معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت ممکن است پوتین در چند هفته آینده پس از المپیک زمستانی پکن دستور حمله به اوکراین را بدهد.

Putin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین وندی شرمن، معاون امنیت وزیر امور خارجه آمریکا گفت در مباحثه آنلاین کرستی کالیولاید، رئیس‌جمهور استونی گفت: «من نمی‌دانم آیا پوتین تصمیم نهایی در این باره را گرفته است یا نه، اما ما یقینا شواهدی را در این باره را می‌بینیم که او در زمانی در فاصله اکنون تا میانه ماه فوریه (اواخر بهمن) نیروهای نظامی را به کار خواهد برد.»

شرمن گفت با توجه به اینکه المپیک زمستانی پکن در ۴ فوریه (۱۵ بهمن) شروع می‌شود و انتظار می‌رود پوتین در افتتاحیه آن حضور داشته باشد، بعید است که او در این هنگام که به ملاقات شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین می‌رود، دستور حمله را صادر کند.

ارسال پیام کتبی آمریکا به مسکو

از طرف دیگر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا پاسخ کتبی به درخواست‌های روسیه درباره اوکراین را از طریق سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه تسلیم شده است. بلینکن درباره جزئیات این پاسخ کتبی را بیان نکرد، اما تصریح کرد که در موضع واشنگتن در حمایت از حق اوکراین برای پیوستن به پیمان ناتو که یکی از اختلاف‌برانگیزترین موضوعات در رابطه با مسکو است، تغییری پیش نیامده است.

بلینکن، چند ساعت پس از آن سخن گفت که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آمریکا تهدید کرد اگر پاسخ آمریکا رضایت کرملین را برآورده نکند، «اقدامات تلافی‌جویانه» انجام خواهند شد.

ناتو سازش نمی‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه پیام مشابهی را درباره عضویت اوکراین به مسکو داد.

استولتنبرگ گفت: «ناتو یک اتحادیه دفاعی است و به دنبال مقابله‌جویی نیست، اما ما درباره ارزش‌هایی که اتحاد ما بر آن استوار است، سازش نخواهیم کرد».

استولتنبرگ گفت تصمیم درباره فعال کردن «نیروهای واکنش ناتو» (RNF) برای تقویت جناح شرقی این اتحاد به ۳۰ کشور عضو این پیمان مربوط می‌شود. در صورت فعال شدن این طرح، ۸۵۰۰ نیروی آمریکایی که در حالت آماده‌باش هستند، به اروپا اعزام خواهند شد.

مذاکرات دیپلماتیک در پاریس

در همین حال، در تلاشی دیپلماتیک نمایندگان اوکراین و روسیه به همراه مقامات فرانسوی و آلمانی در پاریس به مذاکره پرداختند تا جلوی روند منتهی به جنگی جدید در اروپا را بگیرند. در این مذاکرات دیمیتری کوزاک، نماینده ارشد کرملین در امور اوکراین و آندریی یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین حضور داشتند.

این چهار کشور در پایان این ملاقات هشت‌ساعت و نیمه این چهار کشور در بیانیه‌ای مشترک، از «رعایت بی‌قیدوشرط آتش‌بس‌» حمایت کردند و توافق کردند دو هفته دیگر در برلین دوباره ملاقات کنند.

مسکو از ناتو می‌خواهد تضمین دهد که اوکراین و گرجستان هیچگاه اجازه پیوستن به این پیمان را نخواهند داشت و خواستار خروج نیروهای ناتو از اروپای شرقی از جمله از رومانی و بلغارستان و بازگشت آرایش نیروها به وضعیت سال ۱۹۹۷ شده است.

کد خبر 652994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha