ایالات متحده اعلام کرد، آژانس‌های اطلاعاتی این کشور بر این باورند که روسیه طرحی را برای ایجاد بهانه برای حمله به اوکراین، احتمالا از طریق تولید ویدئوهای تبلیغاتی که نشان‌دهنده یک حمله ساختگی از سوی اوکراین است، در دست دارد.

روسیه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ایالات متحده، روسیه را متهم کرد که در بحبوحه تنش‌های فزاینده با کشورهای غربی، گزینه‌های متعددی برای بهانه‌جویی به‌منظور تهاجم به اوکراین در دست دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه و یکی از مقامات دولت بایدن گفتند، یکی از گزینه‌ها، ویدیوی ساختگی است که پیامدهای انفجاری را نشان می‌دهد که مردم روسیه را هدف قرار می‌دهد، اجساد، عزاداران و تجهیزاتی که ظاهرا متعلق به اوکراین یا کشورهای متحد هستند.

این مقام گفت: «این ویدئو برای تاکید بر تهدیدی علیه امنیت روسیه و برای حمایت از عملیات نظامی منتشر خواهد شد. این ویدئو، در صورت انتشار، می‌تواند جرقه مورد نیاز پوتین را برای آغاز و توجیه عملیات نظامی علیه اوکراین به او بدهد.»

خبرگزاری تاس به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه حملات ساختگی را از سوی اوکراین انجام خواهد داد، گفت: «این اولین گزارش نیست. پیش‌تر نیز چیزی مشابه گفته شده بود، اما چیزی مشخص نشده است.»

مقامات ایالات متحده گفته‌اند، مشخص نیست که آیا روسیه تصمیم به چنین اقدامی گرفته است یا اینکه آنها تصمیم گرفته‌اند که به اوکراین حمله کنند یا خیر.

پرایس به خبرنگاران گفت: «تولید این ویدئوی تبلیغاتی یکی از گزینه‌هایی است که دولت روسیه به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین ایجاد می‌کند».

بیشتر بخوانید:

جاناتان فاینر معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفت که ایالات متحده به طور قطع نمی‌داند که آیا این مسیری است که روسیه طی خواهد کرد یا خیر.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر نوشت که اطلاعات ایالات متحده شواهد واضح و تکان‌دهنده‌ای از تجاوزات غیرقانونی روسیه و فعالیت پنهانی برای بی‌ثبات کردن اوکراین است.

کد خبر 654814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha