شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

پس از انتشار گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران که به نوعی صلح‌آمیزبودن برنامه‌ هسته‌ای ایران را تایید می‌کرد، این سؤال مطرح شد که اطلاعات مندرج در این گزارش از کدام منابع و از طریق چه کانالی جمع‌آوری شده است.

 پاسخ این سؤال در همان گزارش آمده بود. در این گزارش تصریح شده بود که اطلاعات مذکور درباره برنامه هسته‌ای ایران، از طریق ماهواره‌های جاسوسی و فعالیت‌های جاسوسی در خاک ایران به دست آمده است.

 مرکز تحقیقات راهبردی در گزارشی  به بررسی نقش فناوری‌ها، ابزارها و روش‌هایی پرداخته است که قدرت کسب و انتقال اطلاعات محرمانه و سری از کشورهای مقصد به کشورهای مبدأ را دارند.این گزارش به بررسی تحرکات جاسوسی علیه ایران در سال‌های اخیر به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا می پردازد.

 دوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، یک هفته‌‌نامه انگلیسی از دیدار رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلیس(MI6) با مقام‌های سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران خبر داد.

هفته‌‌نامه «ساندی ‌تایمز» با اعلام این مطلب در ادامه نوشت: سر جان اسکارلت قرار است در جریان سفر به اسرائیل (مناطق اشغالی 1948) به‌منظور ایجاد روابط نزدیک‌تر با موساد، با مقام‌های این سازمان جاسوسی دیدار کند. انتظار می‌رود برنامه هسته‌ای ایران، اصلی‌ترین محور روند تبادل اطلاعاتی باشد که مقام‌های اسرائیلی از آن به‌عنوان گفت‌وگوی راهبردی یاد می‌‌کنند.

در بخشی از گزارش ساندی‌تایمز آمده که مقام‌های رژیم صهیونیستی معتقدند گزارش سال گذشته 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا ( NIE ) درباره برنامه هسته‌ای ایران، با واقعیت فاصله دارد و از همین رو تل‌آویو در تلاش است تا واشنگتن را به تغییر گزارش خود در این رابطه متقاعد کند.

تحرکات جاسوسی علیه ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر از سوی کشورهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده است.

سال 1998 موشه آهارون- افسر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی-  با همتای آمریکایی خود در مقر سازمان جاسوسی آمریکا دیدار کرد. هدف او ایجاد یک مرکز جاسوسی ثابت و متحرک از طریق اینترنت بود. اول می ‌سال‌2002 میلادی روزنامه تایمز برای اولین بار از وجود شبکه جاسوسی برای استخدام مزدور که روان‌شناسان زبده در آن اطلاعات مختلف را جمع‌آوری می‌کنند خبر داد. ماموریت این شبکه که بیشتر توسط روان‌شناسان اسرائیلی اداره می‌شد جذب جوانان کشورهای جهان سوم و کشورهای آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا و نیکاراگوئه بود.

در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص جاسوسی اینترنتی در ایران منتشر کرده، آمده است: براندازی به‌عنوان یکی از جرائم اینترنتی محسوب می‌شود. براندازی دارای چند بخش و جزء است و مقدمات براندازی و هماهنگی آنها از طریق پیام‌های صوتی یا متنی، یکی از کارکردهای اینترنت است و راه ارسال پیام حسب نوع آن می‌تواند از طریق ای‌میل یا پیام کوتاه باشد. این گزارش با اشاره به اینکه این روش در باسک اسپانیا، آفریقا و بین چچن‌ها، بیشتر از سایر کشورها استفاده می‌شود، نتیجه گیری می‌کند که در کشورمان نیز ممکن است از این روش به‌عنوان یکی از ابزارهای جاسوسی استفاده شود.

اسناد تازه‌منتشرشده، فاش کرده‌اند که سازمان سیا آهسته و بی‌سروصدا در حال تامین بودجه یک مرکز تحقیقاتی دولتی برای نظارت بر اتاق‌های چت اینترنتی است. به اعتقاد ریچارد کلارک- یکی از محققان مشهور مسائل امنیت سایبر- پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین قدرت‌های نظامی در جهان امروز از اینترنت برای جاسوسی در مورد دشمنان خود و زمینه‌چینی برای انجام حملات دیجیتال بر ضد ‌اهداف سخت استفاده می‌کنند.

مسئولان اطلاعات آمریکا وبلاگ‌ها را ابزاری کارآمد برای ارتقای فعالیت‌های جاسوسی می‌دانند. یک فرمانده ارتش ایالات متحده می‌گوید: وبلاگ‌ها می‌توانند جامعه جاسوسی آمریکا را در گسترش و ارتقای کارایی فعالیت‌های جاسوسی اطلاعاتی یاری ‌کنند.
کریس الکساندر یکی از مسئولان اطلاعات نظامی آمریکا می‌گوید: وبلاگ‌ها به‌عنوان پل‌های ارتباطی اطلاعاتی بین شمار گسترده‌ای از افراد می‌توانند ماموران را در کسب اطلاعات دقیق در مورد مسائل امنیتی یاری کنند.

در این مسیر سازمان‌های جاسوسی طعمه‌های خود را از میان افرادی باهوش و بااستعداد برمی‌گزینند که علی اشتری، یکی از آنان بود.

علی اشتری نمونه یک جاسوس به‌کارگرفته‌شده از سوی سازمان جاسوسی اسرائیل بود که دهم تیرماه سالجاری در آخرین جلسه دادگاه خود اعتراف به جاسوسی علیه ایران کرد.
مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات، همان زمان در تشریح خصوصیات این جاسوس گفت: در زمینه‌های فنی و الکترونیک تخصص بسیاری داشته و جزو افراد باهوش محسوب می‌شود. این فرد که ارتباطات گسترده‌ای با مراکز حساس داخلی داشته در جریان یکی از سفرهای خارجی خود به دام سرویس اطلاعاتی حریف می‌افتد و آنها نیز با روان‌شناسی نسبتا مناسب از وضعیت روانی، خانوادگی و مشکلات او، موضوع همکاری با او را مطرح می‌کنند که نهایتا این فرد با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی اعلام همکاری می‌کند.

ماهواره‌های جاسوسی

آمریکا در حال کار روی برنامه‌ای چندمیلیارددلاری برای ساخت نسل جدیدی از ماهوراه‌های جاسوس است. در گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده، آمده است که سامانه جدید موسوم به basic از سال 2011 راه‌اندازی خواهد شد و هزینه‌ای بالغ بر 2 تا 4میلیارد دلار خواهد داشت. آسوشیتدپرس به نقل از منابعی که نخواست نامشان ذکر شود فاش کرده است که از این سامانه ماهواره‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات تصویری درباره کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

یک مجله لبنانی به نقل از برخی منابع اطلاعاتی ادعا کرده است که مجموعه ماهواره‌های جاسوسی که توسط ماهواره جاسوسی موسوم به میستی هدایت و رهبری می‌شوند، ماموریت جمع‌آوری اطلاعات از لبنان، سوریه و ایران را به‌عهده گرفته‌اند. این مجله ادعا کرده است که شمار این ماهوراه‌ها به حدی است که نوعی ترافیک در فضای این 3 کشور به وجود آورده است. ایالات متحده از زمان ارسال ماهواره میستی به فضا حاضر نشده است اطلاعاتی در مورد آن منتشر کند و برای حفظ محرمانه و سری‌بودن فعالیت‌های آن همواره تلاش می‌کند اطلاعات غلط و گمراه‌کننده‌ای درباره آن پخش کند.

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و سایر ارگان‌های نظامی این کشور سال‌هاست که به‌دنبال ساخت ماهواره‌های جاسوسی هستند، زیرا اسرائیل بر این باور است که در عصر حاضر، جاسوسی یک ضرورت است و هیچ وسیله دیگری نمِی‌تواند بهتراز ماهواره در یک لحظه از تمام جهان اطلاعات تهیه کند.

ایزاک بن عزرائیل، رئیس سازمان هوا و فضای اسرائیل درخصوص طرز کار این ماهوراه گفته است: زمان، مسئله مهمی است که اسرائیلی‌ها دغدغه آن را دارند و به همین علت ماهواره جاسوسی خود را برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران به فضا پرتاب کرده‌اند.
روزنامه اسرائیلی‌ هاآرتص نیز در گزارشی مدعی شده است که ماهواره جاسوسی «تک‌سار» اوایل بهمن سال 1386 سوار بر یک راکت هندی از ایستگاه فضایی سریهاریکوتا در جنوب هند به مدار زمین فرستاده شده است.

در سال‌های اخیر پرواز اشیای نورانی به‌ویژه در شهرهای شمالی و شمال غربی کشور به‌وفور مشاهده شده است. از این اشیا گاه در منابع خبری به‌عنوان هواپیماهای بدون سرنشین که اهداف جاسوسی دارند یاد شده بود. واشنگتن‌پست در سال 2004 در گزارشی ادعا کرد که ایالات متحده هواپیماهای بی‌سرنشین خودکاری را در آسمان ایران به پرواز درمی‌آورد اما همان زمان یک مقام رسمی پنتاگون به تلویزیون فاکس‌نیوز گفت که این خبر عده زیادی را در این وزارتخانه به اندیشه فرو برده است، چرا که تنها ما نیستیم که از این نوع پروازها داریم. کریم قوامی، فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره این اشیا گفته بود: این اشیا در آسمان همه کشورها دیده می‌شوند و دارای سرعت زیاد و جابه‌جایی سریعی هستند. از آنجا که پرواز این دست از هواپیماهای دشمن بر فراز آسمان ایران محتمل است،  از سوی فرمانده کل ارتش به همه واحدهای شکاری و پدافندی تاکید شده است که هر کدام از آنها را دیدند بزنند.

آنچه مسلم است اینکه ایران در کانون تمرکز فناوری‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد و در این مسیر کشورهای مذکور از فناوری‌هایی نظیر ماهوراه‌های جاسوسی، هواپیمای بدون سرنشین، اینترنت و سایر روش‌ها و شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات بهره می‌برند. اگرچه مقامات رسمی کشور بارها اعلام کرده‌اند در زمینه مسائل هسته‌ای چیزی برای پنهان‌کردن وجود ندارد و همه‌چیز شفاف و آشکار به مراجع بین‌المللی اعلام شده است، اما با این وجود اتخاذ تدابیر امنیتی ویژه برای حفظ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و همچنین طرح‌های نظامی و امنیتی کشور، ضرورتی انکارناپذیر است.

هرچند فناوری‌های ایران در حدی است که توانایی خنثی‌سازی‌ تحرکات جاسوسی را داراست اما اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر درخصوص پدافند غیرعامل در فضای مجازی کشور و بازسازی توان حفاظت اطلاعات طرح‌های حساس کشور می‌تواند در خنثی‌سازی‌ بیشتر فعالیت‌های غیرقانونی آمریکا ثمربخش باشد.

پس از محکومیت علی اشتری در دادگاه، مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه شناسایی و شکار جاسوس‌ها از ماموریت‌های اصلی وزارت اطلاعات است، از افزایش فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی دشمن علیه کشورمان خبر داده و تصریح کرده بود: در حال حاضر وزارت اطلاعات در قالب حفاظت و صیانت از منافع و کیان کشور اقدامات کنترلی خود را افزایش داده است و در همین چارچوب سال‌هاست در جریان نبرد اطلاعاتی با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی، ضربه‌های بسیاری به این سرویس وارد کرده‌ایم.

کد خبر 65423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز