همشهری آنلاین: ظاهرا در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی پیشرفتی حاصل شده است، به طوری که اگر این کشور کمونیستی برچیدن تاسیسات اتمی‌اش را ادامه دهد، در مقابل، آمریکا هم نام این کشور را از فهرست حامیان تروریسم حذف می‌کند

اشپیگل آنلاین از سئول گزارش داد، روزنامه «چوسان ایلبو» امروز نوشت، این مصالحه در دیدار فرستاده اتمی آمریکا از پیونگ‌یانگ در هفته گذشته حاصل شده است. آمریکا این راه حل مصالحه‌ای را زمانی به شکل رسمی مطرح می‌کند که جورج بوش، رییس جمهور این کشور آن را تایید کرده باشد.

در همین حال «واشنگتن پست» به نقل از محافل دولتی خبر داد این گام احتمالا امروز برداشته خواهد شد.[بی‌اعتنایی آمریکا به اعتراض‌های پیشین کره شمالی]

اواسط ماه سپتامبر کره شمالی اعلام کرد راکتور تعطیل‌شده‌اش را در یونگ‌بیون دوباره به کار می‌اندازد. علاوه بر این رهبری پیونگ‌یانگ بیش از 10 راکت را در سواحل غربی این کشور مستقر کرد که ظاهرا آماده‌سازی برای انجام آزمایش موشکی بود. به همین خاطر در هفته‌های اخیر تنش‌ها بالا گرفت.

پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره شمالی، توافقی بود که در فوریه 2007 پس از مذاکرات شش جانبه با حضور دو کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن حاصل شد. در مقابل قرار بود کره شمالی کمک‌های انرژی دریافت کند که تاکنون فقط نیمی از آنها را دریافت کرده است.

کد خبر 65351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز