آمریکا و روسیه روز دوشنبه در جلسه علنی شورای امنیت بر سر موضوع تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین و نگرانی‌های غرب درباره تهاجم به این کشور به مجادله می‌پردازند.

UN

به گزارش همشهری آنلاین لیندا تامس- گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت اتهام واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه را درباره اینکه واشنگتن دارد بی‌جهت موضوع را بزرگ می‌کند و از «دیپلماسی بلندگو» برای درخواست جلسه شورای امنیت درباره بحران اوکراین استفاده می‌کند، رد کرد.

تامس- گرینفیلد گفت:‌ «تصور کنید که اگر شما هم ۱۰۰۰۰۰ سرباز پشت مرزهایتان داشتید، تا چه حد آسودگی خاطرتان را از دست می‌دادید.»

رای‌گیری درباره برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درباره بحران اوکراین با ۱۰ رای موافق و دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع به تایید رسید. برای برگزاری جلسه نه رای موافق لازم بود.

روزمری دی‌کارلو، معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل با ارائه گزارشی علنی این جلسه را آغاز کرد و ۱۵ عضو شورای امنیت به دنبال او سخن خواهند گفت.

برگزاری این جلسه همزمان با شروع تلاش‌های دیپلماتیک سطح بالا در این هفته است، گرچه مذاکرات میان آمریکا و روسیه برای کاهش تنش‌ها در این بحران تا به حال شکست خورده است. تجمع حدود ۱۰۰۰۰۰ نیروی روسی در نزدیک مرزهای همسایه جنوبی‌اش اوکراین، نگرانی‌های غرب درباره حمله احتمالی به این کشور را افزایش داده است.

روسیه هر گونه قصدی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند و از ناتو خواسته است تضمین دهد که هرگز اجازه پیوستن اوکراین به این پیمان نظامی را نمی‌دهد، گسیل سلاح‌های ناتو را به نزدیکی مرزهای روسیه متوقف کند و نیروهایش را از اروپای شرقی عقب بکشد. ناتو و آمریکا عملی شدن این خواسته‌ها را ناممکن می‌دانند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیداری که در اوائل این ماه در ژنو داشتند، نتوانستند به هیچ پیشرفت ملموسی در کاهش تنش‌ها برسند. وزارات خارجه روسیه می گوید این دو قرار است روز سه‌شنبه گفتگوی تلفنی انجام دهند.

بایدن در مکالمه‌ تلفنی که روز پنجشنبه به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین داشت، هشدار داد که «احتمال واضحی» وجود دارد که روسیه در ماه فوریه (اسفند) تهاجم به اوکراین را شروع کند، اما رهبر اوکراین می‌خواست نگرانی‌ها درباره جنگ را کاهش دهد و گفت هشدارهای غرب درباره حمله قریب‌الوقوع به اوکراین باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی این کشور را ترک کنند.

زلنسکی روز جمعه گفت «ما شاهد افزایش نیروها بیش از حد قبلی‌شان نیستیم» و تجمع نیروهای روسی ممکن است تلاشی برای مسکو برای اعمال «فشار روانی» و ایجاد وحشت‌زدگی باشد.

با اینکه آمریکا توانست رای‌های لازم برای برگزاری جلسه علنی شورای امنیت را به دست آورد، بسیار بعید است که با توجه به رای وتوی روسیه و ارتباطاتش با سایر اعضای آن از جمله چین اقدامی رسمی از طرف این شورا درباره بحران اوکراین به عمل آید.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل روز جمعه گفت که هر دو طرف به مذاکرات علاقمند هستند و باید اجازه داد این روند ادامه یابد.»

ژانگ گفت:‌«روسیه به روشنی گفته است که هیچ قصدی برای آغاز جنگ ندارد» و شورای امنیت باید «به جای دمیدن بر آتش به کاهش تنش‌ها کمک کند.»

از طرف دیگر، سناتور باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه گفت در صورتی که حمله‌ای رخ دهد، قانونگذاران در کنگره آمریکا روسیه را با «بالاترین تحریم‌ها» مواجه خواهند کرد، از جمله اقداماتی بر ضد بانک‌های روسیه که می‌تواند به شدت اقتصاد روسیه را تضعیف کند و همچنین افزایش کمک‌های تسلیحاتی به ارتش اوکراین.

تحریم‌های مورد بحث در کنگره آمریکا ظاهرا بسیار قوی‌تر از تحریم‌های اعمال‌شده در زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ است که بی‌تاثیر ماندند. 

کد خبر 654099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha