یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

حسن دانه‌داران: آیا واقعاً راه بهتری برای تعیین رشته وجود دارد که داوطلبانی که نتیجه کنکور را بدست آورده‌اند خود بتوانند تعیین رشته کنند و اینگونه زندگی آنها توسط اشخاص و مؤسسات سودجو به بازی گرفته نشود

2 سال قبل ریاست سازمان سنجش، شجاعانه اذعان کرد که در امر تعیین رشته، سازمان سنجش هم هیچ کمکی نمی‌تواند به خانواده‌ها بکند و فقط خود داوطلبان با مطالعه دفترچه و براساس علایق خود اقدام به تعیین رشته کنند.

امسال متأسفانه شیوه‌ای به نام انتخاب رشته مجازی طراحی شده‌که 150 انتخاب در اختیار داوطلبان قرار داد؛چون این انتخاب‌ها براساس علاقه داوطلب نیست قطعاً مشکل ساز خواهد بود.

همانگونه داوطلبانی بودند که به‌علت اینکه درصد پایینی از سؤالات یک درس را جواب داده بودند  براساس انتخاب رشته مجازی، این رشته در اولویت‌های آخر انتخاب آنها قرار داشت .

معمولاً هم داوطلب این جرأت را به‌خود راه نمی‌دهد رشته‌هایی را که به‌صورت  زیبا و مرتب دریافت داشته ( مثلاً رشته یکصدو بیستم) را در اولویت اول قراردهد.

پس ضعف‌های تعیین رشته مجازی سازمان سنجش هم روشن شد اما حداقل برای 2 سال آینده که قرار است کنکور به همین شیوه برگزار شود و برای آسانی تعیین رشته توسط خود داوطلب که مدنظر سازمان سنجش است براساس تجربه 20 ساله تغییرات در دفترچه راهنمای انتخاب رشته به‌صورت زیر پیشنهاد می‌شود.

تغییر دفترچه، انتخاب رشته را آسان می‌کند: در حال حاضر دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته براساس دانشگاه‌ها (به تفکیک دانشگاه‌ها) به داوطلبان معرفی می‌شود.

مثلاً در دانشگاه اصفهان 20رشته وجود دارد که هر رشته با کد مشخص می‌شود، درصورتی که اگر واقعاً داوطلبی بخواهد براساس علاقه، تعیین رشته کند قاعدتاً به رشته‌های خاصی علاقه‌مند است، پس باید بتواند به سرعت رشته مورد علاقه خود را در شهرهایی که احتمال قبولی او بیشتر است (مناطق بومی) پیدا کند و یا حداکثر چند شهر غیربومی مورد علاقه‌اش.

در حال حاضر با توجه به اینکه رشته‌ها براساس دانشگاه‌ها مرتب شده است این کار زمان زیادی لازم دارد. شاید اصلاً نیازی به این نباشد که بگوییم این دانشگاه‌ها چه رشته‌هایی را دارند.

داوطلب بهتر است بداند رشته مورد نظرش در چه دانشگاه‌هایی وجود دارد. در حال حاضر برای اینکه داوطلب به رشته‌های مورد علاقه‌اش در شهرهای مورد نظر برسد باید 3 تا 4 ساعت زمان صرف کند، ضمن اینکه مسئله مناطق بومی را هم خود باید لحاظ کند.

راهی برای تعیین رشته آسان

اگر دفترچه راهنمای انتخاب رشته به گونه‌ای تدوین شود که علاوه بر دفترچه راهنمای فعلی دفترچه دیگری نیز تدوین شود که در آن تمامی دانشگاه‌ها به تفکیک رشته وجود داشته باشد، انتخاب رشته را برای داوطلبان بسیار ساده‌تر خواهد کرد.

در این دفترچه و برای هر گروه آزمایشی به‌صورت جداگانه ابتدا رشته‌های مختلف نوشته می‌شود و در جلوی آن دانشگاه و شهری که این رشته در آن وجود دارد، نوبت پذیرش، ظرفیت پذیرش و کد رشته مجموعاً در کادری قرار می‌گیرد و در داخل کادر نام دانشگاه و شهر نوشته می‌شود؛

بدین ترتیب تمامی رشته‌ها تفکیک می‌شود، مثلاً داوطلبی که به رشته مدیریت علاقه‌مند است نیازی ندارد صفحه‌های دفترچه را ورق بزند تا رشته‌های مورد نظرش را در دانشگاه‌های مختلف پیدا کند.

حتی ممکن است با این عمل تعدادی از دانشگاه‌ها یا رشته‌های مدنظرش به دلیل بی‌توجهی  یا بی‌اطلاعاتی از قلم بیفتد.

اما در این شیوه جدید مشخص شده که رشته مدیریت در چه دانشگاه‌ها و شهرهایی ارائه می‌شود و بدین ترتیب اگر داوطلب حتی 10رشته مورد علاقه یا بیشتر هم داشته باشد ظرف مدت کوتاهی شاید کمتر از یک‌ساعت می‌تواند حتی تا بیش از 100 رشته را هم انتخاب کند.

حتی می‌توان دانشگاه‌هایی را که داوطلب، بومی آن مناطق محسوب می‌شود علامت‌گذاری کرد. داوطلب باید مناطقی را که شانس قبولی‌اش بیشتر است بشناسد.

حداقل در مورد استانی مانند تهران که بیش از یک پنجم جمعیت کشور در آن قرار دارد و در استان‌های پرجمعیت می‌توان دفترچه‌هایی تدوین کرد که هر رشته در استان یا استان‌های بومی داوطلب کاملاً مشخص باشد و در پایان داوطلب  انتخاب رشته  را با کمک خانواده و یا مشاور انجام می‌دهد و حتی چند روز می‌تواند نسبت به جابه‌جایی اولویت‌های خود اقدام کند.

کد خبر 65585

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز