سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

تاکنون ۱۷ قلاده یوزپلنگ آسیایی، ۴۴ آهو و تعداد زیادی از گونه‌های حیات‌وحش در زیستگاه‌های کشور توسط سگ‌های ولگرد تلف شده‌اند و فعالان محیط‌زیست‌ می‌گویند: غذارسانی به سگ‌های ولگرد باید به سرعت متوقف و عاملان این اقدام جریمه شوند تا امنیت زیستگاه‌ها تضمین شود.

سگ‌هاي ولگرد

همشهری- محمدصادق خسروی علیا: سگ‌ها حیواناتی هستند که در طول سالیان طولانی توسط انسان اهلی و از اجداد خود در طبیعت جدا شدند، اما همین حیوانات اهلی به‌دلیل اقدامات و رفتار غیرمنطقی برخی انسان‌ها بلای جان حیات وحش شده‌اند.

گزارش‌های بسیاری از حمله سگ‌های ولگرد به بزهای وحشی، آهوها و یوزپلنگ‌ها ثبت شده که از ازدیاد جمعیت این حیوانات و ورود آنها به زیستگاه‌های کشور حکایت دارد. حسین آخانی، فعال محیط‌زیست و استاد دانشگاه می‌گوید: کشتار حیات‌وحش توسط سگ‌های ولگرد بسیار جدی است و تا به‌ حال ۱۷ قلاده یوزپلنگ آسیایی، ۴۴ آهو و تعداد بسیاری بز کوهی و دیگر گونه‌ها به‌دلیل حمله سگ‌ها در زیستگاه‌ها تلف شده‌اند.

آخانی در گفت‌وگو با همشهری سگ‌ها و گربه‌ها را به‌عنوان گونه‌های شناخته‌شده و مورد حمایت انسان، بزرگ‌ترین تهدید برای حیات‌وحش قلمداد می‌کند و می‌گوید: «گربه‌ها تهدیدی برای پرنده‌ها، خزنده‌ها و دوزیست‌ها هستند و سگ‌ها تهدید بسیار جدی‌تر برای همه پستانداران حیات‌وحش شناخته می‌شوند.»

به‌گفته این استاد دانشگاه تهران، در سال‌های اخیر در ایران به‌دلیل مشکلات اجتماعی و مدیریتی، سگ‌های ولگرد جمع‌آوری نشده‌اند. او می‌گوید: «در کنار این مشکل با توسعه فرهنگ غلط غذارسانی به حیوانات ولگرد، جمعیت سگ‌ها به‌صورت نجومی در حال افزایش است و ازدیاد سگ‌های ولگرد باعث شده گله‌ها وارد زیستگاه‌ها و مناطق تحت حفاظت شوند.»

او ادامه می‌دهد: «سگ‌های ولگرد هم به توله‌ها و هم به حیوانات بالغ در حیات‌وحش حمله می‌کنند. به‌عنوان مثال، اخیرا فیلمی از پارک ملی بمو دریافت کرده‌ایم که سگ‌های ولگرد به گله‌های قوچ و میش حمله‌ور شده‌اند. مشابه این حملات و آسیب‌ رساندن و حتی تلفات بسیار است. متخصصان محیط‌زیست نیز در سال‌های اخیر از همه مناطق کشور، حمله سگ‌های ولگرد به حیات‌وحش را ثبت و گزارش کرده‌اند.»

کشتار بزرگ در زیستگاه‌ها

اخیرا مقاله‌ای در مجله علمی «اوریکس» منتشر شده که گزارش‌های بسیار زیادی از حمله سگ‌های ولگرد به حیات‌وحش در ۱۸ سال اخیر را منتشر کرده است. براساس آنچه در مجله علمی اوریکس منتشر شده است، ۱۶۰ حمله توسط سگ‌های ولگرد تا به‌ حال مشاهده، ثبت و گزارش شده است.

حسین آخانی در مورد این گزارش می‌گوید: آمار واقعی چندین برابر این تعداد است، چون این مقالات تنها گزارش‌هایی است که مشاهده و ثبت شده و البته براساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، بسیاری از حملات سگ‌ها منجر به مرگ گونه‌ها در حیات‌وحش شده است.

این فعال محیط‌زیست اعلام کرد: در ۱۸ سال گذشته، ۱۷ قلاده یوزپلنگ آسیایی توسط سگ‌های ولگرد تلف شده‌اند. این اتفاق وقتی وحشتناک‌تر می‌شود که بدانیم آمار واقعی کل جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران تنها ۵۰ قلاده است. براساس گزارش‌های ثبت‌ شده ۴۴ آهو نیز توسط سگ‌های ولگرد تلف شده‌اند. آخانی می‌گوید: «سگ‌های ولگرد تهدیدی برای یوزپلنگ، بز کوهی، آهو، کاراکال، سیاه‌گوش و حتی پلنگ‌ها هستند و گزارش‌های بسیاری از کشتار پلنگ توسط سگ‌های ولگرد دریافت کرده‌ایم. براساس مشاهدات میدانی نیز می‌توان گفت گونه‌های حیات وحش و حتی حیوانات اهلی در تمام زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت‌شده که نزدیک مناطق مسکونی هستند، تهدید می‌شوند.

به‌گفته این فعال محیط‌زیست، هم‌اکنون به‌دلیل گسترش شهرها، روستاها، توسعه ساخت‌وساز و مهم‌تر از همه تب و عطش ویلاسازی در طبیعت، تمام زیستگاه‌های کشور در همسایگی مناطق مسکونی قرار دارند و با این فرمول می‌توان برآورد کرد که همه زیستگاه‌های کشور در معرض خطر سگ‌های ولگرد هستند. به‌عنوان مثال، زیستگاه‌های بزرگ و معروف مانند مناطق حفاظت‌شده پارک ملی خجیر، سرخه‌حصار و ورجین نمونه‌هایی هستند که در این سال‌ها تعداد سگ‌های ولگرد در آنها به‌شدت افزایش پیدا کرده و گزارش‌های بسیاری از تلفات حیات‌وحش در این زیستگاه‌ها به‌دلیل حمله سگ‌های ولگرد ثبت شده است.»

تجارت سیاه به بهانه حمایت از حیوانات

این استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست از وجود پدیده غیرعادی در ایران برای حمایت از سگ‌های ولگرد سخن گفته‌ که نتیجه آن افزایش تلفات در گونه‌های حیات‌وحش است. او می‌گوید: جماعت عظیمی در کشور به‌دنبال غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌ها هستند. در شبکه‌های اجتماعی و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز این موضوع به‌شدت مورد حمایت قرار می‌گیرد. اما سؤال این است که آیا این افراد خبر دارند با این شیوه جمعیت سگ‌های ولگرد به اندازه‌ای زیاد شده ‌که حالا وارد زیستگاه‌ها شده و آهوبره‌ها را هم می‌درند؟ آیا اطلاع دارند که با حمایت غیرعادی خود که در تمام جهان بی‌سابقه است، حق زیست گونه‌های در معرض خطر انقراض را سلب می‌کنند؟

آخانی از تجارت سیاهی پرده برمی‌دارد که قلب تنوع زیستی کشور را نشانه گرفته است. این استاد دانشگاه می‌گوید: فرهنگ غذارسانی به حیوانات ولگرد در فضای مجازی و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای به‌صورت کاملا غیرمنطقی حمایت و تبلیغ می‌شود. گزارش‌هایی داریم که مبالغ هنگفتی نیز به بهانه حمایت از حیوانات ولگرد در فصل سرد در حساب‌های شخصی جابه‌جا می‌شود. این مبالغ توسط افراد سودجویی که به سگ‌های ولگرد عناوین تازه همچون حیوانات بی‌سرپناه، حیوانات گرسنه و... داده‌اند، هم از داخل و هم از خارج‌ کشور جمع‌آوری می‌شود. اما باید گفت پشت پرده این اقدامات منافع اقتصادی پنهان شده که اقلیتی از آن بهره می‌برند و به‌شدت هم در مقابل منطق ماجرا جبهه می‌گیرند و با هر مخالفتی در فضای مجازی جنگ روانی به راه می‌اندازند.»

آخانی می‌گوید: «سالانه ۲۰۰ هزار مورد گازگرفتگی انسان توسط سگ‌های وحشی در ایران گزارش شده است که بیشتر، کودکان در معرض تهاجم قرار گرفته و برخی از آنها حتی جان باخته‌اند.»

این استاد دانشگاه معتقد است، راه‌حل فوری مسئله سگ‌های ولگرد که باید توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری‌ها به سرعت اجرایی شود، متوقف‌ شدن ناهنجاری غذارسانی به سگ‌های ولگرد است. باید افرادی که به سگ‌های ولگرد غذارسانی می‌کنند به‌دلیل مشارکت در آسیب به حیات‌وحش جریمه شوند. این قانون در همه کشورهای پیشرفته دنیا نیز برای حفاظت از دیگر گونه‌ها رعایت می‌شود.»

کد خبر 640266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 239
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    چی می گویید بنویسید چند انسان را گزیده اند به چند نفر حمله کرده اند باید تمام سگهای ولگرد را نابود کرد قبلا شبها تمام سگها را جمع می کردند
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      بهترین موجود سگ 🐕
    • ارنستو US ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      جمع کنید بفرستید چین .من شنیدم چینی ها گوشت سگ دوست دارن.
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      بسپارید به بچهای چین تمام سگو گربه را...
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      سگ خوبه
    • نیوشا IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      نه خیر م باید خانگی شون کرد خب منم بودم برای زندگیم غذا می خوردم
    • ... IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      آن ها هم جان دارند خدا در قرآن گفته با حیوانات مهربان باشیم
    • علی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      اگه سگ ها نبودن خیلی وقت پیش گرگ ها به تمام گله ها و خونه ها حمله می کردند
    • امین IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      53 23
      آقای علی که میگین اگه سگ ها نبودن گرگ ها به گوسفندان حمله میکردن،اون سگی که شما میگین سگ نگهبانه که صاحب داره نه این سگ ها که قشون کشی میکنن به همه جا که دوست داشتن که خیلی هاشون ویروس حمل میکنن.
    • RO ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      26 7
      چین زمان مائو هم گجشکارو قتل عام کرد به دلیل خوردن گندم ....!!!؟؟؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      32 15
      یادش بخیرتومحل ماحدود20سال پیش شهرداری باتفنگ افتاده بودبه جون این سگهای وحشی ولگرد. همه قلع وقمع شدن. راهی جزءکشتن این سگها نیست
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      33 18
      مفهوم واژه ولگرد رو نگرفتم.وچرا فقط ب سگ اطلاق میشه..وچرا باید نابودش کنیم.؟شما چرا مدیریت رو زیر سوال نمیبرید وچندتا حرف علمی کارشناسی برا حل مشکلات نمیزنید.وسریعا میرید سراغ توپ وتفنگ؟ دست به اسلحه شدن از ولگرد خیلی منفور تره.بهتر نیست خودمون تغییر کنیم.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    سگ ها هیچ جایگاهی در طبیعت ندارند
    • جواد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      درود بر تو
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      من عاشق سگ هستم چرا جایگاهی در طبیعت ندارند چطور شیر و پلنگ شکار میکنند 🐶🐶
    • ... IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      داره ولی باید کنترل شده باشه
    • مح IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      نجس ترین موجود سگ
    • عمر علی AE ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      29 36
      اگر سگ ها نبودن تمام گله گوسفندها حمله کرک ها میشودن
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    همه حیات وحش فدای سگ شده اند.
    • محمد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      چن طبیعت زیستگاه شیر و پلنگه اما سگ چندین هزارساله از طبیعت جدا شده و نباید تو طبیعت وجود داشته باشه
    • حیدری IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      شیر و پلنگ دشوار میکنن ولی در حیات وحش وانسان دخالتی نداره اما سگها با حمایت و غدا دادن انسان به طور غیر طبیعی زیاد و موجب بهم ریختن اکوسیستم میشه
    • بنده خدا IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      54 47
      درسته جایگاه داره و بقول شما کنترل شده پس باید بطور اصولی و با روشهای انسانی و علمی کنترل بشه نه با کشتار ولی ظاهرا کشتار آسون ترین و کم هزینه ترین راه اکثر موافقان کنترل جمعیت سگهاست 😔😔
    • خح IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      نسج ترین موجود آدمه
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      هیچ موجود زنده خداوند نجس نیست همه موجودات زنده قابل احترامن..
    • صفا دهکردی CA ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      18 3
      اگرواقعا تعداد سگهای ولگرد زیاد شده و بالانس اکوسیستم رو در زیستگاه بهم زدن بجای جریمه کردن و حذی صورت مسئله بهتره عقیم سازی شان رو برای ی چند دوره شروع کنن تا تعادل برگرده ...التماس تفکر
  • نورالدینی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    با سلام، غذا دادن به سگ های ولگرد نشاندهنده بی تفاوت به اکوسیستم طبیعی و نابودی سرمایه های طبیعی کمیابه، وجود سگ ولگرد در شهر یا بیابان نتیجه بی تفاوتی شهروندان به محیط زندگی خود و پیرامون طبیعی اطراف است.
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      سگ حیووانی است مفید...که استفاده های بسیاری دارد ولی نه بصورت ولگرد در طبیعت بنظرم دوتا ضرر دارد یکی ضرری که گفتید دوم جفت گیری با سایر سگ سانان مثل گرگ و شغال وکفتارو...واز بین بردن تنوع نژاد سایر سگ سانان
    • کمپین حمایت از گربسانان مازندران IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 0
      به خاطراینکه سگها بعدازپلنگ وگرگها درراس زنجیره غذایی قرار داشته وزادوولدزیادی دارن
  • عالم و دانا IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    یعنی شما باور میکنید سگگگگ پلنگ بکشه !!!! فیلم هندی ه. چندتاهم باشن پلنگ آنقدر چابک و وحشی ه که ...
    • حق گو IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      ببین این حرف تو مال زمانیه که نهایتن پنج تا سگ باشم نه یه گل 15 گاهی هم دیده شده گل 20تایی باورش خیلی سخته ولی یه پلنگ چطور به 20تا سگ حریفه این گله ها در حال تولید مثل هستن و اگه اقدامی نشه یه فاجعه بزرگ به وجود میاد
    • Ph IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      63 17
      چون سگها دسته جمعی شکار می کنند به راحتی از پس گربه سانان بزرگ که اغلب زندگی انفرادی دارند بر میان
    • مَشتی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      17 5
      فیلمهای حمله سگها به گراز و خرس سیاه و گریزلی و حتی به کفتارها را نگاه کن .... سگ 5 تا هم باشه پلنگو میکشه , چه برسه به گله 20 , 30 تایی... به نظر من , باید با یک رفتار انسانی بودجه ای بزارند و به اندازه کنترل جمعیتشون بقیشونو عقیم کنن.... کشتنشون کار درستی نیست (مثل چند سالِ پیش که تو شیراز حیوون رو با تزریق اسید میکشتن , یعنی نهایت بی رحمی )
    • محمد IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      12 3
      سگ پلنگ نمیشه ولی گرگاس میشه که میل شدیدی به خوردن انسان داره و تا به حال آدم های زیادی رو هلاک کرده
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    در شهر پرند سگهای ولگرد در دسته های چندتایی آزادانه در خیابانها رفت و آمد می‌کنند، تا چند وقت دیگر جمعیت آنها از جمعیت ساکنان هم بیشتر میشود، متاسفانه شهرداری و سازمان عمران هم هیچ کاری نمیکنند، شب تا صبح و صبح تا شب صدای پارس سگ میشنویم آنهم به تعداد زیاد، بخدا دیگر کلافه شده این.
    • امیر IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      48 41
      نگفت پلنگ ، گفت یوزپلنگ ، این دو خیلی باهم خیلی تفاوت دارند
    • رضا IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      بخدا مردم نمیدونن که حیوانات هم حق زندگی دارند تو کشورهای خارجی خرس و کفتارو میمون و هزارگونه حیوان خطرناک و بیخطر بین مردم دارن زندگی میکنند توی ایران بخاطره چهارتا سگ چه حرفهایی که نمیزنند اون یوزپلنگی را که سگ بتونه بکشه همون بهترکه بمیره اگه میخاهید بکشیدشون خب بکشید دیکه چرا بهشون تهمت میزنید
    • R.kh IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      15 23
      حق
    • علی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      7 2
      حتمن نباید سگ پلنگ و یا یوز پلنگ بالغ و بکشه خب می تونه به توله و نوزادان این حیوانات حمله کنه و اونا را از بین ببره . تنها راه به نظرم عقیم کردن سگ های بدون صاحبه تا زاد و ولد نکنند .و جمع اوری و نگهداری انها در یک محیط حفاظت شده که به دیگر حیوانات اسیب نزنند
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    با سلام واحترام، در گشور ترکیه اینهمه سگ وگربه در داخل وخارج شهرها با ادمها در نهایت ارامش زندگی میکنن، دولت هم در حمایت از این حیوانات نهایت گمک وحمایت رو انجام میده، بدلیل حق حیات قایل شدن، حالا ما باید ببینیم مشکل کجاست؟ بجای پاک کردن مثله!در ضمن هیچ موجودی به اندازه خوده ما ادما به محیط زیست، وحیات وحش صدمه وارد نمیکنه، با خودمون صدیق باشیم.
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      85 48
      لطفا چیزی رو که اطلاع ندارید نگید ، تو همون ترکیه تو یک پارک خلوت چند تا سگ وحشی به توریست آلمانی حمله کردن و ما با زن و بچه تونستیم از فرصت استفاده کنیم و فرار کنیم وگرنه خدا میدونه چه بلایی سرمون میامد .
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      59 31
      این سگ های نازنین چند روز پیش بندرعباس پوست از سر دختر بچه ای کندن
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      43 32
      باید سگ هارو از پرند بیرون بندازیم
    • امیر IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      39 17
      با سلام و احترام،اینکه سگ یک حیوان با وفا و دوست داشتنیه شکی توش نیست،اما جاش تو طبیعت نیست،ی نگاه به حیات وحش ترکیه بندازید داره به کلی نابود میشه،وجود سگهای ولگرد و ازدیاد جمعیت انها در زیست بوم باعث نقص در چرخه زیست محیطی میشه و بعدها اثراتش رو نشون میده،سگ حیوان وحشی نیست
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      49 14
      هنوز سه ماه از کشته شدن مرد۳۵ ساله در شاهین شهر نمی گذره بله همین سگهای که شما طرفداری میکنید ،سرپرست یک خانواده ۴ نفره را خوردند.هر چیزی به جاش خوبه ولی وقتی زیاد بشه دیگه آسایش را از بین میبره. چند روز پیش خانمم تو کوچه به خاطر ترس از یک میخوره زمین و آسیب می بینه. واقعا کی باید جواب بده...شهرداری .. محیط زیست... شما .... کی؟
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    اینگونه سگهاخارجی هستنند. سگهای ایرانی باوفایندبدون آزار
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      39 6
      اونها عقیم میشن
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      18 8
      الکی میگه
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    88 17
    اصلا سگ جایش در شهر نیست باید همه را در محلی خاص مثلا پارک سگها و محصور در هر استان جمع کرد و همان جا غذا داد در بعضی شهر های کرج اصلا امنیت جانی از دست سگهای بزرگ نداریم
    • سهیل IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      9 1
      سگها از توان باروریه بالایی برخوردارن که باید کنترلشون کرد و از دلسوزیهای کاذب دست برداشت و فروختشون به کشورهایی که سگ پرورش میدن جهت خوراکو چیزای دیگه چون گرسنه که میشن با گرگ تفاوتی ندارن و حتی آلفا انتخاب میکنن من ۴ تا سگ داشتم از نژادهای مختلف و میدونم میتونن خطرناک باشن خصوصا برای بچه ها
  • محمد IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    56 47
    چرا قبل از صیانت و نگهداری حیوان خانگی از این دست آمار خبری نبود حالا یکدفعه یادتون افتاده که سگها دارن به حیوانات دیگه حیات وحش را از بین می‌برند اگر هم بوده توی این این چند ماه این اتفاق نیفتاده ولی حالا رسانه ای میشه مگه سگها مقصر کم شدن یوز پلنگها هستند سگها رسوندن یوزپلنگ به پنجاه قلاده برو فکر نون باش که خربزه آب برای کشتن سگها بهانه بهتری پیدا کنید چرا سگهای ولگرد کشورهای دیگه همین ترکیه به حیات وحش آسیب نمیزنن سگهای ما نکنه شاخ دارن مشکل جای دیگه هستش نه سگها
    • رضا IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      81 22
      چی میگی آمار داره نشون میده هرچی میگن یه عده فقط ذهن باز میکنن و مخالفت میکنن وقتی یه حیوون حتی خرگوش هم زیاد بشه برای طبیعت مشکل ایجاد میکنه
    • بنده خدا IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      44 33
      سگها نبومدن توشهر مارفتیم تو زیستگاه اونا همون پرند و پردیس و ... قبلا بیابون بود و زیستگاه حیوانات از جمله سگها ما داریم بیش ازحد زالد وولد میکنیم و کره زمین رو با انواع فضولات نابود میکنیم یه کم منصف باشیم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    82 26
    متاسفانه اصلا هیچ توجهی به این موضوع نمیشه و جمعیت سگهای ولگرد به شدت در حال افزایشه و در بعضی مناطق که نزدیک به پارک‌ها و جنگل‌ها هست مثل محله شیان لویزان واقعا آدم احساس امنیت نمیکنه مخصوصا شبها، بارها شاهد بودیم که سگها به عابرین حمله کردند....
    • رایکا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 8
      واقعا راست میگی
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      4 2
      سگهای ولگرد به مورور وحشی میشن و حتی برای انسانها هم خطر ایجاد میکنند درضمن بانگها آمیزش کرده و باعث ازبین رفتن نژاد گرگ اصیل میشوند
  • Sh.z IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    38 92
    سگهای بدبخت اکثرا حومه شهر هستند کجا اونجا جز حیات وحش هست خیلی دلتون سوخته جلوی شکارچی‌ها را بگیرین . فقط روزتون به سگهای بی پناه ایران رسیده این بی چاره ها به اندازه کافی توسط شهرداری‌ها کشته می شوند و آزار می بینند
  • عبداالله IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    67 23
    سلام چین مصرف کننده خوبی صادر بشود به چین
  • علی بهاری JP ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    56 27
    یه عده ای به اصطلاح روشنفکر به جای اینکه غذای را به هم نوع خود بدهد کارشان خدمت به سگهای ولگرد است، داخل شهرها پر شده از سگ ولگرد، خارج وحومه شهرها که بماند، چند روز قبل برادر زاده ام را سگ گاز گرفت سه مرحله آمپول زدند، در محله ای پایین تر یکی از دوستان تعر یف می‌کرد که پسر یک ساله اش را سگ با خود برده که اهلی فامیل بچه را پس گرفتن ونجات می‌دهند میگفت بچه اش خراش برداشته و بسیار ترسیده وخواسته که سگ را بکشه که فامیلها میگن این کارو نکن، آیا این سگ دوستها کجا هستن که جواب این خانواده ها را بدهند، با خوش خدمتی به سگها باعث ازدیاد جمعیت سگهای ولگرد شده اند....
  • @۱۲۳ sd IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    50 52
    خدا را در نظر بگیرید اخه سگ ولگرد پلنگ میکشه یا حال داره اهو شکار کنه
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      13 14
      سگ بله نجس هست اما به کار میگیرد بدونید که هر چی که خدا آفریده همش خوب هست
    • ه IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 7
      هرموجودی برای جامعه ضررداشته باشد باید تنبیه بشود از انسان تا حیوانات
    • س IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      6 6
      قدیم سگ برای نگهبانی گله گاو گوسفند استفاده میشد نه در منزل بعد نوشهر رها میشه این دروست نیست منبع سگ غذا دادم پریده من گرفته باید همشون کشت اینا نژادشون دست کاری شده
  • برهان IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    30 16
    متأسفانه یا خوشبختانه کشتار وسیع سگها نزدیکه
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      14 10
      بله در پارک بموی شیراز خوب افتاده بود دنبال بز کوهی فیلمش هم بود
  • علی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    44 17
    سلام. تو خیابان استخر نزدیک سپه شهر زندگی می کنیم. از دست سگهای ولگرد آسایش نداریم. گله های 20 تایی می چرخند شبها پارس می کنند با هم می جنگند روزها بخصوص صبحهای زود بارها دیدیم که به رهگذران که سرکار یا مدرسه می روند حمله می کنند. یکساله هر روز به 137 شهرداری زنگ می زنیم اما هیچ کاری انجام نمی دهند. دیگه داریم دیوونه می شیم.
    • ناشناس IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      44 43
      عزیزم برو از سم فروشها سم مخصوص کشتن سگ و بخر و بذارش داخل جگر سفید گوسفند یا همون شش و بنداز جلوی سگها بخورند و تمام دیگه راحت میشی به کسی هم زنگ نزن جوابگو نیستن
  • US ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    33 7
    بایدراهکاردرست برای نگهداری ازسگ داذنه بدون فکروبرنامه ریزی .وبیشترناراضی کردن مردم . مقرراتی برای نگهداری سگ اهلی وخانگی وعقیم کردن سگهای ولگرد.سگ حیوانی است که ازچهارهزا رسال پیش مونس انسان بوده واهلی شده .دشمنی باسگ، مومن بودن رانمیرسونه درقران ازسگ اصحاب کهف نام برده که مونس انسان شده .پس بدرستی قوانین راتهیه کنید که ضررش به مردم نرسد دوستی باحیوانات اصول انسانی رامیرساند
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    36 6
    اون کسی که زمین خواری میکند وبیابان را صاحب شده برو سراغش
    • سودی IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      16 5
      حرف حق ،کاملا درست ،بخدا با برنامه ریزی بجا،میتونند یجایی برای سگای ولگرد،درست کنن این حیوانات هم حق زندگی دارند،چرا با از بین بردن
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    39 25
    آخه سگ ب چ دردی میخوره سگ هر بار هشتا یا نه توله میاره باید اینا یه طوری نابود بشن نمیشه بخاطر چنتا سگ پرست بقیه محیط وحش طبیعت همه چی نابود بشه هر کسی ک از سگ دفاع می‌کنه خب بره جا مکان درست کنه ازسگها هم حمایت کنه سگ ول گرد حتی جان انسانها هم در خطره خیلی ضرر داره هیچ منافع هم نداره
    • محسن IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      13 22
      اخه تویی که میگی سم بزار تو گوشت بده بخوره.،من نه سگ دوستم نه چیزع دیگه،برو تحقیق کن ببین سگها جون چندتا انسان نجات دادن،اگه وجودش بی فایده بود پس چرا خدا آفریدتش،به مورچه جون داده به انسانم جون داده،همه موجودات زنده باهم برابر هستن ،سعی کن به همه چیز احترام بزاری تا مورد احترام واقع بشی،
  • عقاب IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    42 24
    دوستان الان فصل تولید مثل سگها و گرگها هستش و به همین دلیل سگها در گلهای ۲۰تایی یا بیشتر و یا کمتر دیده میشن و خیلی خطرناک میشن مواظب کودکان و خودتان باشید زیاد الان نزدیک سگهای گله ای نشوید
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    34 12
    همین سگهای ولگرد از بهشون غذا ندید خوب به انسانها هم حمله می کنند اینهایی که شما میگن کاملا وحشی شدن و جهت تهیه غذا له دیگر حیوانات حمله می کنند اگر باید در طبیعت با ش ن که همین خوی وحشی گری را دارند ولی اگر پیش انسانها با شن اهلی وبی آزار
  • تخته روانچی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    42 21
    اینا همش حرف مفده. هیچ موجودی مثل آدمیزاد به حیات وحش آسیب نمیزنه آدمیزاده که حیات وحش و طبیعت رو نابود کرده....نسل هرچی حیوانه منقرض کرده
    • فرشید bnd IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      23 21
      کی میگه سگ بده تو برو ازکنار یه سگ ردشو ازکنار پلنگم ردشو سگ ها ایقد وفا دارن که بخاطر صاحبشون ازجونشونم میگذرن چون حیوان های بی ازاری هستن بدن اگه شکار میکنن ازگشنگیه شما خودتون قضاوت کنید اگه کاری نداشته باشی بیکار باشی گشنه بشی دست به دزدیم میزنید پس بی انصافی نکنید مردم
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    23 16
    جمع اوری کنن صادر کنن به چین و کره هم پول میشه هم محیط زیست به تعادل میرسه ما ایرانی ها یا اهل افراطیم یا اهل تفریط مردم غذا ندارن میرن پول جمع میکنن واسه سگا غذا میگیرن .
  • زهرا زارع لواسانی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    23 16
    باسلام به همه شما اساتید محترم محیط زیست بله حیوانات وحشی همه از طبیعت باید تغذیه شوند و این اکو سیستم باید گردونه خود را بگرداند متاسفانه ما مردم با تقلید از دیگران ادای حیوان دوستی را در می‌آوریم در صورتیکه با این ادا در آوردن ضربه های سخت تری به طبیعت میزنیم که چه بسا منجر به نابودی خیلی از حیوانات دیگر می‌شود و حتی برای انسان‌ها هم خطرناک هست در کنار جاده ها و داخل شهر و روستا همه و همه برای انسان سگهای ولگرد خطرناک هستند من به عنوان یا فرد طرفدار محیط زیست موافقم که جلوی ازدیاد بی رویه سگها گرفته شود که هم حیوانات و هم انسانها در امان باشند باز ممنون از همه زحمت کشان میط زیست
    • مهتا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      20 18
      شما که ناراحت گرسنگیه انسانهایی برو به انسانها برس ما به سگا چطوره
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    18 11
    یک باید مثل گرگ در طبیعت باشه و از اجتماع انسانها خارج بشه تا رفتاری مثل گرگ داشته باشه. بیشترین حمله به انسان توسط سگها انجام شده . بهترین راه اینکه که به سگها غذا ندهند تا آنها احساس نکنند وضعیت خوب است و توله به دنیا بیاورند.
  • محمدرضا IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    17 30
    یعنی خاک برسر پلنگ یا اهویی که دست سگ ولگرد بیفته یاازش فرارکنه سگای ولگرد حتی اشغال خورشدن مثل گربه ها میان توسطل زباله ها دنبال پوست مرغی اشغال گوشتی میگردن
    • ارش GB ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      4 14
      😂😂😆😆😄😄وای 😄میشه نظر ندی حرف نزدن که بلدی😎
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      6 2
      متوجه نیستی سگها بصورت گله ای و رئیس دار خطرناکند. زور شیر هم میرسند
  • الهام IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    16 31
    با سگها لجید‌ بماند‌ ولی هر موجودیکه‌ خداوند خلق کرده ‌پس حق زندگی کردن دارن
    • احمد IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      21 11
      آره حق دارن ولی سگ یه حیوانی که بیشتر تو شهر زندگی میکنه تا جنگل و رفتنش به جنگل خطر داره چون اگه سگ با گرگ جفت کنه چیزی به نام گرگاس تولید مثل میکنه واین گرگاس درنده است وچیزی به نام عقب نشینی تو وجود این حیوان نیست
    • بی نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      6 1
      خداوند هر چیزی رو خلق کرده و براش حد و حدودی تعیین کرده هر چیزی از حدش بگذره باید کنترل بشه
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    31 7
    بلا نسبت بعضی ها وحشی گری کامل تو ذات حیوان دو پاست به آدم همه جانوران حق زندگی دارن امید به خدا روزی برسد نسل بشر کلا از بین برود
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    14 42
    این استاد دانشگاه دروغ میگوید
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    20 26
    سگ حیوانی اهلی است و هزاران ساله در میان انسانها زندگی میکنه و یکی از مخلوقاته خداونده. با این حرف های بی پایه و اساس و غیر علمی و غیر انسانی می خواهند کشتار این موجودات بیگناه را توجیه کنند.انسانها با اقدامات جنایتکارانه عامل اصلی از بین رفتن اکوسیستم و نابودی طبیعت و آلودگی هوا و گرمایش جهانی هستند. عجیبه چطور بعضی ها اینقدر بیرحم و سنگدل هستند که از کشتار مخلوقات بی گناه حمایت می‌کنند
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    27 23
    ازسگها بدبخت تر وبیچاره تر نیست من دپتا ولگرد دارم غذا میدم بدون اجازه من آب نمیخورن آزارشان به مورچه هم نمیرسه
  • صبا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    17 34
    یچیزی بگید که با عقل جور دربیاد سگو یوز پلنگ!؟؟ واقا میخام بدونم تو ذهنتون چی میگذره که یه مدته گیر دادید به این زبون بسته ها ایشالا هر چی هست خیر باشه خیرم نیس خدا بزنه تو سر خدتون نه این سگ های مظلوم بی گناه
  • شاهین IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    25 12
    چرا مجلس طرحی برای کنترل جمعیت سگهای ولگرد نمیده؟
  • حامد IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    32 30
    بهترین راه گلوله است سوسول بازی در نیارید . یک سگ ولگرد در بی خطر ترین حالت عامل پخش انواع بیماری ها و انگل هاست ، همشون باید حذف بشن . بهترین راه گلوله است ، سریع و کار راه انداز
  • محمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    24 15
    این دوستانی که میگن من سگم و به اصطلاح دلسوز سگهای ولگرد شدن متوجه نیستن تا زمانی که بلایی سر خودشون یا نزدیکانشون باید اون موقع وامصیبتا سرمیدن چقدر مردم کشورمون که متاسفانه خودشون یا فرزندانشون دریده ویا بیمار شدن به واسطه حیوانات ولگرد تورو خدا یه خورده شعور داشته باشین
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      22 24
      والا به نظر بنده بهترین کار شلیک گلوله به مغز آدمایی مثل شماست. با این طرز فکر برای جامعه هم خطرناکین
    • علیرضا IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      22 5
      تمام سگهای ولگرد باید عقیم بشن
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 12
      موشک بیشتر به کارت می آد
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      15 30
      شما رو با گلوله بزنن دوست داری؟
  • سید عباس IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 3
    حالا یک عدد فقط گیر دادن به شکار چیان که محیط‌زیست خراب کردن با شکار مجاز ‌‌‌‌‌‌‌‌...... از آلودگی هوا دریا تالاب‌های ما کسی حرف نمی زند الان که این سگها ی رها شده
  • احمد IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    14 1
    واقعا سگها نباید تو بیابون ول باشن چون واقعا اگه با گرگ جفتگیری کنه توله گرگاس بوجود میاد بعد خطرات زیادی برلی طبیعت و انسانها میشود و این حیوان درنده است وعقب نشینی نداره
  • داود CA ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    13 2
    در کشور کانادا تو پیاده رو شهرها ، فضای سبز کنار پمپ بنزین ها و پارکینگ روباز مراکز خرید انواع حیوانات و پرنده ها رو زمین نشسته و یا در حال گشت هستند. هیچکس جو گیر نمیشه به اونها غذا بده ضمن اینکه پلیس ببینه جریمه های سنگین نیز داره. بهمین دلیل همه چیز رو حسابه و واقعاً آدم لذت میبره!
  • مهران IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    12 4
    توجه داشته باشیم که یوز گرچه سریع و چابک هست اما یک سگ قوی مانند سگ سرابی براحتی از پس یوزپلنگ بر می آید و یک گله ده یا بیست قلاده ای از سگ‌ها حتی می توانند شیر را هم نفله نمایند چه برسد به پلنگ و یا حیوانات گیاهخواری چون آهو.لذا لازم است سازمان محیط زیست به این موضوع ورود نموده و در سایه یک راهکار قانونی نسبت به حل این مشکل همت نماید تا محیط زیست و حیات وحش که در شرایطی آسیب پذیر قرار دارد و از هر سو مورد بی مهریست، این بار از جانب سگ‌ها هم در معرض نابودی بیشتر قرار نگیرد...
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    12 3
    جای سگ ها در روستاهاست و وطیفه نگبهانی از گله و اتفاقا روستاییان هم در تنظیم جمعیت سگها کنترل دارند و اما در شهر تا چند سال دیگر جمعیت سگها واقعا مشکل آفرین خواهد شد باید فکر اساسی کرد
  • بابک IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    16 4
    این سگهایی که غذارسانی میشن که آنقدر دستی شدنو شکمشون سیره که به فکر شکار و ضربه زدن به محیط زیست نمیفتن که،اون واسه وقتیه که غذا گیرشون نیاد حمله کنن.اخه این سگهایی که شما ازش حرف میزنید اولا ولگرد نیستن ،صاخبان قدیمی محیط زیست هستن که ما آدما پیشروی کردیم تو محل سکونتشون بعدشم با غذارسانی اینا دیگه شدن مثل گوسفند بی آزار.یه موقع هاییم واسه خودشیرینی و حمایت از اونایی که بهشون غذا میدن دوتا پارس میکنن اونم واسه سربسر غیر خودی گذاشتن.یه مقدار شمایی که متن می‌نویسی سعی کن با علم و اطلاع و رفتارشناسی این سگها مطلب بزاری
  • حسین IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 13
    اولا اینکه سگ بتونه پلنگ را بکشه آخه از اون حرفهاست دوما سگ حیوانیه که فقط در نزدیکی و کنار انسانها زندگی میکنه و هیچوقت جائی که انسان نباشه سگ هم نیست سگ حداکثر خیلی گرسنگی کشیده باشه یا مرغ و خروسی بگیره و یا خرگوش . حتی گربه را هم نمیتونه بگیره چه برسه به پلنگ من فکر میکنم اگر سگ در کنار انسان و در خدمت انسان نبود شاید نسل بشردوام نیاورده بود . این حیوان نجیب همیشه در هر حالی در کنار انسان بوده
  • حسن IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 7
    لطفاً به من بفرمایید که سگ ولگرد چه طوری می تونه یک یوز پلنگ و شکار کنه واقعا مردم و چی فرض کردید . همه ای این حرفها فقط بخاطر اینه که دوباره سگ کشی رو راه بندازید
  • حسام IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 7
    عزیزان سگ هیچ جایگاهی در اکوسیستم نداره و پرورده انسانهاست ،یعنی زنجیره غذایی ندارن.تو هرم غذایی وجود ندارن.یک سم محسوب میشه در طبیعت ،زاد ولدشون غیر عادیه ،مثل گرگها نیست،منطقه جغرافیایی خاصی ندارن.باید معدوم بشن،
  • حاج احمد IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    9 7
    سلام .سگ نه توانایی شکار پلنگ داره ونه توانایی داره آهو و بز کوهی بگیره خودشون تله می گذارند و در بازار سیاه می فروشند
  • حسن IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 21
    ما تو منطقه ای زندگی کردم که سگهاش حتی نمی تونستند گربه رو بگیرند تعدادشون هم زیاد بود حالا شما بفرمایید که یه گله سگ ولگرد چطوری می تونند که یوز پلنگ و شکار کنن سرعت و بالای درخت رفتن یوز پلنگ همچین اجازه ای به سگ نمیده یک گله شیر نمی تونند به یوز پلنگ نزدیک بشن ولی اینجا سگهای وی لگرد ما چند قلاده یوز پلنگ شکار می کنند . اگه دوباره می خواهید سگ کشی راه بیندازید بهانه و دست آویز لازم نیست مردم اگر کمی فرق سگ و یوز پلنگ و بفهمند می بینند که چنین حرفهایی دروغی بیش نیست
  • علی IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 3
    دخالت انسان در طبیعت همیشه آسیب رسان بوده،بله سگ حیوان خوبی ولی وقتی از تعداد طبیعی خارج میشه آسیب زننده است و باید کنترل بشه،
  • مهدی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 5
    سگها هم حق زندگی دارند باید بجای کشتار بی رحمانه در منطقه حفاظت شده نگهداری شوند و به انها اسیب نرسانید اون هم مثل اهو جان داره حق زندگی داره ما انسانها خودخواه شدیم چطور ما حق داریم حیوانات ضبح کنیم وبخوریم انها هم حق دارند بخورند بیاشامند لعنت خدا برهرکسی جان هر حیوانی بگیره مطمان باشید دنیا انعکاس داره
  • ناشناس IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 25
    سگ ولگرو اصلا شکار بلد نیست .شیر و پلنگی که در باغ وحش متولد شده باشند .نیز پس از رها سازی شکار نمیدانند .داستان چیز دیگری است
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 4
    کم کاری اداره محیط زیسته که بعد از این همه سال هیچ طرحی رو نتونست اجرایی،کنه هم برای ازدیاد گونه های کم یاب هم کتترل سکها و گربه ها وقتی نمیتونن با عقیم سازی،کاری پیش،ببرن این میشه.سگها از قدیم بهترین دوست انسان بوده مثل سک اصحاب کف ولی باید کنترل بشن با عقیم کردن باید کنترل بشن نه با کشتن بابا اونا هم جز مخلوق خدا هستن گناه کشتن باید روش منطقی انجام بشه هر از گاهی یک طب تو جامعه رواج پیدا میکنه باید راه منطقی و پیوسته انجام بشع
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 5
    گزینه اول اینکه اونها رو به افرادی که شرایط نگهداری ازشون رو داشته باشن واگذار کرد، در غیر اینصورت باید سازمان محیط زیست و مراجع مربوطه اجازه تیراندازی مستقیم یا استفاده از سیانور رو صادر کنه تا با کمترین درد و زجر از بین برن
  • محسن مهاجری IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    20 2
    کسی با نگهداری سگ مخالف نیست سگ حیوان نجیبی هست. ولی نباید به سگ های ولگرد غذا داد وکمک به ازدیاد نسل آن کرد مگه شما به یوز پلنگ غذا میدی. به حیوانات وحشی دیگه غذا میدی؟ . اینطوری تعادل چرخه حیات را به نفع یک حیوان تغییر میدی وباعث انقراض نسل های دیگه میشی
  • محمد IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    9 2
    این دوستانی که خیلی سگ دوست دارن خوبه ی سری به پرند بزنن صبح میخوایم بریم مدرسه دعا دعا میکنیم زنده برسیم، خودم چند بار دیدم ، بچه ۲ ۳ ساله از سر کنجکاوی به سگ ها نزدیک شده بعد بهش حمله کردن
  • علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    9 4
    سگهای ولگرد جز طبیعت نیستند و خسارت آنها واقعا غیر قابل جبرانه چند وقت پیش درشاهین شهر اصفهان یک راننده ماشین سنگین در حال غذا دادن به اونها توسط همین سگها کشته شد
  • وطن IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    15 5
    باید سگهای ماده رو جمع کنن همه رو عقیم کنند تا جمعیت سگهای ولگرد کنترل شود وگرنه برای امنیت جامعه شهری مخصوصا در شب خطری جدی خواهند شد چه رسد به جمعیت حیات وحش
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    37 2
    تو تمام شهرهای ایران چیزی که زیاد هست متاسفانه سگ تو جاده ها و کوه ها کسی هم جلوی آن ها را نمی گیره روزبه روز هم بیشتر میشوند
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 2
    مردم بخاطرصواب همیشه غذا می دن به حیوانات به ازدیادسگهاهم فکر نمی کنن چون سگ های نزدیک شهرهاهستند به دور تر توجه نمی کنن چون ندیدن باور نمی کنن که ای سگها ارام ارام حوزه زندگی شون فراتر می ره و... خطرناک میشه
  • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 6
    سگ، حیوان بسیارباوفاومهربانیه
  • شهرام IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 13
    به هیچ وج سگهای ولگرد نمیتونن یوزپلنگ را از پاه در بیارن آهو یا بز کوهی شاید ببتونه اما یوزپلنگ هرگز نمیتونه،
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 3
    به شدت باید تعدادشون کنترل و حذف بشه خیلی میزان
  • مهراد IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    27 4
    من موافقم که سگ های ولگرد باید نابود شوند توی شهر ماه توی سه سال جمعیت سگ ها ده برابر شده .الان سگ های ولگرد بصورت گله شده همین امشب که میومدم خونه یک گله ۲۰ تایی رو دیدم که توی خیابون راحت قدم میزدن خخخ .برای نابودی سگ شکلات کاکائو خالص توی گوشت بکنید بعدش بدین بخوره درجا میکشه
  • Sm2063 IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 7
    سلام یه چیزی به همه ی شما دوستان میگم اگه فیلم در مورد حمل سگ به یوز و آهو و بزه گوهی در حیاط وحش ایران بود این حرف را بزنید سگ بیچاره ولگرد که غذا پیدا نمی کنه چه تور شگار میکنه ودر مورد شگار سگ ولگرد اون سگ را با سگهای شگار اشتباه نگیرد چون سگ شمار برای شگار مانند سگ نازی ایران یا به اسم سگ سولکی این سگ سگ سرابی و سگ قدرجانی سگهای شگار ی و سگ گله و نگهبان هستن شما که این سگها ولگرد وحشی هستن بدانید که این سگها اهلی و رام هستن شما در مستند آفریقا سگهای وحشی دیدت ولی این سگ با آن سگ خیلی فرق دارد مسله چیزه دیگری
  • نصرت IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 8
    متاسفانه جمعیت سگها تو دو سال گذشته خیلی زیاد شده.من محل کارم خارج از شهر هستش و دیشب با چشم خودم یک گله سگ حداقل 20 تایی رو دیدم که با هم حرکت می‌کردند.خوب مطمئنا اگه به یک انسان یا حیوان حمله کنند می‌توانند موفق بشن و بکشند او انسان یا حیوان رو.عقل حکم می‌کنه که جمعیتشون کنترل بشه.در ضمن کسی با نگهداری سگهای خانگی مخالف نیست.منظور سگهای ولگردی هستند که بخاطر حمایت بی‌جای انسان جمعیتشون یکدفعه خیلی زیاد شده و داره به بقیه اکو سیستم آسیب میرنه.
  • علیرضافتحی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 2
    سلام متاسفانه مردم ما فرهنگ استفاده از محیط زیست و ندارن که اقدام به ساخت ویلا میکنن والا هر اقلیم بنا به شرایط آب‌وهوایی خانه مناسب خودش را می‌طلبد که طی سالها تجربه بدست آمده حالا شما میفرمایید چرا به سگها غذا میدن حالا غذا میدن وضع اینه گرسنه باشن که بدتر میشه معدوم کردن حیوان هم که نمیتونه درست باشه بلاخره یه موجوده اما عقیم کردن که یه مدت انجام می‌شد خیلی خوبه یک راه دیگه که نظر من هستش کشورهایی که مصرف غذایی دارن مثل چین برای جمع‌آوری سگها نیرو بیارن و برای خودشون ببرن فکر کنم از این پیشنهاد خوششون بیاد در پایان خواهشمندم محیط زیست و از خود بدونیم و فرهنگسازی بیشتر در برخورد با محیط زیست داشته باشیم
  • علیرضافتحی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 6
    متاسفانه ویلا سازی بی مصرف زیاد کسی هم جلوگیری نمیکنه بهترین گزینه برای سگ# چین که مصرف داره بفرستیم براشون بخورن کیف کنن
  • احمد IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    12 2
    با سلام.شما گفتید که یوزپلنگ و آهو مورد حمله سگهای ولگرد قرار گرفتن.سگهای ولگرد بیشتر تو روستا و شهرها مشاهده میشه که دلیلشم گرسنگی سگها هستش.گله های گوسفند که در ارتفاعات و ییلاقات هستن هر گله ۱۰الی۱۵تا سگ داره که این سگها در موقع خطر همه با هم حمله میکنن.پس کار سگ ولگرد نمیتونه باشه.
  • پیمان IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 7
    چرا بجای حل مسأله صورت مسأله رو پاک میکنین ببینید دوستان این حیوانات هم درست به اندازه ما حق زندگی کردن دارن بهتر نیست بجای نظرات مسخره دنبال راه چاره باشیم مثلاً محیط زیست و شهرداری و عمران و مردم دست ب دست هم این حیوانات رو عقیم کنیم بهتر نیست آیا؟ البته اگه قرار به همدیگه و آفریده خدا و خودخدا و طبیعت و اکو سیستم احترام بزاریم و واقعا نگران هستیم.اگه تظاهر میکنیم و ... . که هیچی
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 12
    صادر کنید بزا چین
  • ناشناس IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 5
    جمعیت سگهای ولگرد خیلی زیاد شده،باعث انتشار بیماری ها هم خواهن بود.اینطوری واقعا مضره،باید کنترل بشه.
  • امین خان IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 11
    یوزپلنگی که سگ ولگرد میتونه اونو بخوره بهتره که زنده نباشه
  • طاها IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 4
    سگ حیوان خوبی است.من تو روستا زندگی میکنم الان جریان این کار رو میگم. مردم به خاطر حفظ ونگهداری ونگهبانی از باغ ومحصولاتشان باید چند عدد سگ داشته باشند. که این چند عدد سگ رو تو تابستون که فصل میوه است نگه داری میکنن ودر آخر پاییز اونا رو از باغ به بیرون میفرستن.چون که خرشون از پل گذشت.یعنی محصولاتشون تموم شد ونیاز به سگ هم نیس. به خاطر همون هم سگ ها رو بیرون از باغ میفرستن ودر نتیجه باعث آزار مردم میشود. وگرنه حیوانی با وفا تر از سگ نداریم
  • حسن روحانی IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 6
    خب اسمش روشه حیات وحش. حیات اهل که نیست.
  • مهدی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 3
    بهتر بود گریزی هم به اون مورد که سگای ولگرد یه بچه رو کشته بودن میزدین ولی درکل، سگی که بتونه پلنگ شکار کنه سگ ولگرده آیا؟ جلوی خونه ما قبلا یه گله از سگای ولگرد بود، هربار میخواستم برم مدرسه مزاحمم میشدن، اون حیوونی که به بهونه انسانیت به این وحشیا غذا میداد پیدا کنم یه گفت و گوی گرمی باهاش میکنم
  • ایران IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 5
    چرا درکشورما،منطق !اینهمه تنوع وتنازع دارد؟!یکی میگه سگهای بی سرپناه !!یکی میگه سگهای نابودکننده حیات وحش بقول ملانصرالدین حق باهردوطرف دعواست!!بخداراه چاره خیلی ساده است:محیط زیست وشهرداریها بایهفنس کشی وعقیم سازی وسپردن به چینیها!!!مشکل حل خواهدشد
  • سلوا IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 2
    این طرح کاملا بی رحمانه هست چون سگ ها بازبان خودشون در گذشته نگفتند که اونارو ولگرد کنیم، انسان مسول این کار هست و حالا باید طرحی اجرا بشه که سگ هارو خونگی یا اهلی کنیم نه این که نابود کنیم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 9
    بهتره از شکارچیان کمک بگیرند برای کشتن سگهایی که در محیط طبیعی بصورت وحشی زندگی میکنند
  • Hhh IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 6
    یوزپلنگ سرعتش خیلی زیاده اصلا سگ نمیتونه شکارش کنه .اگه هم شکارکرده احتمالا یوز پلنگه مریض بوده دم مزدن بوده .درضمن خاک بر سر یوز پلنگی که سگ شکارش کنه .اگه از دست سگ نتونه فرارکنه با این سرعتش همون بهتر شکاربشه
  • حمید IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 4
    اولا در مورد یوزها آمار میگه بیشتر یوزها تو تصادف تلف میشن چرا رفتید وسط زیست بوم اون ها جاده سازی کردید دوما مردم کم توله هاشون نکشتن سوما چندین ساله به توریست ها به خاطر چندصد دلار اجازه شکار میدید آهو قوچ شکار میکنن عکساش موجوده چهارم همون آمارها میگه شکارچی غیرمجاز بلای جان طبیعت جرات دارید حرف بزنید یه اسلحه با اجازه شلیک نمیدید به محیط بان نمیدید . راه حل در مورد سگها عقیم سازی سگ های ماده
  • مح IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 3
    سگ اهلی بلای جان محیط زیسته تو کشورهای خارجی جلوی ورود سگهای اهلی و ولگرد رو به طبیعت میگیرن، چون زاد و ولد شون زیاده وقتی هم که گله تشکیل بدن دیگه هیچی حرفشون نیست به هیچی رحم نمیکنن
  • حمیو IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 6
    سلام باید یه فکری به حال ازدیاد سگهای ولگرد شد، الان هرجایی می ری پر شده از سگهای ولگرد، وسط شهر پر شده از سگ ولگرد و جرات نمی کنی شب بیرون قدم بزنی که مبادا به خودت یا زن و بچه ات حمله کنند؛ می ری کوهنوردی و طبیعت گردی می بینی طبیعت پر شده از سگ ولگرد؛ واقعا معضل بزرگیه که باید فکری به حالش بکنن
  • سونیا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 10
    بله چندروز پیش به جنگل رفتم برای پیاده روی دیدم یه روباه که دنبش افتاده زمین اونجا وهمان سگها ناگهان.......
  • امیر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 5
    چه عجب تو این مملکت یه آدم حسابی پیدا شد حرفایی بزنه که این جماعت عشق غربیها بفهمند که هر چیزی را نباید کور کورانه از غرب تقلید کرد. و انسان باید همیشه دور نمای خیر و شر هر چالشی را در نظر و پیشبینی کند تا بهترین تصمیم را برای حل ان اتخاذ کند.
  • نسرین IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 5
    چه فایده از آب گل آلود ماهی بگیرید تو این مملکت همیشه کار جوگیر شده هاو بی منطق و بی وجدانا پیس رفته تا اوناییکه حرف علمی میزنن
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 1
    والله ما در شرکت خودمان دو قلاده سگ ولگرد داشتیم که توسط برخی افراد تغذیه هم می‌شدند اما شب ها به پرسنل حمله میکردند و گاها باعث ترس افراد و موتورسوار داخل شرکت میشدند. تصمیم به زنده گیری و انتقال به جای دیگری گرفته شد اما بعد از چند روز، حامیان حیات وحش از تهران و ... تماس گرفتند که به ما گزارش اذیت و آزار و حتی کشتن این دو قلاده با قرص و دارو شده. اولا که این سازمان های حامی، توجهی به مسائل و مشکلات بوجود آورده این حیوان ندارند، و ثانیاً صرفا بر اساس احساسات تصمیم گیری میکنند. در حال حاضر همین بی درایتی یک سری به اصطلاح حامی، باعث تجمعات سگ های ولگرد در شهرها شده که عملا خودش باعث آلودگی محیط و خطرات آن دارد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 2
    حیوانات باید در محل زندگی خودشان ،زندگی کنند . جدا کردن حیوانات از محل زیست آنان باعث صدمه خوردن این حیوانات و آسیب دیدن اکوسیستم می شود . در طبیعت به طور طبیعی همه ی حیوانات وجود دارند و شکار می کنند و به طور طبیعی تعداد آنان هم کنترل می شود ولی جدا کردن حیوانات از محل اصلی ،علاوه بر وارد کردن میکروب و ویروس به زندگی انسان ها ، تغییر دادن آکوسیستم حیاط وحش است که پیامدهایی را برای حیوانات و جانداران و انسان ها دارد !
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    حیوانات باید در محل زندگی خودشان ،زندگی کنند . جدا کردن حیوانات از محل زیست آنان باعث صدمه خوردن این حیوانات و آسیب دیدن اکوسیستم می شود . در طبیعت به طور طبیعی همه ی حیوانات وجود دارند و شکار می کنند و به طور طبیعی تعداد آنان هم کنترل می شود ولی جدا کردن حیوانات از محل اصلی ،علاوه بر وارد کردن میکروب و ویروس به زندگی انسان ها ، تغییر دادن آکوسیستم حیاط وحش است که پیامدهایی را برای حیوانات و جانداران و انسان ها دارد !
  • مهدی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 2
    من سگ رو دوست دارم اما اونایی که میگن شگا باید ریشه کن بشن، اخه ادم حسابی سگ بدبخت چه گناهی کرده که باید تو کلان شهر ها قتل عام بشن اونم یه حیوونه از گربه مظلوم تره حیوون من خودم سگ داشتم میدونم اون کسایی مه این صحنه ها و کامنت های شما میبینند چه حسی دارن
  • فرهاد IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 4
    تمامی سگ و گربه از خیابان جم کنید و تحویل چین و کره بدید و جاش دخترهای کره ای و چینی بیارید به مملکت
  • m.n IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 12
    درست حیوان هستند و گناه دارند دولی سگها زیاد تولید مثل میکنن و خیلی زود زیاد ،بعضی از کشور ها حیوانات کم یاب خودشونم نابود میکنن چه برسه سگهای ولگرد بایدازبین برن تا بین طبیعت و اندازه ی اونا تعادل بشه
  • حسین IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 4
    با سلام اول اینکه این عکسی که گذاشتین ‌سگ بدبخت اینو شکار نکرده با گلوله زدنش که افتاده اینا سگ شکارین که توسط اشخاصی اموزش میبینن دوم اینکه سگ ولگرد از ادمی زاد میترسه چه برسه بخاد یوز پلنگ که سرعت و قدرتش ۱۰ برابر یه سگه که بخواد بخورتش اصلا منطقی نیس سوم اینکه سگ ولگرد تو جنگل اصلا دووم نمیاره خودش کشته میشه چهارم اینکه فقط یه مدل سگ شکاری تو طبیعته که گله ای حمله میکنه اونم وحشیه از این مدل سگای خیابونی نیست پنجم اینکه بجای کشتن اینا بیاید سگای نر یا ماده رو عقیم کنید به صورت بهداشتی اگه واقعا شما مسعولین به فکر جامعه این ششم اینکه از حیوون هم پست تره کسی که بخاد اونارو بی گناه بکشه چه سگ چه گربه و چه حیوونه دیگه ای هفتم اینکه این همه مشکل مردم دارن مشکلاتو ول کردین چسبیدین به سگ؟ شما اول حل کنید مشکلای مهم تر نمیخاد نگران جعمیت سگا بشین
  • عاطفه بابایانی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 4
    شما درست میگید بفرستید چین حال منم بهم میخوره🤮🤮🤮
  • سراج‌الدین‌ IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 11
    این‌قا‌نون‌طبیعت‌هست‌ما‌نباید‌دستکاری‌کنیم‌‌سگا‌خیلی‌دوست‌دارند
  • ایران ازاد و اباد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 1
    به نظر من سگی که صاحب داره ترس نداره. بالاخره یکی کنترلش می کنه. ولی سگ ولگرد امکان تبدیل شدن به گرگ رو داره.گرگ هم نباید نزدیک انسان یا حیوان دیگه باشه. چون درندست...
  • عاطفه IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 13
    این خبر دروغ هست و فقط بخاطر دشمنی با سگهای بیپناه هست . در این عکس شما سگهای شکاری نژادار میبینید که توسط انسان وحشی شدند تا به حیات وحش حمله کنند اینها سگهای شکاریند نه ولگرد .سگهای ولگرد خیلی مظلوم وبی آزارند
  • ایرانی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    18 2
    ما انسانها همه جا ساخت وساز کردیم محل زندگی حیوانات روساختمان سازی کردیم غذارسانی میکنن ایراد میگیرن غذارسانی نمیکنن خودشون درطبعت شکار میکنن میگنن به حیوانات آسیب میزنن این سگهای بد بخت چیکار کنن از دست ما انسانهای خود خواه
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      برید بزنید اثلن ممکن نیست سگ پلنگ را بوکوشه من در گوگل سرچ کردم در همه جاه هاسرت کردم امکان نداره
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 12
    سگ ها خوب هستند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 1
    میدونید این حیواناتی که توسط سگ کشته شدن چقدر با ارزشن؟؟؟ ۱۷ یوزپلنگ میدونید یعنی چی؟! باید این سگ ها جمع آوری بشن یا حداقل بهشون غذا بدن تا این اتفاقات نیفته!!
  • 😎🤷🏻‍♀️ IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 7
    خیلی آهو و گوزن دوست دارم دلم براش سوخت
  • eli IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 6
    اول از هر چیز اقای اقاخانی مثلا استاد دانشگاه این چیزهایی رو ک گفتین از کجا اوردین راه دیگه ای پیدا نکردید با این شگرد وارد شدید بسه به خدا ده ها صدها سگ توله سگ من به عینه دیدم تو بیابونها از گرسنگی تلف شدن انسانیت رو در چی میبینین کشتن سگها هه عذر خواهی میکنم سگ دقیقا چیه میشه بگین تو دروستون نیومده سگ چیزی ست ب اسم حیوان ایا این حیوان جایی نباید برای زندگی داشته باشد ایا این حیوان حیوان حیوان متوجه شدید حیوان جزء محیط مثلا زیست شما نیست متاسفم برای دانشجوهاتون
  • Mehdi IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 8
    جناب مثلا استاد دانشگاه، میشه بفرمائید این موجوداتی که خدا آفریده نه کسی غذا بده بهشون نه شکار کنن پس باید از گرسنگی بمیرن؟ چون سگ هستن؟ همین سگها در نیروی پلیس و آتشنشانی میدونید جان هزاران انسان رو نجات دادن؟ همین سگها میدونید در روستاها چقدر به گله دارها از جان مایه میزارن؟ در ثانی شما از کجا و با چه معیاری حساب کردی تو این چند سال این تلفات حیوانات محیط زیست کار سگها بوده؟
  • eli IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 1
    تجارت سیاه وای خدای من من به شخصه سه روزی یک بار صد هزارتومن برای این بیپناهان غذا میخرم از جیبه خودم ن اینستا دارم ن تلگرام ن تبلیغ پس بسه لطفا مظلوم تر از این حیوان بی کس و کار تر از این حیوان دیدید تا حالا متاسفم همین
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 5
    من خودم مورد حمله سگ قرار گرفتم و الان یکی از پاهام رو از دست دادم من الان میخوام به اونایی که میگن سگ خوبه سگ هم حق شکار و از این حرف ها میزنن بگم که اگه شما هم مورد حمله سگ قرار بگیرین باز هم اینارو میگید یا نه
  • کامیار IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 16
    سگ نهایت گربه بگیره یا لاشه حیون دیگه ای رو بخوره
    • eli IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 3
      تا مورد ازار قرا نگیرن هیچ حرکت اضافه ای ندارن مگه ببر بنگاله والا
  • eli IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 3
    چرا واقعا چرا چرا مشکل را حل نمیکنید و فقط قصد پاک کردن دارین شهرداری تا به حال شده اقدامی برایه عقیم کردن این بی پناها بکنه اخه اقای اقاخانی علمشو نداریم بودجشو نداریم اره کشور ایران از دست رفت با امثال شماها
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 3
    سگ ولگرد جایی درطبیعت ندارد
  • ب تو چه IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 7
    سگ و گربه هم حقی برای زندگی دارند شما بکشید گناه میکنید فقط راه حلش عقیم سازی و قانونی علیه حیوان آزاری است
  • یچیز IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 1
    راه حل عقیم سازیه بعضیا بلد نیستن با سگ ها چطور رفتار کنن من یادمه ۷تا سگ وحشی میخواستن بهم حمله کنن فهمیدم سر قلمرو هست محل رو ترک کردم بیخیالم شدن سگ رو تحریک میکنید
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    19 2
    باازبین بردن نسل سگ دراینده حیات وحش نیز نابود خواهد شد
    • گودزیلا IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 3
      دقیقا منم با شما موافقم
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    18 4
    منم موافق معدوم سازی سگها هستم و حاضرم کمک هم بکنم تا جمعیت سگها کمتر بشه
  • بدبخت IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    12 9
    . لطفا هوای این بیچاره هارو داشته باشین😕🥺
  • یسنا IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 6
    سلام من یه بچه ۹ ساله هستم من از سگ خوشم میاد ولی کوچک باشد از گربه خوشم نمیاد ترخدا سگ هارو عذیت نکنید گناه دارند
  • ایرانی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 4
    همچنانکه برای اجتماعات انسانی چهارچوب داریم برای مناطق حفاظت شده هم نظم و انضباط و قانون لازم است بازم بگم حالا بجای خرس گریزلی باید در طبیعت از گله سگ وحشی بترسیم بچه مان را بدرد
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 2
    میشود با عقیم سازی، جمعیت این حیوان را کنترل کرد! این جانور هم مثل سایرین حق حیات دارد،در ضمن اگر سازمان مشخص دولتی متبحر وجود داشته باشد میتواند متولی امور این حیوانات باشد و دست افراد غیر متخصص کوتاه شود!؟
  • زینب IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 5
    😐 از سگ ها بدم میاد
  • میرعلی حسینی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 13
    تبریک میگم همه مشکلات کشور حل شد فقط سگ باقی موند
  • محمد JP ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 7
    یوز پلنگ خیلی ازپلنگ ضعیف تره.ارزش مادی ومعنوی یوزپلنگ که نمادایرانه.حتی روی پیراهن تیم ملی فوتبال برای جام جهانی نقش بسته بود قابل قیاس نیست دربرابر چن تاسگ ولگرد .حتی خیلی موارد پیش اومده به بچه ها و سالمندان بیگناه هم حمله کردن ومتاسفانه باعث مرگ اونا شدن. از قدیم گفتن یک شیر دربرابر چنتا روباه یاشغال ذلیله.هزاران حیف که حیوانات باارزش بدست سگهای ولگرد که نماد وافتخار ایرانه ازبین برند
  • کریم میلانی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 1
    حتماً باید جلوی سگ‌های ولگرد گرفته شود تا آسیبی به حیات وحش نخورد عقیم سازی از طرف شهرداری‌ها برای سگهای ولگرد و عدم غذا رسانی واقعا وحشتناک است که یوز پلنگ ها و قوچ میش از طرف سگهای ولگرد تلف شود
  • شهرام IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 2
    همه حق زندگی دارنند بهترین کار اینه سگ ماده از سگ نر جدا بشه بعد از مدتی جمعیت سگها بدون کشتن کم میشه یادتون باشه امام رضا ضامن آهو شد لطفا به احترام امام رضا هیچ موجودی اذیت نکنید بهترین راه جدا کردن سگ ماده می باشد
  • Mostafa IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 3
    سگ برای گله گوسفند آفریده شده نه خانه و خیابان، سگ های ولگرد به چینی ها بدین گوشی شیامی وارد کنید...
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 3
    درودبرشما.سگهای ولگردآفت محیط زیست شده اند اما یکسری سودجو مخالف معدوم سازی هستندتابتوانند وسایل پت شاپ وداروبفروشند
    • علی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 0
      آفرین
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 8
    بکشن سگای ولگردو
  • ناشناس IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 2
    با مهربانی بیش از حد انسان نسبت به سگ ها باعث نابودی دیگر حیوانات و باعث نابودی طبیعت و محیط زیست خودمان میشویم و خدا میداند چه زیانهایی در آینده دور یا نزدیک شامل حال ما انسانها خواهد شد.
    • .. IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 3
      سگ های ولگرد هم هق زندگی دارندنمیشه که بخاطر انسان ها سگ ها را بکشند
  • خودت میدونی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 3
    با وفاترین موجود دنیا سگه 🥺🐕
  • Va US ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 2
    درود بر دوستان محترم حیوانی که با دست مردم سير بشه به‌ شکار نمیره.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 1
    خوب قرار بود سگها راگرفته وعقیم کنند که تعدادشون کم ومنحصر به روستاها بشه
  • تورج IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 3
    توجه @@@@@ توجه@@@@ سگها از دیرباز دوست و نگهبان باوفای انسانها بودند و تا پای جان از صاحب و گله هایشان در مقابله با حیوانات مهاجم و بخصوص دزدها ، دفاع کرده اند . متاسفانه امروزه بخاطر گرانی نان و نان خشک که غذای اصلی سگهای اهلی بود. این حیوانات وفادار را به حال خود رها کرده اند . سگها هم بخاطر پیدا کردن غذا برای حق حیات مجبور به شکار شده اند.
  • معلم IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    در شهر ما تنکابن دسته سگهای ولگرد در خیابان راحت رفت و آمد می کنند. طی این وند روز همین سگهای ولگرد به مرغدانی منزل ما شبانه‌حمله کردند و تا بحال ۳مرغ بالغ و ۷جوجه رو دریدند.
  • ذاکر IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    اگر سگ ها مدیریت نشن قطعا تعدادشون بیشتر هم میشه البته نمیگم سگ کشی کنیم سگ جزوی از طبیعته گربه هم همچنین. بعضی ها از سگ ها خانگی کامنت گذاشتن که هیچ گونه ربطی با سگ های ولگرد وحشی نداره اهلی کردنشون هم عمر نوح میخواد... حالا متخصص نیستیم ولی میشه یه حصار بزرگی درست کرد که سگ ولگردی توش نباشه؟؟
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 1
    هیچکس دلش نمی‌خواهد جون یه حیوون رو بگیره اونایی که خودشون رو دوست دار محیط زیست می‌دونن که سگ یه حیوون اهلی هست جاشون هم نزدیک به آدم است چرا هر کدومشون یکی از این سگها رو نگهداری نمیکنن و با عقیم کردنشون جلو زیاد شدنشون رو هم نمیگیرن؟ حیوان دوستان با کلاس لطفا این کارو بکنین؛
  • افشار IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    سلام... به سگها غذا رسانی نکنیم که نشد راه کار اقای استاد.. بگویید راه کار درست چیست؟ شما میخواهید صوزت مسئله را پاک کنید؟
  • علیرضا IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    چند قلاده شیر و پلنگ بیارید که سگها رو بخورند و چرخه زیستی کامل شود برای آیندگان باغ وحش درست کنیم مثل آفریقا
  • بنده خدا IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    همشونو جم کنید بدید بفروشید بروبچ چین ی پول خوب هم گیرتون میاد...
  • Morteza IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    من خودم توروستا زندگی میکنم بعضی آدمها بدون اینکه استفاده‌ای براشون داشته باشه سگ بدرد نخور دارن وبهشون هم غذا نمیدن،سگها هم تا صبح همه جا ولو هستن واز همه بدتر هرجا برسن مدفوع میکنن که از هر لحاظ بده.مردم اصلا رعایت نمیکنن.بخوای بکشیشون که گناه دارن اگرم همینجوری آزاد باشن که خرابکاری میکنن.جدی و بدون شوخی میگم باید همشون رو جمع کنن وصادر کنن کشورهای شرق آسیا که مصرف غذایی دارن.شاید نظرم مورد موافقت بعضی از دوستان نباشه ولی همین دوستان اگر راحلی بهتری دارن بگن.دوستان فقط دلسوزی کافی نیست مشکلاتی که سگهای ولگرد برای مردم دارن خیلی زیاده
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    سگهای ولگرد از کجا اومدن؟ سگبازهای دمدمی مزاجی که از نگهداری سگشون خسته شدن و رها کردن.حالا بچه های ما تو شهر و روستا بیابون و جنگل و دریا و کوه و دشت آرامش ندارن.
  • عادل IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    اولا حیات وحش وزیستگاه حیوانات کمیاب باید داری محیط بان باشند دوم سازمان محیط زیست برای چی بوجود امده سوم اینکه دولت وظیفه دارد نسبت به قیم کردن انها اقدام کند تا افزایش نیابد همین ترکیه را ببینید چه اقدامات قشنگی انجام داده نسبت به؟سگها وگربه؟ها
  • باران IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 3
    واقعا گزارش مفیدی بود چون من خودم از جمله کسانی بودم به حیوانات خیابونی غذا میدادم و الان فهمیدم چقد کارم اشتباه بوده و دیگه تکرارش نمیکنم
  • سینا US ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    تو تمام کشورای پیشرفته اتفاقا راه حل غذارسانی به سگ‌های شهریه چون با کمبود غذا، حملاتشون بیش‌تر می‌شه. البته این غذارسانی باید کنار عقیم سازی باشه و همین‌طور اجازه بدن افراد این حیوانات رو به سرپرستی بگیرن. بعلاوه بارها فعالین محیط زیست گفتن که حملات به سایر گونه ها بیش‌تر از طرف سگ‌های گله است و راه حل، عقیم سازی سگ های گله ست. نه قطع غذارسانی به سگ های شهری که کاملا غیرعلمی و غیراخلاقیه.
  • علی IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    من خودم سگها رو دوست دارم اما از این موج حیوان دوستی که تو ایران راه افتاده حالم بهم میخوره چون یه جورایی اغراق وفیلم بازی کردنه . این موج هم توسط خانم شب خیز همه چیز دان راه افتاد پنجم دبستان به زور قبول شده بعد دارو تجویز میکنه
  • حسین IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    یوز پلنگ بی عرضه ای که توسط سگ کشته بشه همان بهتر که بمیره.
  • ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    لطفا جمع کنید خسته شدیم هی گفتیم به شهرداری جمع کنه از ما گفتن از شهرداری بی عملی.از تبریز م
    • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 0
      کرم از خودی درخت من شغلم کشاورزی شب نصفی شب.گله سگ هس اماتا حالاسگ بم حمله نکرد وقتیم بودکه دیدم سگ سایه درخت خوابیده بود هیچ کاری به هیچکس نداشته اما ادما رگبار سنگا گرفتن بش خوب اینم خودش دفاع میکند واینمسد که تو سنگش بزنی بعدش بری آنوقت یه مکانی دیگه آدم میبیندفکر میکند بازم میخاد اذیتش کند خوب مجبور حمله کند از خودش دفاع کند
  • امیرحسین دارابی کشکولی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    سگ موجودی اهلی هست از خانواده گرگ ها که هزاران سال پیش توسط انسان اهلی شده و برای نگهبانی بوده نه برای نگهداری در منزل انواع نژادهای مختلف داره هرنژاد هم خصوصیات خودش رو داره واگر مورد حمایت قرار می گیره باید کنترل هم بشه اگر کنترل درست نشود باعث آسیب رساندن به دیگران خواهد شد چیزی که بارها دیده ایم سگ‌های همسایه ما بزرگترین معظل شده برای ما و همسایگان، مردم نون خوردن ندارن ولی بعضیا به سگای ولگرد گوشت میدن طبیعت اطراف تهران و شیراز که من دیدم به حدی سگ ولگرد زیاد شده که آدم جرأت نمی کنه از ماشین پیاده بشه،متأسفانه با گرگ هم که جفتگیری می کنند و گرگاس که بوجود میاد شدیداً آدم خوار هستن وخطرناک باید فکری بشه برای اینا
  • کوروش IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    سگ ولگرد بچه کوچیک روتوپارک داشت می کشت باتفنگ ساچمه ای زدم ترکوندمش یه زنه تهرونی اومده داره واسه سگ عزاداری می کنه براماشده فعال حقوق سگ!
  • شیرین IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    گوشت های سمی بریزید تا بخورند و بمیرند تا بعد جنازه هاشون جمع آوری بشه
  • حمید رضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    با سلام‌ اگه محیط زیست زحمت بکشه و سگهای ولگرد را جمع آوری و اقیم کند و هزینه ای برای نگهداری آنها در نظر بگیرد این حیوان با وفا هم از طبیعت جمع میشه و هم تکثیر نمیشه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    باید هرچه سریع تر جمع آوری شوند دارن همه چیز رو نابود می‌کنند.این شب نمیشه از خونه بیای بیرون سگ ولگرد
  • المیرا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    حرف حق رو زدی یه عده مثلا حیوان دوست به بهانه غذا رسانی به سگ که حیوانی ذاتا شکاری و حمله ور هستند باعث شدند جمعیت این حیوان در طبیعت از حد طبیعی تجاوز کنه و بیشتر بشه حتی به بهای انقراض حیات سایر گونه های وحش
  • امیر FR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام فایده یا نداشتن سگ برام مهم نیست من زمانی که هشت یا نه سالم بود بخاطره اینکه از صد متری خونه همسایه رد شدم بدون اینکه کاری انجام بدم سگ همسایه بهم حمله کرد که پام تا الان جایی دندونش باقی مونده بود یه مدت هم پیش داشتم از پارک رد میشدم که سگهایی ولگرد بهم حمله کردن خدا رو شکر که یه تیکه چوب رو زمین افتاده بود که وقتی دیدمش سریع گرفتمش و تا چوب رو دیدن فرار کردن حتی شاهد بودم یه نزدیک ده تا سگ ولگرد به یه پیر مرد حمله کردن که اگه سنگ نمیگرفت طرف رو تیکه تیکه میکردن واقعا باید جلویی زیاد شدن سگ هایی ولگرد رو گرفت ولی نه اینکه با کشتنشون باعث نابودیشون شد میشه این حیوانات رو به کشورهایی فروخت که این حیوانات رو به عنوان غذا استفاده کنن یا جلویی سگ دوستایی که به این حیوانات غذا میروسند رو گرفت یک چیز دیگه اینکه این سگ ها با زیاد شدنشون باعث مشکلات زیست محیطی شدن
  • چخه IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    آقا به ما چه خوردن که خوردن اوناهم حیونن دیگه والا یکی میگه اهلی کنین یکی میگه به چینی ها بسپارین سگا گوشت خوردددددن نوش جونشون و گوشتش خونشون بشه ایشالاه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سگ هم جز حیات وحشه.در مورد سگ این حیوان با وفا قانون شفاف وجامعی تو کشور ماوجود نداره.در همه جای دنیا جاندران حیات وحش از هم تعذیه میکنن.مشکل اینجاس که مثل همه چی بی قانونیم. وبرنامه ریز درست حسابی نداریم.اگه از سگ ها که این روزا ب جوجه اردک زشت داستان تبدیل شدن هم مثل یوز وآهو بها بدین کسی تو کار شهرداری وغذا رسانی دخالت نخواهد کرد.تو شهر ما یه کامیون سگ پیاده کردن که همگی بدون استثنا شل وپل بودن...چرا؟؟
  • های IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    یک چیزی بگم باورتون نمیشه ولی تو تبریز این سگ های ولگرد یک دزد رو گرفته بودند 😂😂که داشت تایر ماشین رو از صندق عقب پراید می دزدید
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    چی می گیدبرایی خودتان سگ هاراازشهرپاک کردیدالان گرگ هادارندبه شهرهاهجوم می برند تاکنون گزارش حمله گرگ درچندشهرگزارش شده
  • علی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    سگ ولگرد هم مثل پلنگ و شیر جزئی از طبیعته اگه اینجوریه برین تو آفریقا همهء حیوانات درنده رو بکشید
  • انسانیت IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    مدیریت ضعیف این میشود که حتی حیات وحش مورد نابودی قرار می‌گیرد باید راحلی برای این موضوع پیدا کنند
  • مینو IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 2
    پس پلنگ هارو هم بکشید چون آهو میخورن عقاب هارو بکشید چون خرگوش و موش و مار میخورن گربه هارو بکشید چون موش میخورن و انسان هارو بکشید چون مرغ و گاو و گوسفند رو میخورن اسمش چرخه ی طبیعته، هرکدوم از زنجیره ها قطع بشه، کل محیط زیست نابود میشه
  • در حسرت پیشرفت IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    متأسفانه ما همه چی رو به هم ربط میدیم، سریع تحت تأثیر خبر قرار میگیریم یه عده داخلی یه عده خارجی ، سگ حیوان خوب و مفیدی میباشد ولی به چه منظور؟ به منظور اینکه مثل بچه ات ازش نگهداری کنی و براش شامپو و برس و حوله بگیری و ماهی حالا ۵۰۰۰۰ هزار تومان خرجش کنی ، بعد یه مدت هم ازش زده بشی و رهاش کنی تو طبعیت اونم که جایی نداره ، بره سراغ سطل زباله ، این سگ حاصل اشتباه انسان است ،سگ به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارد ،انسان با اهلی کردن گرگ برای حفاظت از گله به سگ رسید ولی سگی که در خدمت گله بود نه سگ برای بازی و تفریح ، از این اداها دست بردارید ، بهترین روش عقیم سازی با سرعت بسیار بالا میباشد ، باید چنین بساطی سریع جمع و جور بشه تا عمق فاجعه بیشتر نشده
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    چینی ها سگ میخورند آنها بگیرند و به چین صادر کنند . اینطوری هم جمعیت آنها کنترل می‌شود و هم درآمد میتوانند کسب کنند .
  • سلطانعلی مرادپسندی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    تنهاراه جمع اوری وعقیم کردن
  • H.D IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    کاملا موافق جمع کردن حیوانات ولگرد از همه نوع عستم.
  • رضا IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سگ حیوان باوفای هست درنگی خصلت این حیوان البته جایگا ه ان در طبعیت نه رومبل وداخل ماشین
  • وانیا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سگ وفادار و مهربان ترین حیوان هست
  • جاوید IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 2
    سگ ها حتی حق دارن انسانها رو هم تیکه پاره کنن آهو و گوزن و پلنگ که چیزی نیست....... (سازمان حمایت از حقوق شهروندی سگ)
  • aras IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    آقا امین باید خدمت شما عرض کنم همه میدونن سگ نگهبان کارش چیه منظور علی آقا چیز دیگه است یک مثال میزنم تا همین چند سال پیش تو پردیس فاز ۱۱ مسکن مهر همزمان با تاریک شدن هوا به دلیل وجود گرگ و حتی شغال هایی که گروهی از کوه پائین میومدن هیچ کارگری جرات بیرون رفتن از محوطه کارگاهی نداشت و فقط زمانی که سگ ها تو منطقه بودن جرات بیرون رفتن داشتن برای همین به سگها غذا دادن تا اونها اطراف محوطه باشن و هر موقع بیرون میرفتن سگها برای حفاظت دنبالشون میرفتن و همراهیشون میکردن اما حالا که جمعیت زیادی اونجا ساکن شدن و دیگه خطری تهدیدشون نمیکنه دائما یا سگها رو با سنگ و چوب میزنن یا اگر بتونن میکشن حالا به نظرشما این کارشون واقعا نمک نشناسی نیست؟ الانم اگه صحبت آقایون درست باشه و سگها به خاطر تعداد زیادشون خطری برای حیوانات در حال انقراض شده باشن به خاطر اینه که مسئولین بی فکر ارگانهای مربوطه خیلی وقت پیش باید عقیم سازی میکردن که کار به اینجا نکشه الانم راه حلهای زیادی به غیر از کشتن وجود داره ولی نمیخوان ۲زار از بودجه ای که گرفتن خرج کنن فقط حساب بانکی پر میکنن بعد میفرستن برای آقازاده هاشون اونور آب
  • سام الیک IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 3
    سگ میکشم
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    خیلی راحت کشتار حیوانات توسط خودتون رو به گردن سگ ها بندازین شاید سگ ها هم نقشی در این کشتار داشته باشن اما تمام این ها به دست بشر اتفاق افتاده انسان سگهارو اهلی کرد . گرم شدن زمین ، شکار غیر مجاز و بی اهمیتی به اینکه حیوانات روز به روز کمتر میشن تقصیر سگ ها نیست هر اتفاقی افتاد گردن حیوانات خیابانی ندارید
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    کنترل جمعیت سگ های خیابانی با عقیم کردن اون ها امکان پذیر هست که کشور هایی مثل هلند با اینکار جمعیت حیوانات خیابانی رو کنترل میکنن . یادتون باشه که کشتار اصلا اخلاقی نیست . شما درباره کشتن حرف میزنید چون این حیوانات زبون ندارن که از حق خودشون دفاع کنن . روز قیامت تک تک حیواناتی آرزو مرگشون رو کردید جلو چشمتون میان و شکایت میکنن .
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    دوستان چرا اینقدر بی احساس رفتار میکنید آیا زیست شناس هستین ؟ دانشمند ها و زیست شناس ها معروف تاکید میکنن حتی سگ ها هم جزو ا اکوسیستم هستن و شما میگید سگ هارو باید کشت . مطمئن هستم همین الان سگ خونگی شما روی پاتون نشسته و ماهی ۵ میلیون هم خرجش هست . کشتن هیچوقت راه حل نبوده . و درضمن چطور خارج پناهگاه حیوانات داره . در ایران دولت هیچ حمایتی از پناهگاه های نمیکنه اونوقت توقع کنترل جمعیت داره ؟ عجیبه . چرا راه حل هرچیزی خراب کردن ، کشتن و ... برای شما هست ؟ خیلی عجیب نیست . انسان داره از حیوانات سواستفاده میکنه . مرغ ها ، گاو ها ، گوسفند ها ، سگ ها ، گربه ها و ... دوست داشتم یک روز جای انسان و حیوان عوض میشد
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    جمع‌اوری‌کنید‌سگهای‌ولگردو‌باید‌سگهای‌ولگرد‌عقیم‌بشوند‌کنترل‌بشن‌ار‌ادمه‌‌وتولید‌مثل‌جلوگیری.‌شوند‌اهمیت‌بدین‌به‌حیات‌وحش
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    میتونه به فرصتی تبدیل بشه
    • ه IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      2 0
      خدا شاهده مااون روز باخانواده رفته بودیم بیرون سه تا سگ اومدن گارد حمله گرفته بودن می خاستن بپرن رومون بگیرن بکشنمون. ویک روز دیگه رفتیم کوه به هیچ عنوان احساس امنیت نمی کردیم باید شهرداری به فکر باشه و جلوی زادو ولدشون رو بگیره
  • عباس IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    باید جمع اوری بشن سگهای ولگرد....مردم غذا ندن بهشون...خودشون از حیات وحش شکار میکنن...
  • ه IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 0
    من نمی گم کلن نابود کنه ولی یکم جلو شو نو بگیره و در یک جا جم کنشون