حضور امام و برگزاری جلسات دولت موقت و شورای انقلاب و دیگر تصمیم‌ها و رویدادهای نخستین روزهای انقلاب در دو مدرسه رفاه و علوی نام این دو مکان را در تاریخ معاصر ماندگار کرد و حالا در و دیوارهای رفاه و علوی به شاهدان تصمیم‌های بزرگ و انقلابی زمستان ۵۷ بدل شده‌اند.

علوي - رفاه

همشهری آنلاین - حافظه تاریخی: به ذهن کمتر کسی می‌رسید که رهبر انقلاب پس از ۱۴ سال دوری از کشور، مهمان دبستانی به نام رفاه شود، مدرسه‌ای که در سال‌های مبارزات انقلابی به همت چهره‌هایی چون باهنر، رجایی، بهشتی و هاشمی ساخته و حالا به امن‌ترین مکان برای استقرار امام و یاران انقلابی‌اش بدل شده بود.

خبر اقامت بنیانگذار جمهوری اسلامی به مدرسه رفاه که به گوش مردم رسید، گروه گروه خود را به مدرسه رساندند، جمعیتی انبوه که هرچند مردمی بودن انقلاب را عیان می‌کرد اما به مانعی برای برگزاری جلسات و تصمیم گیری های شورای انقلاب  بدل شده  بود .کمیته استقبال خیلی سریع  پیگیر انتخاب مکانی مشابه  برای اقامت امام شد ودر میان فهرست مکان های پیشنهادی قرعه به نام مدرسه علوی درآمد.

دبستان علوی را علامه کرباسچیان در سال ۳۵ در تقابل با رویه رژیم پهلوی بنا کرد و فارغ التحصیلانش ۴ دهه است که  جز مسئولان نام دار کشورند،مدرسه ای  که سبقه وموقعیت مکانی اش کم از رفاه نداشت. به این ترتیب کمتر از ۲۰ ساعت پس از حضور امام  در رفاه  ایشان به علوی منتقل شدند و از روز ۱۳ بهمن ۵۷  مردم در آنجا با امام دیدار می‌کردند...همافران نیز در حیاط همین مدرسه با امام بیعت کردند.

حضور امام و برگزاری جلسات دولت موقت وشورای انقلاب و دیگر تصمیمات و رویدادی های نخستین روزهای انقلاب  در این دو مدرسه  نام این دو مکان را در تاریخ معاصر ماندگار کرد و حالا در و دیوارهای رفاه و علوی  به شاهدان تصمیم های بزرگ وانقلابی، زمستان ۵۷بدل شده اند.

پس از ۲۰  روز حضور در مدرسه علوی، امام تصمیم به اقامت در قم گرفتند و یازده ماهی را در محله یخچال قاضی قم ماندگار شدند تا اینکه اعلام شد بنا به شرایط جسمی‌شان اقامتگاهی در شمال شهر تهران برایشان انتخاب شده و ایشان راهی جماران شدند.

کد خبر 655041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha