را سردادن و سخندانی.

حرف آخر اینکه به قول حضرت مولانا؛

صورت زیبا نمی‌آید به‌کار
حرفی از معنی اگر داری بیار

* رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 65719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز