همشهری آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که ایالات متحده آمریکا در نظر دارد نام کره شمالی را از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم خارج کند.

به گزارش الجزیره، دیپلمات‌هایی که در جریان این خبر قرار گرفته‌اند، اعلام کردند: جرج بوش رئیس جمهور آمریکا این اقدام را به منظور نجات توافقنامه متزلزل خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در روز جمعه 10 اکتبر تائید کرد.

آسوشیتد پرس در این باره به نقل از دیپلمات‌ گزارش داد که خارج کردن نام کره شمالی از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم اقدامی موقت خواهد بود و در صورتی که این کشور با بازگشت بازرسان اژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آغاز بازرسی‌ها از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور موافقت نکند، نام این کشور مجددا در فهرست کشور های به اصطلاح حامی تروریسم قرار خواهد گرفت.

دیپلمات‌های آگاه از این مساله به دلیل آنکه هنوز دولت آمریکا اقدام به خروج نام کره شمالی از فهرست کشور‌های به اصطلاح تروریسم را رسما تائید نکرده است، نام خود را فاش نکرده‌اند.

خبر احتمال خروج کره شمالی از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم آمریکا پس از آن انتشار می‌یابد که کره شمالی چندی پیش با اخراج بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم به راه اندازی مجدد اصلی ترین رآکتور هسته‌ای خود موسوم به یانگ بیون گرفت.

این کشور در آن زمان اعلام کرد که به رغم انهدام برج خنک کننده نیروگاه اصلی هسته‌ای خود آمریکا از خروج نام این کشور از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم خودداری کرده است.

دولت آمریکا پیشتر متعهد شده بود در صورت تعطیلی اصلی ترین نیروگاه هسته‌ای کره شمالی نام این کشور را از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم خارج کند.

تا کنون دولت آمریکا و وزارت امورخارجه این کشور رسما در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد پس از بازگشت کریستوفر هیل نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه، از کره شمالی مباحثات زیادی در واشنگتن و میان کشور‌های عضو مذاکرات شش جانبه دراین باره صورت گرفته باشد.

چوسون ایلبو روزنامه چاپ کره جنوبی به نقل از یکی مقامات دولت این کشور نوشت: در جریان دیدار هیل با مقامات کره شمالی در پیونگ یانگ پیشرفت در مساله هسته‌ای کره شمالی حاصل شد.

اما روز جمعه 10 اکتبر مقامات آمریکایی اعلام کردند که در تلاش هستند تا در مورد گام بعدی که باید در رابطه با برنامه هسته‌ای کره شمالی برداشته شود با شرکای خود در گروه مذاکرات شش جانبه به نظر مشترک برسند.

دانا پرینو با اشاره به کشور‌های آمریکا، چین ژاپن، روسیه و کره جنوبی  گفت: ما به همکاری با شرکای خود در قالب مذاکرات شش جانبه ادامه می‌دهیم.

اشاره دانا پرینو به این مساله بود که آمریکا کشور‌های مشارکت کننده در مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی را در جریان  توافقات هیل با مقامات کره شمالی قرار خواهد داد و از آنان خواهد خواست تا نظر خود را درباره قابل پذیرش بودن این توافقات اعلام کند.

کد خبر 65482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز