شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: وقتی فرانک لمپارد روز دوشنبه خودش را به اردوی تیم‌ملی انگلیس معرفی کرد یکی از اعضای برجسته کادرفنی کاپلو، او را به گوشه‌ای برد تا درباره نمایش اخیر او در چلسی و تیم‌ملی صحبت کند: «تو در مهمترین لحظه زندگی‌ات هستی.»

 این اشاره غیرمستقیم، نقطه پایانی بر بحثی است که نام چه کسی به عنوان فرمانده خط‌میانی در فهرست تیم مقابل قزاقستان نقش می‌بندد.

برخلاف انتظار، این لمپارد است که پس از درخششی که در پیروزی 4 بر یک مقابل کرواسی داشت، به استیون جرارد ترجیح داده می‌شود. جرارد آن مسابقه را به دلیل مصدومیت از دست داد و حالا باید برای پس‌گرفتن جایگاهش تلاش مضاعفی کند.  فعلاً همه‌کاره میانه میدان فرانک است. او محبوبیتش را با آمدن یک مربی جدید و همچنین نزد هوادارانی که او را نماد ناکامی ستارگان انگلیسی در تیم‌ملی می‌دانستند، بازیافته است.بهترین بازیکن سال 2005، دومین بازیکن برتر جهان در همان سال، 2 بار بهترین بازیکن سال منتخب هواداران و انبوهی از عناوین باشگاهی، کارنامه پرافتخاری را برای لمپارد می‌سازد.

با این حال، کسانی که پیروزی چلسی مقابل آستون‌ویلا در روز یکشنبه را دیدند، متفق‌القولند که او این روزها در سطح متفاوتی بازی می‌کند. بازیکن محبوب مورینیو نمی‌خواهد سرمربی سابقش را برنجاند، ولی اعتراف می‌کند که تحت مربیگری اسکولاری آزادی جدیدی را تجربه می‌کند: «هرگز مربی را ندیده بودم که مانند او بازیکنانش را تشویق به شوت‌زدن یا حرکت با توپ کند. این چیزی است که او همیشه از شما می‌خواهد و این از ذات برزیلی او سرچشمه می‌گیرد.»

درخشش لمپارد مقابل کرواسی

لمپارد در آخرین بازی انگلیس مقابل کرواسی نقش محتاطانه‌ای داشت و اولین وظیفه او بازی نزدیک با گرت بری برای محافظت از خط‌دفاعی 4نفره بود. پس از 10 نفره‌شدن حریف، او توانست آزادانه‌تر بازی کند. ولی او روز شنبه در بازی مقابل قزاقستان در ومبلی، نقش متفاوتی خواهد داشت و باید به دنبال شکستن مقاومت حریف باشد. کاپلو ابتدا مایل بود که گرت بری را قربانی کند و از زوج لمپارد و جرارد استفاده کند؛ یک آشفتگی اثبات‌شده. این دو بازیکن که در باشگاه‌هایشان همه‌کاره هستند، در تیم‌ملی به ندرت توانسته‌اند نمایش هماهنگی داشته باشند. هر 2 بازیکن به طور غریزی دوست دارند رو به جلو حرکت کنند و ناخودآگاه مانع از این می‌شوند که دیگری بتواند بهترین بازی‌اش را ارائه کند.

ناکارآمدی این زوج در انگلیس اخیراً حتی به سوژه یک نمایش کمدی تلویزیونی تبدیل شده. در این برنامه این دو بازیکن در هر تلاشی برای همکاری، ناموفق هستند و در پایان با عصبانیت فریاد می‌زنند: «چرا ما نمی‌توانیم با هم کار کنیم؟»البته در مورد این ناهماهنگی کمی اغراق می‌شود. بازی این دو در کنار یکدیگر آنچنان هم فاجعه بار نیست، ولی این دو در باشگاه‌هایشان فوق‌العاده موثرند و وقتی نمی‌توانند این بازدهی را در سیستم ملی تکرار کنند، نمایش آنها ناامیدکننده جلوه می‌کند. در واقع این زوج بازی‌های خوبی نیز در تیم‌ملی داشته‌اند که می‌توان به یورو 2004 و بازی مقابل برزیل در سال 2007 اشاره کرد. با این حال انتظاری که از آنها می‌رود، بیش از این است.

کاپلو، سومین مربی تیم‌ملی انگلیس است که با این زوج کار می‌کند و وقتی می‌گوید که برای هماهنگ‌کردن آنها به زمان نیاز دارد، لمپارد که بهار آینده 31 ساله می‌شود، به خنده می‌افتد. با این حال، توجه کاپلو به جزئیات، امید شروع تازه‌ای را به هر دو می‌دهد. اسون گوران اریکسون از آنها در کنار یکدیگر استفاده می‌کرد، ولی هرگز درباره شرح وظایف آنها گفت‌وگو نمی‌کرد. استیو مک‌لارن در مسابقات رسمی تنها دوبار از آنها به‌عنوان زوج خط‌میانی استفاده کرد. کاپلو اما بخش زیادی از زمان تمرین را به هماهنگ‌ساختن این دو بازیکن که باور دارد مردان سرنوشت‌سازی هستند، اختصاص می‌دهد.

جرارد در جناح چپ

لمپارد می‌گوید:‌ «اگر استیون به چلسی آمده بود، قول می‌دهم که ژوزه مورینیو می‌توانست از ما بازی بگیرد.» او اضافه می‌کند:‌ «شاید حالا در فضای بهتری برای پیشرفت باشیم، چون تاکید بیشتری روی فوتبال تاکتیکی وجود دارد. ما روزی دو جلسه تمرین می‌کنیم و روی رسیدن به درک متقابل تمرکز داریم. در گذشته، شاید تنها در رختکن در این مورد صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم که اگر یکی نفوذ کرد، دیگری بماند. این رویکرد از زمانی که در وستهم بودم، تغییری نکرده  ولی فوتبال تغییر زیادی کرده است.

در بیشتر بازی‌ها، هافبک‌ها وظیفه پیچیده‌ای دارند و نمی‌‌توانید یک بازیکن را تنها رها کنید و اگر در ذهن‌تان دچار تردید شوید، در منطقه‌ای مستقر می‌شوید که هیچکدام از وظایف را به درستی انجام نمی‌دهید. نه به مهاجمین کمک می‌کنید و نه خط دفاعی را پوشش می‌دهید. شما نیاز به راهنمایی دقیق دارید و فکر می‌کنم این چیزی است که در حال حاضر دریافت می‌کنیم.»

لمپارد اضافه می‌کند: «این روش باید جواب بدهد. فکر نمی‌کنم بازیکنان کند ذهنی باشیم و خودخواه هم نیستیم. قبول دارم که در تیم‌ملی، به‌ویژه در 2 سال اخیر نتوانسته‌ایم مانند تیم باشگاهی‌مان خوب بازی کنیم. اگر خوب بازی می‌کردیم، می‌توانستیم به یورو 2008 صعود کنیم.»با توجه به بازی خوب گرت‌بری مقابل کرواسی، بعید است که کاپلو حداقل برای این بازی زوج بری - لمپارد را تغییر دهد. در سمت راست خط میانی هم استفاده از والکات قطعی است. تنها راهی که برای بازی جرارد وجود دارد، بازی در هافبک چپ است و با توجه به عدم دعوت از جوکول که در بازی آخر چلسی دچار مصدومیتی جزیی شد، این گزینه محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

کد خبر 65409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز