همزمانی بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در سال آینده و توقع زیاد از مدال‌آوران کشتی، احتمالا این رشته را به چالش سختی دچار خواهد کرد.

حسن یزدانی

همشهری‌آنلاین - محسن محمود صفری

فدراسیون کشتی ایران در سال ۱۴۰۱ با چالش سختی روبه‌رو است. فاصله زمانی اندک بین بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو و مسابقات جهانی کشتی به میزبانی صربستان سبب شده ابهامات زیادی پیرامون اعزام نفرات به این دو رویداد مهم ایجاد شود. رقابت‌های کشتی در بازی‌های آسیایی هانگژو چین طی روزهای ۳۰ شهریور تا ۲ مهرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و مسابقات جهانی نیز طی روزهای ۱۹ تا ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱ در شهر بلگراد صربستان برگزار خواهد شد.

بازی‌های آسیایی همانند المپیک در ۶ وزن برگزار می‌شود ولی در مسابقات جهانی کشتی‌گیران در ۱۰ وزن راهی صربستان خواهند شد. اصرار کمیته ملی المپیک بر این است که فدراسیون کشتی نفرات اولش را راهی بازی‌های آسیایی کند اما علیرضا دبیر -رئیس فدراسیون کشتی- در نشست اخیرش در واکنش به این خواسته گفت: «کمیته ملی المپیک برای ما تعیین نمی‌کند که چکار کنیم. آنها توقعشان باید به‌اندازه بودجه‌ای باشد که می‌دهند.» البته بعد از این صحبت‌ها رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در خانه کشتی مقداری فضا را تلطیف کرد. به‌نظر دلخوری‌ها بین کمیته ملی المپیک و فدراسیون تمام‌شده و باید منتظر تعامل بین طرفین باشیم. فدراسیون کشتی بارها اعلام کرده به اهمیت بازی‌های آسیایی برای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش واقف است ولی خواست خود کشتی‌گیر هم برای آنها مهم است و جزو اولویت‌های اصلی آنها برای اعزام محسوب می‌شود.

در کشتی فرنگی، محمد بنا تابه‌حال اظهارنظری درباره اعزام کشتی‌گیرانش به مسابقات جهانی و آسیایی نکرده ولی به‌احتمال فراوان بنا با تیمی متشکل از نفرات اولش راهی هانگژو خواهد شد و جوان‌ترها را به مسابقات صربستان می‌برد. فرنگی‌کاران در بازی‌های آسیایی قبلی (جاکارتا ۲۰۱۸) ۲ مدال طلا توسط محمدعلی گرایی و حسین نوری به‌دست آوردند و محمدرضا گرایی و مهرداد مردانی هم به مدال برنز رسیدند.

در کشتی آزاد اما شرایط متفاوت است. حسن یزدانی و امیرحسین زارع توسط هیچ حریفی در آسیا تهدید نمی‌شوند و فاصله بسیاری با رقبایشان ایجاد کرده‌اند. این ۲ ستاره، مشکل کم کردن وزن هم ندارند. احتمالا پژمان درستکار و فدراسیون کشتی درصورت رضایت این دو کشتی‌گیر آنها را هم به هانگژو و هم به صربستان اعزام می‌کند تا در بازی‌های آسیایی ۲ طلای تضمین‌شده در این ۲ وزن داشته باشد و در مسابقات جهانی هم امید زیادی به مدال‌های این ۲ ستاره حال حاضر جهان ببندد.

اوزان ۵۷، ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم چالش اصلی کادر فنی آزاد خواهند بود. اوزانی که کشتی‌گیران آنها در کلاس جهانی و حتی آسیایی مشکل دارند و هنوز کشتی‌گیری که بتواند رضایت کادر فنی را به‌طور کامل جلب کند ظهور نکرده است. در ۵۷ کیلوگرم رضا اطری در مسابقات قهرمانی کشور سر وزن نرسید. او در جاکارتا ۲۰۱۸ در وزن ۵۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید و نمایندگان ایران در اوزان ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم نیز ناکام بودند. علیرضا کریمی در ۹۷ کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم و پرویز هادی در ۱۲۵ کیلوگرم در بازی‌های آسیایی جاکارتا به مدال طلا رسیدند. موضوعی که می‌تواند کشتی‌گیران را به حضور در بازی‌های آسیایی ترغیب کند پاداش بالای این بازی‌ها نسبت به مسابقات جهانی است.

کد خبر 652749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha