سرطان پستان یکی از بیماری‌های شایع و همچنین یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان است.

حمید احمدی فلوشیپ جراحی پستان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: حمید احمدی فلوشیپ جراحی پستان در مورد ابتلا به این بیماری به همشهری آنلاین می‌گوید: «سال‌هاست سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان است. مطالعات آماری هم نشان می‌دهند هر سال بر تعداد مبتلایان به این سرطان افزوده می‌شود. با وجود اینکه مردم حساس‌تر شده‌اند و بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کنند و تجهیزات مربوط به تشخیص این بیماری هم پیشرفته‌تر شده است اما سبک زندگی افراد در این زمینه عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد.»

به گفته دکتر احمدی، سبک زندگی افراد تاثیر زیادی در ابتلای افراد به سرطان پستان دارد. در حال حاضر که علاقه به ازدواج و فرزندآوری کمتر شده است هر دوی این موارد می‌توانند در ابتلای بیشتر افراد به این گونه سرطان‌ها موثر باشند. چون این عوامل به عنوان عوامل خطرساز برای ابتلا به این بیماری به حساب می‌آیند. البته بعضی عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان پستان در کنترل خود افراد است. در صورتی که در بعضی دیگر از آنها خود افراد نقشی ندارند، مانند مهمترین عامل ابتلا به سرطان که عامل بالا رفتن سن است. از عوامل دیگر غیر قابل کنترل هم می‌توان از سن شروع قاعدگی یا یائسگی نام برد که این موارد هم از جمله عوامل خطرساز مهم دیگر ابتلا به سرطان پستان به شمار می‌آیند. یعنی  هر چه سن قاعدگی زودتر یا یائسگی دیرتر اتفاق بیفتد و در نتیجه بدن در تماس بیشتری با هورمون استروژن باشد ، خطر ابتلا به سرطان پستان هم بالاتر خواهد رفت.

عوامل مهم در ابتلا به سرطان

به گفته این پزشک بعضی عوامل در کنترل خود فرد هستند. مانند مصرف طولانی مدت داروهای ضد بارداری، مصرف سیگار یا چاقی. همچنین ازدواج دیررس و دیر بچه دار شدن که می توانند در این موضوع نقش مهمی داشته باشند. موضوع ژنتیک و وراثت هم در ابتلای افراد به سرطان نقش مهمی دارد. توجه داشته باشیم با وجود اینکه خود فرد نقشی در این موضوع ندارد اما افرادی که چنین سابقه ای در خانواده دارند باید معالجات دوره ای را جدی بگیرند و به هیچ وجه از آن غافل نشوند. 

به گفته این فلوشیپ جراحی پستان، مهم ترین راهکار برای مقابله با سرطان پستان و همچنین همه سرطان‌ها تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. شناسایی بیماری مثل سرطان نیز هنگامی که ظاهر فرد سالم است و مشکلی ندارد غربالگری نامیده می‌شود.  غربالگری سرطان پستان با تصویربرداری یا ماموگرافی انجام می شود. توصیه‌ پزشکان این است که خانم‌ها حتی اگر هیچ عامل خطرسازی مانند ژنتیک و چاقی نداشته یا دیر هم ازدواج‌ نکرده باشند و همچنین زیاد از داروهای ضد بارداری مصرف نکرده باشند باز هم باید از چهل‌ سالگی شروع‌ به انجام تست های ماموگرافی سالانه کنند.

مزایای چک آپ های سالانه

به گفته این پزشک، مزیت تصویربرداری و این گونه آزمایش‌ها این است که افراد می‌توانند به موقع و قبل از پیشرفت بیماری، متوجه آن شوند. بدین ترتیب فرد می‌تواند بلافاصله با استفاده از این عکس‌ها متوجه بیماری شود و با جراحی ساده مشکل را کاملا حل کند؛ به گونه ای که اصلا نیازی به شیمی‌درمانی و دردسرهای دیگر و مراحل درمان های بعدی و هزینه های آن نداشته باشد. بنابراین خیلی تفاوت می‌کند بین کسانی که اتفاقی هنگام تصویربرداری متوجه وجود توده ای کوچک می‌شوند تا فردی که خودش متوجه غده‌ای در پستانش شده باشد.

معاینات شخصی خود را ملاک سلامتی خود قرار ندهید

دکتر احمدی می‌گوید: متاسفانه یک باور غلط بین مردم وجود دارد که فکر می‌کنند خودشان می‌توانند با معاینات شخصی پستان به موقع متوجه وجود غده یا توده شوند. اما توجه داشته باشید به هیچ وجه نباید به این معاینات شخصی خود وزن و اهمیت زیادی دهید چون بسیار خطرناک است. حتی باتجربه‌ترین جراحان هم نمی‌توانند متوجه توده‌ای کمتر از دو سانتی‌متر شوند چون توده‌های کوچک‌تر از دوسانتی‌متر قابل‌لمس نیستند و نمی‌توان در معاینه آنها را تشخیص داد. با توجه به اینکه توده‌ها آرام آرام بزرگ می‌شوند و فرد هم به بافت پستان عادت دارد اصلا متوجه وجود توده های کوچک نخواهد شد. بنابراین وقتی شخص در معاینات شخصی متوجه وجود توده دو سانتی‌متری شود؛ دیگر از مرحله یک و دو بیماری گذشته و به احتمال قوی مریض به مرحله‌ای رسیده که باید شیمی‌درمانی شود.

وی اضافه کرد: هنر تصویربرداری این است که ضایعات غیر قابل‌لمس را حتی در حد سه چهار میلی‌متر برای جراحی پیدا می‌کند و نمی‌گذارد بیماری پیشرفت کند.

توصیه مهم دیگر این فلوشیپ جراحی پستان این است که زنان بالای ۳۰ سال با هر شرایطی؛ علاوه بر توجه به کنترل وزن و داشتن فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی سالم حتی بدون داشتن هیچ مشکل خاص یا سابقه فامیلی؛ حتما یک جلسه مشاوره با جراح پستان بابت بیماری‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتد داشته باشند و اطلاعات لازم را دریافت کنند و چکاپ‌های دوره‌ای را هم جدی بگیرند.

کد خبر 654897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 4
    به هر طریقی که شده مردم را میخواهند تشویق بکنند به فرزند آوری