معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید براینکه چیزی که مشخص است محدودیت‌های اجتماعی باید مجددا برگردد، عنوان کرد: بر این اساس ستاد ملی در جلسه روز شنبه این مسئله را به ستادهای استانی تفویض کردند و احتمالا به شکل فوق‌العاده‌ای مطلب بررسی می شود.

کرونا در کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نادر توکلی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه با مشاهده گزارش‌ها از دیگر کشورها از همان ابتدا انتظار شیوع سراسری اومیکرون در ایران را هم داشتیم، تصریح کرد: در واقع با دریافت مشاهداتی مبنی بر اینکه شدت سرایت اومیکرون ۷۰ برابر از نوع دلتا بیشتر است، انتظار آن را داشتیم که در ایران هم این موضوع  ما را با مشکل مواجه کند و تعداد مبتلایان آسانسوری افزایش پیدا کرده و درگیری‌های خوشه‌ای ایجاد کند و فراگیر شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر علائم اومیکرون ضعیف است چرا باید از آن بترسیم، یادآوری کرد: نمی‌توانیم صد درصد بگوئیم که بیماری سبکی است به ویژه اینکه در گروه‌های پرخطر و ریسک‌پذیر می‌تواند خطرناک هم باشد یکی از این گروه‌ها افرادی هستند که واکسینه نشدند، در واقع درست است که تابلوی این بیماری نیز علائمی همچون آنفولانزا دارد و در حال حاضر هم عموم بیماران با همین چهار علامت اصلی از جمله آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و تب مراجعه می‌کنند اما وقتی درگیری زیاد شود در برخی از افراد احتمال عارضه‌دار شدن و درگیری ریوی بیشتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید براینکه در این صورت آمار بستری‌ها هم  بالاتر می‌رود و این همان اتفاقی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم، اظهار کرد: آمار دیروز ما بالای ۱۰ هزار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها را نشان می‌دهد و عموما از هر ۳۰ مراجعه یک نفر بستری می‌شود.

توکلی همچنین به ویژگی‌های مشخص اومیکرون اشاره و عنوان کرد: ویژگی مشخص این گونه کرونا درگیر کردن گروه‌های سنی پائین‌تر است به نحوی که ۲۳ درصد بستری‌های ما زیر ۱۰ سال هستند، اومیکرون بچه‌ها را به شدت درگیر می‌کند و اینکه ما واکسیناسیون زیر ۱۲ سال را انجام ندادیم ریسک بیماری را بالاتر می‌برد.

جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی کی اعلام می‌شود؟  | یک چهارم بستری‌های اُمیکرون را این گروه سنی تشکیل می‌دهد

وی ادامه داد: این بیماری در بچه‌ها علائم بسیار شدیدی از جمله استفراغ‌های فوق‌العاده شدید و عدم تحمل خوراکی‌ها را دارد به دلیل اینکه راه‌های هوایی فوقانی را درگیر می‌کند، همچنین علائم انسدادی، سرفه‌های شدید، خروسک‌های مقاوم به درمان هم دارد که کار عموما به بستری می‌کشد، البته درگیری ریه در بچه‌ها خیلی کمتر است و موضوع دیگر پخش شدید بیماری توسط کودکان است به شکلی که عموما تمام خانواده درگیر می‌شوند.

معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران با تأکید براینکه آن چیزی که مشخص است بازگشت محدودیت‌های اجتماعی است، تصریح کرد: توصیه‌های علمی به ستاد هم این است که ما محدودیت دو هفته‌ای را مجددا در فعالیت‌های اجتماعی داشته باشیم، چراکه برگزاری نشست‌ها، گردهمایی‌ها و هر نوع مراسم در این شرایط بسیار خطرناک است. بر این اساس ستاد ملی در جلسه روز شنبه این مسئله را به ستادهای استانی تفویض کردند و احتمالا به شکل فوق‌العاده‌ای مطلب بررسی و اعلام شده و حداکثر تا شنبه آینده محدودیت‌های جدید اعلام خواهد شد.

توکلی در پایان گفت: نکته دیگر این است که دوره قرنطینه اومیکرون حدود پنج روز است و الزامی هم به دادن تست وجود ندارد، در عین حال توصیه به استفاده از دو ماسک یا ماسک‌های فیلتردار را در اومیکرون داریم، چراکه اگر افراد زیر یک سقف باشند زیر یک ساعات قطعا بیماری به همه منتقل خواهد شد و چیزی که در این دوران بسیار مهم است تغذیه خوب و به ویژه استفاده از ترکیبات ویتامینی است، ضمن اینکه در این دوره باید خیلی مراقب کودکان باشیم.

کد خبر 654331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha