جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز یکشنبه گفت روسیه ممکن است «به زودی» به اوکراین حمله کند.

Sullivan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این هشدار مشاور ارشد جو بایدن یک روز پس از آن داده می‌شود که گزارش‌هایی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکایی منتشر شد که روسیه ۷۰ درصد نیروی آتش نظامی لازم برای تهاجم تمام‌عیار به در پشت مرزهای اوکراین گرد آورده است.

در همین زمینه:

سالیوان گفت: «اگر این تهاجم رخ دهد، هزینه هنگفت انسانی برای اوکراین ایجاد خواهد کرد، اما ما معتقدیم با توجه به آمادگی‌های ما و پاسخ ما این حمله هزینه‌ای راهبردی برای روسیه هم خواهد داشت.»

سالیوان به طور مستقیم به اخبار منتشرشده در این باره پاسخ نداد که کاخ سفید درباره تهاجم تمام‌عیار روسیه که به تصرف سریع شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و کشته و زخمی شدن ۵۰۰۰۰ نفر منجر خواهد شد، گزارش داده است.

گزارش‌های منتشرشده از قول مقامات اطلاعاتی آمریکا به مجموعه‌ای از شاخص‌ها درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه اشاره دارند، هر چند گفته می‌شود اندازه و مقیاس این حمله هنوز روشن نیست. همچنین این مقامات می‌گویند راه‌حل دیپلماتیک هنوز ممکن به نظر می‌رسد.

از جمله شاخص‌های ذکرشده این است که تمرین نیروهای راهبردی هسته‌ روسیه که معمولا هر پاییز انجام می‌شود، قرار است امسال در میانه فوریه تا مارس (اسفند ماه) برگزار شود. یعنی هنگامی محتمل‌ترین پنجره زمانی برای تهاجم به اوکراین از دید مقامات آمریکایی است.

هفته پیش، مقامات دولت بایدن مدعی شدند که یافته‌های اطلاعاتی‌ نشان می‌دهند که کرملین طرح پیچیده‌ای برای جعل کردن یک حمله نیروهای اوکراینی به عنوان بهانه‌ای برای عملیات نظامی بر ضد این کشور در دست انجام دارد.

سالیوان همچنین گفت که اعزام نیروهای آمریکایی برای شروع جنگ با روسیه در اوکراین نیست. او گفت: «ما نیروها را به دفاع از قلمرو ناتو به اروپا فرستاده‌ایم.»

کد خبر 655452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha