نیروی دریایی ایالات متحده در حال رقابت با چین برای جمع‌کردن لاشه جنگنده F-35C از قعر دریای چین جنوبی است که پس از سقوط بر روی یک ناو هواپیمابر و غوطه‌ور شدن در دریا، فناوری بسیار طبقه‌بندی شده‌ای را به اعماق دریا برده و اگر چین زودتر آن را پیدا کند، شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد.

اف 35

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه گاردین، نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد این جنگنده F-35C روز دوشنبه در جریان عملیات معمولی بر روی عرشه ناو یو اس‌اس کارل وینسون سقوط کرد و ۶ ملوان و خلبان آن مجروح شدند که قبل از سقوط از هواپیما به داخل دریا پرید.

پیشرفته‌ترین جنگنده ایالات متحده، یک هواپیمای رادارگریز با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار، دارای فناوری بسیار طبقه‌بندی شده است و در صورت پیدا شدن توسط چینی‌ها می‌تواند یک امتیاز اطلاعاتی برای آنها باشد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «ما مطمئنا به ارزش یک F-35 از هر نظر به معنای واقعی  توجه داریم و همانطور که ما به تلاش برای بازیابی هواپیما ادامه می‌دهیم، بدیهی است که این کار را با در نظر گرفتن ایمنی، اما به وضوح منافع امنیت ملی خودمان انجام خواهیم داد.»

در عین حال ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن گفت که دولت چین هیچ جاه‌طلبی برای یافتن هواپیمای سقوط کرده ندارد.

او گفت: «ما هیچ علاقه‌ای به هواپیماهای آنها نداریم. ما از کشور مربوطه می‌خواهیم به‌جای انعطاف‌پذیری در منطقه، کارهایی را انجام دهد که برای صلح و ثبات منطقه‌ای مفید است.»

بیشتر بخوانید:

این سومین بار است که یک F-35 در دریا سقوط می‌کند. در ماه نوامبر یک F-35B نسخه برخاست کوتاه و فرود عمودی بریتانیایی، با از دست دادن قدرت در هنگام برخاستن از ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth در دریای مدیترانه سقوط کرد.

در آوریل ۲۰۱۹ یک F-35A ژاپنی، با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در اقیانوس آرام سقوط کرد و خلبانش کشته و تنها بقایای از لاشه آن بازیابی شد.

کد خبر 653208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    بخاطر اینکه تکنولوژیش قدیمی ۳ تاش فقط تو دریا افتاده خدا میدونه چقدرشون تو خشکی افتادن.