همشهری آنلاین: رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تا نیروهای بیگانه از خاورمیانه خارج نشوند، صلح، ثبات و امنیت در این منطقه برقرار نخواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد عصر دوشنبه در دیدار مشترک کوفی‌عنان دبیر کل سابق سازمان ملل‌متحد، رمانو پرودی نخست‌وزیر سابق ایتالیا و بوندویک نخست‌وزیر سابق نروژ و رئیس مرکز صلح اسلو با بیان اینکه نگاه‌های زیادی متوجه خاورمیانه است، گفت: مشکلات موجود در خاورمیانه از درون این منطقه نیست بلکه این مشکلات از بیرون تزریق شده است.

وی افزود: درگیری، جنگ و کشتار، مشکلات خاورمیانه را حل نمی‌کند؛ چرا که منطقه اصلاً ظرفیت تجاوزگری ندارد.

رئیس ‌جمهور همچنین تصریح کرد: هر تصمیم و توافقنامه‌ای که منجر به استمرار حضور نیروهای بیگانه در عراق شود، کمکی به حل مشکلات این کشور نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دیدگاه مشترک ما این است که از وضعیت دیروز جهان راضی نیستیم، اظهار داشت: از شرایط امروز جهان نیز خوشحال نیستیم و ما باید مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهان را به صورت ریشه‌ای نگاه کنیم و مطمئنم تا به مشکلات منطقه به صورت اساسی و ریشه‌ای نگاه نشود، نمی‌توان امیدوار بود با اقدامات جزیی و مقطعی معضلات حل شود.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه دربارة تهدید، اشغالگری و ترور نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر سه موضوع رنج ‌برده است؛ ایران پیش از این هم اشغال شده، هم تروریست‌ها عده‌ای از هموطنانمان را به خاک و خون کشیده‌اند و هم در معرض تهدید و تبعیض هستیم.

بوندویک، رئیس مرکز صلح اسلو و نخست‌وزیر سابق نروژ نیز در این دیدار با بیان اینکه راه حل نظامی هیچگاه راه‌حل پایدار برای حل مشکلات نیست، گفت: ما باید ریشه مشکلات را که به تحقیر شدن مردم در جهان می‌انجامد، پیدا کنیم.

همچنین پرودی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا در این دیدار توجه به اشتراکات ملت‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه مردم غرب و شرق باید بسیج شوند تا صلح پایدار در جهان ایجاد گردد و از افراط‌گرایی که منجر به درگیری می‌شود، جلوگیری کنیم.

کوفی‌عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد هم در این دیدار، گفت‌وگو و همکاری بین کشورها برای برقراری صلح و ثبات را مهم دانست و در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در منطقه خاورمیانه از برقراری ثبات در لبنان ابراز خرسندی کرد.

در ادامه این دیداررئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرد: مدت 60 سال است که این رژیم در فلسطین جنایت می‌کند و تا زمانی که 5 میلیون نفر آواره هستند و سرزمین‌شان در اشغال است، مسأله حل نمی‌شود؛ اگر چه همه دولت‌ها بیایند و پیمان صلح امضا کنند.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: ما باید اجازه دهیم مردم فلسطین تصمیم بگیرند. فرصت به مردم فلسطین داده شود تا خود انتخاب کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از کشته‌ شدن افراد در هر جایی از دنیا ناراحت می‌شود، گفت: فرقی نمی‌کند چه کسی کشته می‌شود. ما حتی از کشته شدن همة انسان‌های بی‌گناه در منطقه ناراحت می‌شویم.

کد خبر 65699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز