پژوهشگران می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند نشانه‌های اولیه بیماری قلبی را در اسکن شبکیه چشم در معاینات معمول چشم‌پزشکی پیش‌بینی کند.

eye scan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  بیزنس اینسایدر این بررسی که بوسیله پژوهشگران دانشگاه لیدز در انگلیس انجام شده و نتایج آن در ژورنال  Nature Machine Intelligence منتشر شده است، نشان داد یک سیستم نوین هوش مصنوعی که اسکن‌های چشم افراد را بررسی می‌کند، در پیش‌بینی حمله قلبی در طول ۱۲ ماه بعدی ۷۰ درصد دقت دارد.

پزشکان در حال حاضر با استفاده از ابزارهایی که پارامترهایی مانند سن، جنس، سابقه سیگار کشیدن، کلسترول و فشار خون را در نظر می‌گیرند، خطر حمله قلبی در ده سال بعدی را تخمین می‌زنند.

به گفته این پژوهشگران، استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی اسکن‌های چشم می‌تواند به تعیین دقیق‌تر خطر ابتلای خطر به حمله قلبی کمک کند و امکان شروع زودتر درمان بیماری قلبی را فراهم آورد.

 بیماری قلبی علت اصلی مرگ افراد در کشورهای جهان است و شایع‌ترین بیماری قلبی بیماری شریان کرونری قلب است که می‌تواند به حمله قلبی بینجامد.

آلکس فرانجی، سرپرست این بررسی از انستیتو آلن تورینگ می‌گوید این تکنیک می‌تواند غربالگری بیماری قلبی را متحول کند.

او می‌گوید: «اسکن شبکیه چشم یک آزمایش نسبتا ارزان است ک به طور معمول در بسیاری از مطب‌های چشم‌پزشکی انجام می‌شود. با استفاده از غربالگری خودکار این اسکن‌ها با هوش مصنوعی می‌توان بیمارانی که در معرض خطر بالا برای بیماری قلبی تشخیص داده می‌شوند، به متخصص قلب ارجاع کرد.»

این سیستم جدید هوش مصنوعی از تصاویر شبکیه چشم برای تخمین زدن اندازه یکی از حفره‌های قلب به نام بطن چپ و فشار خون درون آن استفاده می‌کند. این سیستم این اطلاعات را در ترکیب با  داده‌های جمعیت‌شناختی برای پیش‌بینی احتمال حمله قلبی در ۱۲ ماه آینده استفاده می‌کند. 

هنگامی که فردی به بیماری قلبی مبتلا می‌شود، بطن چپ قلب بزرگ می‌شود و فشار خون درون آن-  که در هنگام مرحله استراحت بین ضربان‌های قلب اندازه‌گیری می‌شود- با کاهش کارآیی آن در پمپ کردن خون افزایش می‌یابد. این پارامترها معمولا با ردیابی الکترونیکی قلب یا اسکن قلب شناسایی می‌شوند.

این پژوهشگران سیستم هوش مصنوعی را با استفاده از تصاویر شبکیه چشم و داده‌های جمعیت‌شناختی- مانند جنسیت، سیگار کشیدن و مصرف الکل- از بیش از ۵۶۰۰ نفر آموزش دادند. البته آنها افراد مبتلا به دیابت عارضه‌ای را که باعث تغییراتی در رگ‌های خونی شبکیه چشم می‌شود، از بررسی‌شان کنار گذاشتند.

البته این پژوهشگران می‌گویند این تکنیک در شناسایی خطر حمله قلبی در افراد با بطن چپ بزرگتر و فشار خون بطنی بالاتر «توانایی کمتری» داشت. همچنین به گفته آنها، تصاویر شبکیه دارای همه اطلاعات درباره قلب نیستند.

این روش همچنین در افراد مبتلا به «تباهی لکه زرد» (دژنراسیون ماکولا) مربوط به سن، یک عارضه چشمی که در آن بخشی از شبکیه چشم آسیب می‌بیند، دقت کمتری داشت.

فرانجی می‌گوید این داده‌ها در «شرایط بسیار واقعگرایانه» به دست آمده‌اند، هنوز معلوم نیست این فناوری در مطب یک چشم‌پزشک عادی چگونه عمل خواهند کرد.

این دانشمندان در قدم بعد می‌خواهد داده‌های ژنتیکی را هم بررسی کنند تا دقت پیش‌بینی‌های‌شان را بالاتر ببرند.

کد خبر 653589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha