ایلان ماسک می‌گوید، بسیار مطمئن است که موشک استارشیپ جدید اسپیس‌ایکس او که برای سفر به ماه و مریخ طراحی شده، امسال با وجود بسیاری از موانع فنی و مقرراتی که هنوز برطرف نشده است برای اولین بار به مدار زمین خواهد رسید.

استارشیپ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، بنیانگذار و مدیر عامل میلیاردر استارت‌آپ اسپیس‌ایکس با حضور انبوهی از رسانه‌های خبری و حامیانش در تاسیسات «استار بیس» شرکت‌اش در بوکاچیکا، تگزاس، سخنرانی کرد.

این مهم درست نه ماه پس از آن اتفاق افتاد که شرکت فضایی خصوصی مستقر در کالیفرنیا به اولین پرتاب موفقیت‌آمیز و فرود موفقیت‌آمیز یک موشک نمونه اولیه استارشیپ در یک پرواز آزمایشی پس از چهار بار فرود قبلی که با انفجار ختم شد، دست یافت.

ماسک به مشکلاتی که اسپیس‌ایکس در توسعه موتورهای «رپتور ۲» برای موشک «فوق سنگین» (Super Heavy)، اذعان کرد. او مشکلات را ذوب داخل محفظه‌های رانشگر موتورها در اثر گرمای شدید عنوان کرد.

موشک «فوق سنگین»، یک تقویت‌کننده پرتاب نسل بعدی قابل استفاده مجدد محسوب می‌شود که برای حمل فضاپیمای استارشیپ به مدار طراحی شده است.

اما آینده تاسیسات آزمایشی و تولیدی بوکا چیکا در تگزاس در ارزیابی زیست محیطی این سایت که توسط اداره هوانوردی فدرال در حال انجام است در خطر است.

انتظار می‌رود FAA در هفته‌های آینده تصمیم بگیرد که آیا ساخت و ساز برنامه‌ریزی شده در آنجا اثرات زیست محیطی قابل توجهی بر این منطقه دارد یا خیر. بنابراین باید پیش از صدور مجوز عملیات توسعه یافته در بوکا چیکا، مطالعات بسیار گسترده‌تری را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

ماسک در پاسخ به این سوال که درباره وضعیت بررسی FAA چه می‌داند، گفت: «ما بینش زیادی در مورد وضعیت FAA نداریم. به نوعی نشانه‌ای تقریبی دریافت کرده‌ایم که ممکن است یک موضوع وجود داشته باشد.»

در هر صورت، اسپیس‌ایکس همچنان در حال برنامه‌ریزی پرتاب در سال ۲۰۲۳ است که آن را نخستین ماموریت خصوصی سفر به ماه در جهان می‌نامد.

یوساکو مائزاوا، کارآفرین ژاپنی و ده‌ها هنرمند قرار است سوار بر یک فروند استارشیپ برای چرخیدن به دور ماه و بازگشت به زمین این سفر را انجام دهند.

کد خبر 656447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha