جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نوری مالکی، نخست وزیر عراق که برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی به نجف رفته بود، در دیدار با ایشان به بررسی آخرین تحولات عراق به‌ویژه توافقنامه‌ امنیتی بغداد و واشنگتن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، نخست‌وزیر عراق درباره دیدگاه آیت‌الله سیستانی در قبال توافقنامه‌ امنیتی گفت: آیت‌الله سیستانی همواره مسئولیت این امر را به دولت عراق و احزاب سیاسی این کشور واگذار کرده است.

 وی افزود: آیت‌الله سیستانی به توافقی که از طریق مسئولان و مؤسسسات دولتی ایجاد شود، اعتراضی ندارد و معتقد است چنانچه دولت و پارلمان این مسئله را تصویب کنند، این امر مورد قبول مردم عراق است.

مالکی اظهار داشت: مرجعیت شیعه معتقد است که نمایندگان اقشار مختلف مردم عراق باید از طریق مؤسسات قانونی این کشور در تصمیم‌گیری‌های مهم مشارکت داشته باشند.

یک مقام آگاه عراقی هم اعلام کرد: آیت‌الله سیستانی در این دیدار از رویکرد مثبت در موضع‌گیری کشورهای منطقه نسبت به عراق ابراز خرسندی کرد و بر ضرورت افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان عراقی و جدیت دولت در این امر مهم تاکید نمود.

مالکی پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آمریکا در گفت‌وگوهای فعلی با بغداد برای دستیابی به توافق درباره وضع آینده حضور آمریکا در عراق امتیازات بسیار بزرگی داده است اما اختلافات بین دو طرف در این خصوص همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه ما به مرحله نهایی گفت‌وگوها رسیده‌ایم همچنان درباره مسئله مصونیت نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی مشکلاتی وجود دارد.

وی مهم‌ترین بند توافقنامه را بند مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در عراق دانست که تا 31 دسامبر 2011 به‌طور کامل پایان خواهد یافت و دیگر اینکه نیروهای آمریکایی در 30‌ژوئن 2009 از شهرها و استان‌های عراق عقب نشینی می‌کنند.

مالکی خاطرنشان کرد: تمامی این مسائل به خروج عراق از منشور 7 سازمان ملل متحد منجر می‌شود و این مسئله در کنار موضوع حمایت از اموال عراق از نکات مثبتی است که در جریان مذاکرات اولیه محقق شده است.

وی ادامه داد: توافقنامه‌ امنیتی به مراحل آخر رسیده است، اما هنوز برخی از مفاد آن در حال بررسی است.

ترور رئیس فراکسیون صدر در پارلمان عراق

صالح العقیلی، رئیس فراکسیون صدر در پارلمان عراق، صبح روز پنجشنبه هفته گذشته در جریان انفجار بمبی در حبیبیه، محله‌ای در جنوب شهرک صدر بغداد، کشته شد.

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را مسئول کشته شدن یکی از اعضای فراکسیون این جریان در مجلس این کشور دانست و اعلام کرد: دست اشغالگران تروریست به خون صالح‌العقیلی آلوده شد.

مقتدا صدر، با انتشار بیانیه‌ای در نجف تاکید کرد: این شهید زندگی خود را برای بیرون راندن اشغالگران و مقابله با امضای توافقنامه امنیتی میان عراق و آمریکا صرف کرده است.

فراکسیون صدر در مجلس عراق، ارتش آمریکا را مسئول سوء قصد به العقیلی معرفی کرد.

  نخست وزیر عراق نیز ضمن تسلیت به گروه صدر به‌دلیل کشته شدن رهبر پارلمانی این گروه، دستور داد تا هر چه سریع‌تر یک کمیته تحقیق برای بررسی علل این ترور و شناسایی عاملان آن تشکیل شود.

جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق هم این ترور را محکوم کرده است. سفارت آمریکا در بغداد و نیروهای چند ملیتی در عراق نیز با صدور بیانیه‌ا‌ی مشترک ترور صالح العقیلی را محکوم کردند.

کد خبر 65397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز