تاسیس مجلس مشروطه و به توپ بستن آن در تیرماه ۱۲۸۷، ترور اتابک،‌ ترور حسنعلی منصور، تجمع بازاریان در مخالفت با محمدعلی شاه، تجمع زنان تهرانی، نطق‌های کوبنده فاطمی و تجمع دانشجویان پس از کودتای ۲۸ مرداد در همراهی با مصدق و دیگر تجمعات سیاسی و اجتماعی به میدان بهارستان هویت سیاسی داده است.

بهارسنان

همشهری آنلاین - حافظه تاریخی: سپه‌سالار، عزیزیه، مجلس، شاه‌آباد، نگارستان و حالا میدان بهارستان از قدیمی‌ترین میدان‌ها و محلات شهر تهران‌ هستند که بیش ۱۵۰ سالی می‌شود که ناظر رویدادهای سیاسی - اجتماعی است و به واسطه حضور ساختمان مشروطه در آن به بزرگترین شاهد تقابل های سیاسی تاریخ معاصر بدل شده است.

اگرچه عزیزیه دیروز فقط شاهد تقابل های اجتماعی نبوده و بعضا میزبان شادی‌های جمعی بوده است از مراسم های سنتی چون شتر قربانی گرفته تا جشن های ازدواج ۷ شبانه روزی دربار ناصرالدین شاه قاجار در دل این راوی تاریخی ثبت شده اما تاسیس مجلس مشروطه و به توپ بستن آن در تیرماه ۱۲۸۷، ترور اتابک،‌ ترور حسنعلی منصور، تجمع بازاریان در مخالفت با محمدعلی شاه، تجمع زنان تهرانی، نطق های کوبنده فاطمی و تجمع دانشجویان پس از کودتای ۲۸ مرداد در همراهی با مصدق و دیگر تجمعات سیاسی و اجتماعی به این مکان هویت سیاسی داده است چنان که در تظاهرات سالهای آخر دهه ۵۰ نیز یکی ازشاهراه های اصلی اعتراضات مردمی بود.

بهارستان در فرم و شکل ساختاری هم تغییراتی داشته قریب به ۴۰ سال پیش که نامش نگارستان بود میزبان مجسمه برنزی رضاشاه و فرشته آزادی بود اما بعد از انقلاب ۵۷  نقش هر دو مجسمه از رخ میدان پاک شد و حالا مجسمه‌ای از آیت الله‌ مدرس جایگزین شده است.

میدان بهارستان بعد از انقلاب نیز وقایع مهم سیاسی و اجتماعی به خود دیده که از جمله اینکه میزبان قریب به اتفاقات تجمعات صنفی و اجتماعی است. بدون شک این میدان به دلیل کارکردهای سیاسی- اجتماعی و تجاری در آینده نیز بدون رویدادهای تاریخی نخواهد بود.

کد خبر 655333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha