یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
۳ نفر

 هنوز هم به رسمی دیرینه برای نشان دادن دوستی‌مان با پرندگان دانه یا غذاهای اضافه‌ را پشت پنجره، بالکن، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر و... می‌ریزیم. دروغ چرا؟ اغلب خشنود و راضی برای چنین حرکتی به خودمان می‌بالیم، اما خوب است بدانید که این کار مورد تأیید کارشناسان محیط‌زیست و فعالان حوزه پرندگان نیست.

تدارک پلو وخورشت برای پزندگان ممنوع

همشهری محله _ زهرا بلندی:  آنها معتقدند غذا دادن به پرندگان، هم به‌گونه‌های مختلف آنها آسیب می‌رساند و هم سبب بروز اختلالاتی در چرخه محیط‌زیست می‌شود.  منظره‌ای از دانه‌ها و غذاهای رها شده و تجمع پرندگان سر چهارراه‌ها، خیابان‌ها و بوستان‌های بالا تا پایین شهر گواه خوبی برای ماندگاری عادت قدیمی شهروندان در غذارسانی به پرندگان است و نشان می‌دهد که انگار هنوز بسیاری از افراد در جریان این موضوع که غذارسانی بیشتر از سود به پرندگان آسیب می‌رساند، نیستند.

تدارک پلو و خورشت برای پرندگان ممنوع! | غذا دادن بی‌ضابطه به پرندگان  ممنوع!
پرویز بختیاری/ کارشناس پرنده‌نگری

«پرویز بختیاری» کارشناس پرنده‌نگری و فعال محیط‌زیست، با اعتقاد به اینکه طبیعت کارش را خیلی خوب بلد است و دخالت ما انسان‌ها در این چرخه با روش‌هایی همچون غذادهی به پرندگان این چرخه را به مشکل می‌اندازد، شهروندان را به غذا ندادن به پرندگان تشویق می‌کند: «دوران قدیم هرچه نان خشک وسط سفره می‌ماند در گوشه‌ حیاط و بالکن برای مرغ و جوجه‌ها و پرندگان می‌ریختند، اما اکنون شاهد چیزی فراتر از این هستیم. یک بشقاب پلوخورشت، ماکارونی و انواع و اقسام غذاهای متعلق به انسان را سهم پرندگان می‌کنیم. مردم با حس حیوان‌دوستانه این کار را انجام می‌دهند که متأسفانه موجب بر هم زدن نظم طبیعت شده و کاهش تعداد برخی پرندگان و افزایش‌گونه‌هایی دیگر را به همراه دارد. برای مثال، جمعیت پرندگانی همچون کلاغ زیاد شده، کلاغ‌هایی که تخم‌ها و جوجه‌های پرنده‌های دیگر را با ولع می‌خورند.»

از سوی دیگر، وقتی غذای خیلی زیادی به‌صورت مداوم برای پرندگان ریخته می‌شود، تجمع تعداد زیاد پرندگان در یک نقطه برای غذا خوردن سرعت انتشار بیماری را بین آنها افزایش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود حیوانات فرصت‌طلب دیگری مانند موش‌ها هم از این‌خوان نعمت و غذاهایی که برای کبوترها ریخته شده استفاده کنند و تعدادشان زیاد شود.  

تدارک پلو و خورشت برای پرندگان ممنوع! | غذا دادن بی‌ضابطه به پرندگان  ممنوع!

  •  تعبیه «فیدر» به جای رهاسازی گسترده غذا

اگر بخواهیم از جنبه حیات وحش به موضوع نگاه کنیم هر نوع غذا دادن به پرندگان ممنوع است، اما این تنها جنبه بررسی این موضوع نیست؛ چراکه ما در یک محیط شهری با پرنده‌ها زندگی مشترک داریم و چنین رویکردی به‌طور قطع در داخل شهر آن هم در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست. باید جلوی افراط و تفریط را گرفت و در یک بازه زمانی آگاهی شهروندان را در این زمینه ارتقا داد.

بختیاری با اعتقاد به این موضوع سعی می‌کند شهروندان را به غذارسانی به شیوه‌ای مناسب‌تر ترغیب کند: «می توانیم به جای رها کردن حجم زیادی غذا در خیابان‌ها و بوستان‌های شهر، در برخی محوطه شهرک‌ها فیدرهای پرنده(جای غذای استوانه‌ای) درست کنیم که داخل آن مخلوطی از دانه‌های مختلف، ارزن، ذرت، نان خرد و... بگذاریم که پرندگان تلاش کنند از داخل سوراخ‌های آن مقداری دانه به‌صورت محدود استخراج کنند و بخورند.» 

تدارک پلو و خورشت برای پرندگان ممنوع! | غذا دادن بی‌ضابطه به پرندگان  ممنوع!
حسین آخانی/ استاد دانشگاه تهران
  •  قانون و جریمه کارساز است

«حسین آخانی» استاد زیست‌شناسی و تنوع زیستی دانشگاه تهران هم با استناد به تحقیقات جهانی و ممنوعیت غذارسانی به حیوانات در بسیاری از کشورها مخالفت خود را با غذارسانی بی‌ضابطه به پرندگان چنین مطرح می‌کند: «متخصصان تغذیه حیوانات همیشه می‌گویند غذاهای انسانی برای سلامت پرندگان خوب نیست، چراکه باعث تغییر رفتار پرندگان و ایجاد کلونی‌های نزدیک به انسان می‌شود که ضمن تسریع در انتقال بیماری به سایر پرندگان و جانوران در آینده حتی به انسان‌ها نیز آسیب وارد می‌کند.»

او با بیان اینکه معمولاً پرنده‌های مهاجم جذب این نوع غذاها می‌شوند و ما با این کار باعث افزایش تراکم، تعداد و تکثیر پرنده‌ها و سایر جانوران مهاجم می‌شویم، می‌گوید: «طبیعی است قربانی چنین وضعی بسیاری ازگونه‌های نادر و حساسی است که در رقابت مجبور به حذف می‌شوند یا اینکه جمعیت‌شان به شدت آسیب می‌بیند. این پدیده در سرتاسر شهر از خیابان ولی‌عصر(عج) تا محله گیشا، پل چوبی و بوستان‌هایی همچون لاله، ملت، قیطریه و... دیده می‌شود.»

به گفته آخانی، در حالی‌که هنوز بخش زیادی از مردم اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، نیاز است به شیوه‌های مختلف فرهنگسازی شود، اما این مشکل فقط با اطلاع‌رسانی رفع نمی‌شود. ما هنوز هم بعد از سال‌ها اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی افرادی را می‌بینیم که روی زمین زباله می‌ریزند. برای مقابله با چنین معضلاتی نیاز است مانند دیگر کشورها با قانون جلو این مشکل را بگذارید و جریمه‌هایی نیز برای تخطی‌کننده‌ها در نظر گرفته شود.  

کد خبر 655288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha