جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

حسن دانه داران* چند روز قبل از اعلام نتایج، میزبان سازمان سنجش آموزش کشور بودم و کارشناس محترم روابط عمومی در گفت‌وگویی صمیمانه به نکاتی چند اشاره کرد

سر صحبت در مورد طرحی که برای تغییر دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته دارم و کار انتخاب رشته داوطلبان را آسان می‌کند باز شد و ایشان ضمن بیان عملکرد سال‌جاری از انتخاب رشته مجازی که توسط سازمان سنجش انجام شد به نیکی یاد کرد و پیش‌بینی کرد که در سال‌جاری اعتراض داوطلبان به حداقل ممکن برسد اما بنده ضمن مخالفت با نظر ایشان اعلام داشتم به هیچ وجه سازمان سنجش نباید انتخاب رشته مجازی را انجام می‌داد.

آن‌گونه که ریاست محترم این سازمان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم بیان داشتند در سال‌جاری بعضی از رشته‌ها از کاردانی به کارشناسی ارتقا پیدا کرده  و طبیعتا سابقه‌ای از میزان قبولی در این رشته‌ها وجود نداشته است ؛ 

بنابراین  مشکل اصلی بر اثر انتخاب رشته آنجا پیش می‌آید که سازمان سنجش به جای پیدا کردن روشی برای سهل‌شدن انتخاب رشته پای به میدان  می‌گذارد  و اشتباه همان مؤسسات غیرمجازی را که از آن صحبت می‌کرد خود تکرار  و براساس اطلاعات سال قبل انتخاب رشته رایانه‌ای در اختیار داوطلبان  قرار می‌دهد.

حاضرم برای حل مشکل روشی را پیشنهاد کنم که با تغییرات جزئی در دفترچه‌های انتخاب رشته داوطلبان از سال بعد به راحتی خود انتخاب رشته کنند.

استدلال سازمان سنجش در پذیرفته نشدن رتبه‌های سه رقمی و حتی دو رقمی فقط در صورتی که این رتبه‌ها مربوط به سهمیه منطقه 3 باشند و یا تعداد رشته‌های انتخاب شده توسط داوطلبان محدود و انگشت شمار بوده باشد، پذیرفته است.

درغیراین‌صورت باید وضعیت این داوطلبان مجدداً و به‌صورت دقیق بررسی شود. به‌نظر می‌رسد بسیاری از مشکلات فعلی ریشه در ضعف برنامه‌ریزی سازمان سنجش در تدوین دفترچه راهنمای انتخاب رشته دارد.

به‌عنوان شخصی که بیش از 20 سال است کار انتخاب رشته داوطلبان را دنبال می‌کنم معتقدم نرم افزار فعلی سازمان سنجش ایراد دارد. برای مثال به نتیجه 2 داوطلب گروه آزمایشی ریاضی فیزیک که در سال‌جاری به‌دست آمده است، دقت کنید.

داوطلب یک مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی بوده و دارای رتبه 47376 در منطقه یک است و رتبه ایشان  در زیر گروه یک 46297 و نمره او در این زیرگروه 5642 بوده است اما داوطلب 2 فقط مجاز به تعیین رشته مؤسسات غیرانتفاعی و دارای رتبه 59436 و رتبه ایشان در زیرگروه یک 59170 و نمره او در این زیرگروه 4911 بوده است.

با توجه به اینکه نمرات زیرگروه یک تنها عامل مؤثر در قبولی داوطلب در رشته کاردانی حسابداری است طبیعتاً داوطلب دارای نمره بیشتر و رتبه کمتر، شانس بیشتری برای پذیرش در این رشته را دارد و اگر داوطلب دارای نمره کمتر و رتبه بالاتر پذیرفته شود قطعاً داوطلبی که دارای نمره بیشتر و رتبه کمتری است باید جزو پذیرفته‌شدگان باشد.

اگر به نتیجه 2 داوطلب دقت شود، ملاحظه می‌شود  داوطلب شماره 2 که رتبه او در این زیرگروه 12873 بالاتر است و نمره او به میزان 731 واحد پایین‌تر است در رشته کاردانی حسابداری قبول شده است ولی داوطلب شماره یک در هیچ رشته‌ای پذیرفته نشده است حال آنکه این 2 داوطلب این رشته در اولویت‌های پایانی در یک اولویت درست مثل یکدیگر قرار  داشتند و این‌جاست که به‌نظر می‌رسد گزینش داوطلبان با نرم افزار ناکارآمد سازمان سنجش منجر به بی‌عدالتی در بین داوطلبان شده است.

این وضعیت داوطلبانی است که رتبه‌های بالایی دارند اگر به همین دلیل داوطلبان دارای رتبه‌های پایین و دورقمی و سه رقمی نیز به‌دلیل ناکارآمدی نرم افزار سازمان سنجش قبول نشده باشند، اعتراض داوطلبان به‌نظر کارشناسی که بیش از 20 سال در این زمینه تجربه دارد، کاملاً منطقی است.

* کارشناس مشاوره، برنامه‌ریزی درسی و انتخاب رشته دانشگاه

کد خبر 63134

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز