رئیس انستیتو پاستور ایران علت کمبود واکسن پاستوکووک پلاس را اعلام کرد و از انجام مطالعاتی برای تزریق واکسن پاستوکووک به‌ جای پاستوکووک پلاس در دوز سوم خبر داد.

واکسن پاستوکووک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ما مسئول تولید واکسن پاستوکووک پلاس برای واکسن پاستوکووک هستیم، اظهار کرد: واکسن کرونای تولیدشده در انستیتو پاستور ایران سه‌دوزه است.

وی افزود: واکسن پاستور تنها واکسن تولیدشده در ایران است که قابلیت تزریق به کودکان را نیز دارد؛ تفاوت تزریق واکسن پاستور به کودکان و بزرگسالان این است که کودکان دو دوز واکسن پاستوکووک و بزرگسالان سه دوز واکسن (دو دوز پاستوکووک و یک دوز پاستوکووک پلاس) را باید دریافت کنند بنابراین برنامه تولید ما این بوده است که به‌ازای هر دو دوز واکسن پاستوکووک، یک دوز واکسن پاستوکووک پلاس نیز تولید شود.

دانش‌آموزان در اولویت تولید واکسن پاستوکووک

وی ادامه داد: بنا بر سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی‌ها اتخاذ کرد، ما چند ماه پیش برنامه برای بیشترین میزان تولید را مبتنی بر تولید پاستوکووک گذاشته بودیم تا برای بازگشایی مدارس و تزریق واکسن کرونا به کودکان کمبودی ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: 

تولید ۱۵ میلیون دوز واکسن پاستور در ایران

وی با اعلام "از تیرماه تا دی‌ماه امسال ۱۵ میلیون دوز واکسن پاستور تولید شده است"، تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیون دوز از این تعداد، پاستوکووک بوده که قابل تزریق به ۵ میلیون نفر در بازه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال بوده است و از آنجا که واردات واکسن سینوفارم در ماه‌های گذشته افزایش یافت و بیشتر بزرگسالان در زمان تولید واکسن پاستور، واکسینه شده بودند؛ ۵ میلیون دوز برای تزریق به بزرگسالان تولید کردیم که ۳.۵ میلیون دوز آن پاستوکووک و ۱.۵ میلیون دوز پاستوکووک پلاس بوده است.

علت پایین‌تربودن میزان تولید واکسن پلاس

وی ادامه داد: علت پایین‌تر بودن میزان تولید واکسن پلاس این بوده که ما بخش عمده این واکسن‌ها را در شهریورماه تولید کرده بودیم و در آن زمان هنوز خبری از تزریق دوز سوم واکسن کرونا نبود. وقتی وزارت بهداشت تصمیم گرفت که دوز سوم واکسن کرونا را به افرادی که قبلاً دو دوز واکسن دریافت کرده بودند تزریق کند؛ از واکسن پاستوکووک پلاس نیز استفاده شد که این واکسن به‌دلیل پلت‌فرمی که دارد برای دوز سوم همه واکسن‌های تزریق‌شده در کشور قابل استفاده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: از آنجا که در آن زمان اکثر مردم به‌تازگی با سایر واکسن‌ها واکسینه شده بودند هنوز تصمیمی مبنی بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشور وجود نداشت بنابراین در برنامه‌ریزی تولید ما، دستوری مبنی بر لزوم تولید واکسن پاستور برای دوز سوم سایر واکسن‌های کرونا، صادر نشده بود.

بیگلری ادامه داد: بسیاری از افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم زده بودند تمایل به تزریق واکسن پاستوکووک پلاس دارند و وزارت بهداشت نیز پاستوکووک پلاس را به‌عنوان دوز سوم سینوفارمی‌ها تزریق کرد و علت کمبود ناگهانی پاستوکووک پلاس نیز همین مسئله است؛ بدیهی است که نمی‌توان از یک مؤسسه واکسن‌ساز انتظار داشت که ظرف مدت یک ماه به تولید بیشتر واکسن دوز سوم اقدام کند زیرا از زمان برنامه‌ریزی برای تولید واکسن تا زمانی که واکسن به مرحله مصرف برسد؛ به سه ماه زمان نیاز است، چرا که باید مواد اولیه تأمین و واکسن تولید شود و مرحله کنترل کیفی واکسن‌ها نیز به یک ماه زمان احتیاج دارد.

وی تأکید کرد: البته جای تقدیر و تشکر از مردم دارد که تا این حد از واکسن پاستور استقبال کرده‌اند.

ظرفیت تولید ماهانه ۵میلیون دوز واکسن پاستور

وی درباره ظرفیت تولید واکسن پاستور ابراز کرد: ظرفیت تولید ما ماهانه ۵ میلیون دوز است؛ اما بستگی دارد که وزارت بهداشت چه‌میزان از این ظرفیت را از ما بخواهد.

نیاز به زمان ۳ماهه برای تولید واکسن کرونا

بیگلری توضیح داد: از زمانی که وزارت بهداشت درخواست تولید واکسن را صادر کند تا زمانی که واکسن به مرحله مصرف برسد حداقل سه ماه زمان نیاز داریم بنابراین تا پایان سال نمی‌توان برای کل جمعیتی که سینوفارم زده‌اند واکسن پاستور تولید کرد زیرا بیشتر افراد جامعه واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند.

۷میلیون دوز واکسن پاستور آماده تحویل به وزارت بهداشت

وی اضافه کرد: ۸ میلیون دوز واکسن پاستور تحویل وزارت بهداشت شده است و ۷ میلیون دوز مابقی نیز آماده تحویل است.

انجام مطالعه برای تغییر دستورالعمل تزریق دوز سوم

وی با تصریح به "ما به استقبال مردم از تزریق واکسن پاستور افتخار می‌کنیم"، افزود: در حال انجام مطالعاتی هستیم که از واکسن پاستوکووک (به‌جای پاستوکووک پلاس) برای کسانی که واکسن سینوفارم را زده‌اند استفاده کنیم، تا یک ماه دیگر نتیجه این مطالعه به دست می‌آید و در صورت موفق بودن نتیجه مطالعه، می‌توان علاوه بر واکسن پاستوکووک پلاس از پاستوکووک نیز به‌عنوان دوز سوم استفاده کرد که البته این مسئله نیز نیازمند برنامه‌ریزی در ماه آینده برای تولید است.

کد خبر 653028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha