چطور از شفته شدن برنج پیشگیری کنیم؟ درست کردن بهترین پلو بدون خمیر شدن موضوعی است که برای خیلی افراد اهمیت زیادی دارد. اما آیا چیزی در مورد روش‌های جلوگیری از شفته شدن برنج می‌دانید؟ چقدر با فوت و فن پخت برنج برای شفته نشدن آن آشنا هستید.با برنج شفته چی درست کنیم؟ در ادامه می‌توانید با چند روش جلوگیری از شفته شدن برنج آشنا شوید.

برنج - پلو - berenj - polo

به گزارش همشهری آنلاین، شفته شدن برنج یعنی چی؟ احتمالاً این اصطلاح را بسیار شنیده‌اید و ممکن است دوست داشته باشید تا بدانید شفته شدن برنج چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود. برنج شفته به برنجی گفته می‌شود که بر اثر جوشیدن زیاد و یا آب بیش از حد حالت چسبنده پیدا کرده و بافت دانه‌دانه و مجزای خود را از دست داده است. معمولاً عوامل مختلفی موجب شفته شدن برنج می‌شود، اما شما می‌توانید با کمک گرفتن از فوت و فن پخت برنج کته و آبکش یک برنج دانه دانه با ظاهری مجلسی را بپزید.

معمولاً استفاده از روش اشتباه در پخت برنج، به کار بردن آب زیاد و همچنین تازه کشت بودن برنج موجب می‌شود تا برنج خیلی زود شفته و نرم شود.

راهکارهای جلوگیری از شفته شدن برنج

اگر به دنبال روش‌هایی کاربردی برای پخت یک برنج دانه دانه و مجلسی هستید، در ادامه می‌توانید با چند روش جلوگیری از شفته شدن برنج آشنا شوید.

۱- برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در آب نمک خیس کنید

یک ترفند طلایی اینکه بدانید چه زمانی باید برنج را آبکش کنید این است که روی دانه برنج دو ترک خورده باشید. سپس برنج را آبکش کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

اولین و مهم‌ترین روش برای جلوگیری از شفته شدن برنج و درست کردن یک برنج دانه‌دانه و خوشمزه این است که برنج را حداقل یک الی دو ساعت در آب نمک خیس دهید. برای این کار باید برنج را بشورید. سپس برنج را داخل یک ظرف بزرگ آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. معمولاً برای برنج آبکش به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می‌شود. برای برنج کته نیز هر دو پیمانه برنج به یک قاشق نمک نیاز دارد.

۲- برای خمیر نشدن برنج از قابلمه مناسبی استفاده کنید

موضوع مهمی که باید در مورد پخت برنج بدانید این است که حتماً آن را در قابلمه مناسبی بپزید. اگر قابلمه برنج شما کوچک باشد، برنج فضای کافی برای باز شدن نخواهد داشت و این موضوع موجب شفته شدن برنج می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن و خمیر شدن برنج حتماً ظرف خود را طوری انتخاب کنید که دوبرابر حجم برنج خام شما باشد.

۳- برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در زمان مناسبی آبکش کنید

آبکش کردن برنج در زمان مناسب موضوع دیگری است که برای جلوگیری از شفته شدن برنج اهمیت زیادی دارد. زمانی که برنج را دیر آبکش کنید و زیاد از حد نرم شود، برنج شما احتمالاً شفته و چسبناک خواهد شد. برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است.

یک ترفند طلایی: اینکه بدانید چه زمانی باید برنج را آبکش کنید این است که روی دانه برنج دو ترک خورده باشید. سپس برنج را آبکش کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

۴- برای پخت بهتر و خمیر نشدن برنج، کمی روغن به برنج اضافه کنید

در زمان جوشیدن برنج بهتر است ۲ قاشق روغن به آن اضافه کنید تا بهتر بپزد. قرار دادن یک استکان آب سرد داخل قابلمه برنج در زمان پخت برنج موجب می‌شود برنج خوب قد بکشد.

۵- برای جلوگیری از شفته شدن برنج آن را با آب سرد نشویید

یکی از اشتباهاتی که خیلی از خانم‌ها انجام می‌دهند، شستن برنج با آب سرد بعد از آبکش کردن آن است. این کار موجب می‌شود برنج شما به اصطلاح شوک شود و دیگر قد نکشد. برای شستن برنج آبکش شده بهتر است از آبی استفاده کنید که خیلی یخ و سرد نیست.

معمولاً استفاده از روش اشتباه در پخت برنج، به کار بردن آب زیاد، و همچنین تازه کشت بودن برنج موجب می‌شود تا برنج خیلی زود شفته و نرم شود.

۶- برای جلوگیری از چسبیدن برنج آن را زیاد هم نزنید

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می‌شود دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری و شفته پیدا کنند. برای هم زدن برنج می‌توانید با پشت قاشق به‌آرامی این کار را انجام دهید.

۷- برای خمیر و شفته نشدن برنج از روغن استفاده کنید

اضافه کردن روغن به برنج موجب می‌شود تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند و به هم نچسبند. هر چقدر برنج شما روغن کمتری داشته باشد، احتمالاً شفته‌تر به نظر خواهد رسید. از طرف دیگر روغن ظاهر برنج شما را زیباتر می‌کند و طعم بهتری به آن می‌بخشد.

۸- برای جلوگیری از شفته شدن برنج بیش از حد به آن آب اضافه نکنید

خیلی از افراد بعد از دم کردن برنج و زمانی که برنج را آبکش کردند، چند بار به آن آب اضافه می‌کنند تا بخار کند. اضافه کردن آب بیشتر از حد نیاز می‌تواند موجب شفته شدن برنج قالبی و کته شود. سعی کنید در زمان دم کشیدن برنج در آن را کمتر باز کنید تا بخار آن از بین نرود. در صورت نیاز نیز می‌توانید یک بار کمی آب به آن اضافه کنید تا برنج به‌خوبی بپزد.

۸ ترفند ساده برای جلوگیری از شفته شدن برنج | با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

۱- اولین و بهترین کاری که می‌توانید با برنج شفته انجام دهید، استفاده از آن به عنوان ته دیگ برنج در یک قابلمه برنج دیگر است.

۲- با برنج شفته ته چین مرغ یا ته چین گوشت درست کنید. برای این کار می‌توانید برنج شفته را با کمی زعفران، ماست و روغن ترکیب کنید و آن را ته قابلمه قرار دهید.

۳- شما می‌توانید از برنج شفته برای تهیه سوپ، آَش، شیر برنج، کوکو، کوفته برنجی و شله زرد استفاده کنید.

منبع: مجله کوروش

کد خبر 655686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha