ایالات متحده از چین خواست تا از نفوذ خود بر روسیه برای اصرار به این کشور به منظور اتخاذ یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین استفاده کند، اما کارشناسان سیاست تردید دارند که پکن از واشنگتن در این بن‌بست حمایت کند.

نیروهای نظامی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت‌وگو کرد. پکن گفت که از همه طرف‌ها می‌خواهد آرامش خود را حفظ کنند و از انجام کارهایی که تنش‌ها را برانگیخته و بحران را تحریک می‌کند، خودداری کنند.

در مقابل بلینکن نیز تاکید کرد که تنش‌ها باید کاهش یابد و در مورد خطرات امنیتی و اقتصادی ناشی از هرگونه تجاوز روسیه هشدار داد.

ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز گفت که پیام‌های ایالات متحده به پکن بسیار واضح بوده است.

نولند در کنفرانس مطبوعاتی معمول وزارت امور خارجه گفت: «ما از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود در مسکو برای ترغیب دیپلماسی استفاده کند، زیرا اگر درگیری در اوکراین رخ دهد برای چین نیز خوب نخواهد بود. این موضوع تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی و همچنین در حوزه انرژی خواهد داشت.»

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد، گفت که آتش‌بس المپیک برای بازی‌های زمستانی پکن که از چهارم فوریه آغاز می‌شود، از ۲۸ ژانویه شروع شده است.

بیشتر بخوانید:

ژانگ در توییتی نوشت: «بیایید از این فرصت برای ترویج صلح، همبستگی، همکاری و سایر ارزش‌های مشترک همه بشریت استفاده کنیم تا جهان خود را به مکانی بهتر تبدیل کنیم.»

روسیه ماه‌هاست که نیروهای خود را در مرزهای اوکراین افزایش داده و از ناتو خواسته است تا نیروها و تسلیحات خود را از شرق اروپا خارج کند و از پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده (ناتو) جلوگیری کند.

کد خبر 653184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد بن ابراهیم IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    6 11
    بسم الله الرحمن الرحیم ایران همپیمانان خویش را حمایت میکند.تصمیم گیر نهایی راجع به سرنوشت اکراین جناب رئیس جمهور پوتین خواهد بود. سابقه نداشته گاو شیر دهی بر جهان حکومت کنه.
  • Mnb IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 4
    یکی می گفت :آمریکا و روسیه بر سر اوکراین و ایران با هم کنار اومدن . یعنی آمریکا اوکراینو بی خیال شه ؛روسیه هم ایرانو !!!!😲
  • محمد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    10 8
    روسها مواظب باشن زیر شنی تانکهای امریکا له نشوند
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      6 6
      فعلا اونی که برامذاکره له له میزنه امریکاست دیدید که چطوریه تیکه ازاوکرایین روهم گرفتن وناتوهم نتونست هیچ غلطی بکنه واب ازاب هم تکان نخوردشمام خودتو ناراحت نکن بذاراربابت فکرکاراباشه
    • منصورشریف زاده US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      4 3
      روس هادردنیا تنها هستند درحالیکه امریکا هنوزابرقدرت دنیاست تمامی کشورهای قدرتمند با امریکا همصدا هستندروس دربرابر امریکا مثل یک گرگ دربرابر ببر است ...
  • سارا IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 1
    خداکنه توافقی بکنن که مشکلات ما تمام بشه.مریضمون کردن.
  • ناشناس IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    8 6
    جهان بهتر بار روسیه امکان ندارد
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    5 4
    فتنه اوکراین زیر سر اسرائیل وترامپ وحزب جمهوری خواه است تا برجام را برهم بزنند وروابط امریکا با روسیه برهم بخوره،اقای بایدن وپوتین هوشیار باشند وفریب نخورند. ودست از جنگ بردارند