یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نومحافظه کاران ساکن کاخ سفید می‌کوشند تا در چند ماه باقیمانده از دولت بوش، توافقنامه امنیتی با عراق را نهایی کنند.

روزنامه دولتی الصباح عراق در شماره دیروز خود در این‌باره گزارش داد دولت عراق پاسخ‌های آمریکا را به پیشنهادهای بغداد دریافت کرده است و هم‌اکنون در حال بررسی این پاسخ‌هاست.

هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی درباره توافقنامه امنیتی بلندمدت، میان بغداد و واشنگتن هم شنبه وارد بغداد شد.

این هیأت حامل نظرات و دیدگاه‌های جدیدی درباره پیشنهادهای مطرح شده از جانب دولت عراق است.

متن پاسخ‌های آمریکا پس از بررسی نهایی از جانب دولت عراق به شوراهای اجرایی و سیاسی امنیت ملی عراق می‌رود تا درباره آنها بحث شود. پاسخ‌های آمریکا در ادامه به طرف‌های مسئول ازجلمه به پارلمان عراق ارسال می‌شود.

تاکنون با وجود همه تلاش‌هایی که توسط طیفی از دیپلمات‌های عراقی برای مجاب کردن نمایندگان عراقی به ضرورت امضای این توافقنامه صورت گرفته، محمود المشهدانی رئیس پارلمان عراق صراحتا از تمایل نداشتن نمایندگان پارلمان به امضای این توافقنامه خبر داده است.

دولت عراق درصورتی که به توافق نهایی با واشنگتن درباره توافقنامه امنیتی دست نیابد چند گزینه دارد که از جمله آنها می‌توان به تمدید حضور یا اخراج نظامیان آمریکایی از عراق اشاره کرد.

با این حال عراق از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است درصورتی که بغداد و واشنگتن به توافق نهایی درباره توافقنامه امنیتی نرسند حضور نظامیان آمریکایی را در عراق برای یک سال دیگر تمدید کند.

دیدار اخیر کاندولیزا رایس و هوشیار زیباری، وزاری خارجه ایالات متحده و عراق را شاید بتوان مهم‌ترین حلقه از تلاش‌ها برای امضای توافقنامه امنیتی عراق- واشنگتن دانست.

هوشیار زیباری صراحتا پس از  این دیدار گفته است که آمریکا و عراق در مراحل پایانی مذاکرات هستند و این توافقنامه نیازمند حمایت تمام رهبران سیاسی در دو کشور خواهد بود.

رایس  هم  گفته است که مذاکرات درخصوص توافقنامه‌ سخت بود و آمریکا همچنان خواهان تضمین‌های قانونی برای حمایت‌ نیروهایش در عراق است. این سخن به معنای ادامه پافشاری طرف عراقی بر لغو درخواست کاپیتولاسیون است. 

اینگونه به‌نظر می‌رسد که با وجود مخالفت‌های مردمی با امضای توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا، طیفی در وزارت خارجه این کشور تلاش فراوانی می‌کنند تا این توافقنامه تحت هر شرایطی به امضا برسد.

در بحبوحه درخواست‌های مردمی (در عراق و آمریکا) برای خروج سربازان آمریکایی از عراق، هوشیار زیباری در سخنانی ابراز امیدواری کرده است که بحران مالی جهانی به خروج سریع نیروهای آمریکایی از عراق منجر نشود.

وی نسبت به پیامدهای اتخاذ چنین اقدامی می هشدار داده و گفته است این امر موجب پشیمانی همه خواهد شد.

زیباری همچنین درباره دلیل تاخیر در امضای توافقنامه تاکنون گفته است که امیدوار بودیم که توافقنامه‌ امنیتی را در پایان ژوئیه گذشته امضا کنیم اما اکنون در ماه سپتامبر هستیم و بهتر است که به گذشت سریع زمان نیز توجه داشته باشیم.

زیباری همچنین به گفته خود در دیدار با مک کین و اوباما هم از لزوم امضای این توافقنامه در زمان بوش سخن گفته است.

شمارش معکوس برای اسباب کشی نومحافظه کاران از کاخ سفید آغاز گشته است و شاید از همین روست که به گفته برخی سیاستمداران عراقی، فشار فراوانی از جانب برخی طیف‌های داخلی عراق و نیز آمریکا بر مالکی وارد می‌شود تا این قرارداد به امضا برسد.

طرف عراقی همچنان سؤال‌های بی‌پاسخی درباره مسائل پیچیده‌ای نظیر مصونیت نیروهای آمریکایی، تاریخ عقب‌نشینی و عملکرد نیروهای آمریکایی در عراق دارد. همه این روزها در عراق از خود می‌پرسند آیا مالکی تسلیم فشارها می‌شود؟

کد خبر 64506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز